Moderator: Rhiannon
Deels met je eens maar te kort door de bocht. Zuiver instinctief zou ik moederliefde bij mensen niet willen noemen. Bij mensen speelt ook de ratio een rol, in meer of mindere mate. Dit is moeilijk te analyseren. Alleen al de term "door het vuur gaan", genoemd in de startpost, is een term die onderhevig is aan interpretatie.1207 schreef:Moederliefde is zuiver instinctief gedrag. Je kind is tenslotte je eigen genenbak en die moet overleven. voldoende voorbeelden van moederdieren die zichzelf opofferen om hun kleintjes te redden.
Dit blijft in stand tot aan de dood.
Omdat een man oneindig kan blijven paren heeft hij dat gevoel veel minder of zelfs niet. Een vrouw is na een geslaagde voortplanting zowiezo enkele maanden tot jaren kwijt om de kleine op te voeden. Daarom is het kind voor de vrouw veel belangrijker.
Verliefdheid is van tijdelijke aard om voortplanting te vergemakkelijken. Mensen die,al dan niet tijdelijk, enkel mekaars voordelen zien gaan nu eenmaal makkelijk over tot paring of voortplanting.
Bijna altijd eindigt deze gevoelstoestand in tegenstelling tot moeder-kindverhouding.
Ik ben ook nieuw hier, hoewel ik vaak met veel plezier en interesse heb 'meegelezen"maximus08 schreef:hoi allemaal,
Ik ben hier nieuw er zijn heel wat interessante dingen langs gekomen.
Ik hoop dat ik dit goed doe.
Dit is mijn vraag, als ik het zo mag stellen.
In hoevere zit het verschil tussen moeders liefde en liefde tussen een stel.
In de meeste gevallen is de moeder liefde vele malen sterker dan de liefde van een stel (scheidingen, geen gevoel meer voor de andere).
Moeders gaan soms door het vuur voor hun kind.
Wat is het verschil.
Ik hoop dat ik me netjes aan de regels heb gehouden en dat het allemaal duidelijk is.
Groetjes,
M