Ik kan nu even niet snel de bron vinden maar iemand zei.
Gewone mensen geloven erin.
Geleerden geloven het niet.
Regeringen maken er misbruik van.
Moderator: Rhiannon
2) Geloof zorgt ervoor dat die mensen geen zonden doen
Ook ongelovigen hebben een wet: hun eigen moraal. Denk je nu echt dat een ongelovige een oud omaatje berooft en de hersens inslaat omdat hij denkt dat de wet hem niet zal grijpen?? Nee natuurlijk niet: de meeste ongelovigen leven zich in een ander in en beseffen dat het voor de ander vreselijk is om de hersens ingeslagen te krijgen. Die moraal, die emphatie die is er bij veel ongelovigen ook altijd.Voor ongelovigen is het enige ( om het maar bot te zeggen) wat hen tegenhoudt van misdaad de wet.. Als de wet er niet is, dan doen ze veel sneller een misdaad.. Bij gelovigen is er een wet erbij: een wet die er altijd is, en die alles ziet wat je doet..
Dat lijkt me ook jaYpsilon, volgens mij bedoel je anderhalf millenium, niet anderhalve eeuw.
Hans, omdat ik ander ben! schreef:Ook zo *** is dat je ouders kiezen wat je gelooft. Je wordt van je geboorte gedoopt/besneden. Daarna ga je je communie doen of je krijgt een barmitswa. Tegen de tijd dat je het allemaal een beetje in ziet waar je mee bezig bent heb je al een stempel op je hoofd. Ook in je hoofd. Je gedachtes worden beinvloed omdat je elke week iets moet aanhoren of lezen uit een boek. Dit is voor somige niet eens zo slecht...
Misschien moet ik de bijbel lezen maar misschien ook niet! Ik wil namelijk mijn eigen mening hebben. Ik heb normen en waarden van hier tot Tokio en ik geloof niet. Vooral omdat ik het *** vind dat het mensen in groepen verdeelt.
Reageer Please!![]()
En hoe zit het met de ouders die hun kinderen leren dat geloof manipulatie is? Is dat geen manipulatie?Eerlijk gezegd noem ik dit manipulatie..
In een utopische wereld zou dat kunnen. Maar wat nu als jij als ouder ervan overtuigd bent dat je kind in de hel komt als het niet gedoopt wordt en alle tradities van het geloof meekrijgt? En hoe doe je dat dan als je naar de kerk/moskee/whatever gaat? Ga je wachten met je kinderen meenemen totdat ze 18 zijn?Ook dat is zeker manipulatie ja. Ik denk dat het beste is om kinderen toegang geven tot alle bronnen zonder als ouder je mening je tegen over 1 van die bronnen.