Puzzel Puzzels
Assassinator
Artikelen: 0

Re: Wetenschap en geloof

moet ie wel z'n identiteitkaart menemen
En dat is inderdaad een hele belangrijke. Het woord "God" is van zichzelf een leeg woord, een soort grote kapstok waar je ontzettend veel aan kan ophangen zonder dat het per definitie fout is (dit is ook zo met woorden als "natuur" en "ziel"). Dat maakt het zo lastig, maar eigenlijk ook wel irrelevant.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

ads

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

gast_Roland_

Ik denk dat wetenschap en geloof veel overeenkomsten hebben. Ze proberen beide orde en betekenis te geven aan zintuigelijke waarneming (of vragen die daar uitvoorkomen): Waarom regent het? Waarom is een aarde? Waarom leef ik? Waarom ben ik ziek/gezond?

De gelovige en wetenschapper ervaren de theorien beide als waar. De wetenschapper heeft echter een methodiek ontwikkeld die veel waterdichter is en waarbij verbanden tussen gebeurtenissen (oorzaak/gevolg) aangetoond worden. Vaak gebeurt het aantonen van theorien door herhaalbaarheid van een proef. Dit geeft de mens het idee dat oorzaak/gevolg daarmee vaststaat. Ook zijn hierdoor verbeteringen van de levenstandaard mogelijk wat wetenschap wel een heel aantrekkelijk geloof maakt.

Maar in de basis van de wetenschap ligt een onzekerheid ... namelijk ons waarnemen en denken ... waardoor we niet kunnen stellen dat de wetenschap waar is ... als voorbeeld: onze werkelijkheid zou een virtuele werkelijkheid kunnen zijn zonder dat we het kunnen aantonen. Voor mij blijft de wetenschap dan ook een heel handig modern geloof.

Wetenschap en geloof bieden beide dan ook een vorm van zekerheid: Als ik dit doe ... dan weet ik dat dit gebeurd.

Er is met geloof wel 1 probleem: Als je wetenschapper bent worden veel geloofs-aspecten niet geloofwaardig, omdat ze zaken meestal simpel verklaren of gewoon niet verklaren. Geloven moet je doen zonder er wetenschappelijk over na te denken dan werkt het net zo goed als geloven in de wetenschap.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

jebevers

Dat vind ik best boeiend, om zo de verschillen maar ook de overeenkomsten van geloof en wetenschap eens concreet op een rijtje te zetten. Daar kan vast nog een en ander aan toegevoegd worden, nietwaar?
een echte gnoe die zegt geen boe zoals een koe maar gnoe
Alexander Hartmans

Is wetenschap ook een geloof?

Wat versta je onder ''geloof''. U kunt de vraag zo stellen: is wetenschap een godsdienst? In dit verband is mijn antwoord ja. Het heeft soortgelijkende kenmerken en stromingen als een godsdienst, zoals kosmologie, sociologie, natuurkunde, wiskunde, om een paar te noemen. De wetenschap maakt het ontzichtbare zichtbaar, waardoor de materie tastbaar wordt. Wat de ene god noemd is voor de wetenschap de oerknal. Wij als mens kleven onze gedachte vast aan iets en laten het niet los, net als een gelovige die vasthouden aan het beeld van Jezus. Wetenschap is een nuchtere kijk en manier van leven met eigen gemaakte regels en richtlijnen. Geloof? Wat voor de ene geloof is, is voor de ander werkelijkheid.
TD

Wat versta je onder ''geloof''. U kunt de vraag zo stellen: is wetenschap een godsdienst? In dit verband is mijn antwoord ja.
Of wetenschap al dan niet gezien moet/kan worden als een geloof, hangt af van je definities en je interpretatie daarvan - ik ben het er op z'n minst mee eens dat dat voor discussie vatbaar is. Maar een godsdienst?! Het lijkt me dat je daar toch op z'n minst een god (in ruime zin, een zekere oppermachtige, abstracte entiteit) voor nodig hebt en die zie ik nergens in de wetenschap.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
jebevers

en om god te vergelijken met een oerknal...

ben ik ook niet helemaal mee eens.
een echte gnoe die zegt geen boe zoals een koe maar gnoe
rudolf

Aangezien wetenschap vol zit met axioma's ( aannames) is wetenschap ook gewoon een geloof. Zoals wetenschappers verschillende theorieen naast elkaar neer kunnen leggen zo leggen "gelovigen" ook hun verschillende zienswijzes naast elkaar neer. ( Katholiek, Christen. Jood, Moslim, Boeddhist )

Wetenschap is in mijn ogen dus ook gewoon een geloof.
Don Quichot

jebevers schreef:en om god te vergelijken met een oerknal...

ben ik ook niet helemaal mee eens.
Vergelijk het eens met creatie ipv. god?
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.

~Sir Winston Churchill
rudolf

Vergelijk het eens met creatie ipv. god?

Wie zorgt er dan voor die creatie?
qrnlk
Lorentziaan

Ik definieer geloof als een door onderzoek gerealiseerde individuele overtuiging in de waarheid of correctheid van bepaalde informatie of een bepaald model. Lichtgelovigheid is in deze context iemand die naïef elke informatie of model zonder grondig onderzoek aanneemt.

Religie vereist een vorm van geloof maar is meer dan alleen geloof. Het is collectief, niet individueel, en heeft daardoor een geheel andere rol dan geloof. Wetenschap vereist ook een vorm van geloof. Ook wetenschap is echter primair een collectieve bezigheid. Wetenschap is dus geen geloof.

Mensen kunnen, voor hun zelf, wetenschap tot hun geloof maken. Bijvoorbeeld als ze alle wetenschappelijke kennis voor waarheid aannemen. Mensen kunnen zelfs wetenschap tot hun religie maken -- bijvoorbeeld door dat ze bijeenkomsten organiseren in het kader van wetenschap, bepaalde feest- of gedenkdagen houden en preken houden over wetenschap en de kern vragen van het leven: Waar komen we vandaan? Waar gaan we heen? Wie zijn we? Wat willen we?

Met het beoefenen van wetenschap zou een science-kerk echter zeer weinig te maken hebben.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
rudolf

Mensen kunnen, voor hun zelf, wetenschap tot hun geloof maken. Bijvoorbeeld als ze alle wetenschappelijke kennis voor waarheid aannemen. Mensen kunnen zelfs wetenschap tot hun religie maken -- bijvoorbeeld door dat ze bijeenkomsten organiseren in het kader van wetenschap, bepaalde feest- of gedenkdagen houden en preken houden over wetenschap en de kern vragen van het leven: Waar komen we vandaan? Waar gaan we heen? Wie zijn we? Wat willen we?

Met het beoefenen van wetenschap zou een science-kerk echter zeer weinig te maken hebben.
Was het niet 100 jaar Einstein vorig jaar.

Mensen kunnen, voor hun zelf, God tot hun geloof maken. Bijvoorbeeld als ze alle Goddelijke kennis voor waarheid aannemen. Mensen kunnen zelfs God tot hun wetenschap maken -- bijvoorbeeld door dat ze bijeenkomsten organiseren in het kader van religie, bepaalde feest- of gedenkdagen houden en preken houden over geloof en de kern vragen van het leven: Waar komen we vandaan? Waar gaan we heen? Wie zijn we? Wat willen we?

Met het beoefenen van geloof zou een universiteit echter zeer weinig te maken hebben.
qrnlk
Lorentziaan

rudolf schreef:Was het niet 100 jaar Einstein vorig jaar.

Mensen kunnen, voor hun zelf, God tot hun geloof maken. Bijvoorbeeld als ze alle Goddelijke kennis voor waarheid aannemen. Mensen kunnen zelfs God tot hun wetenschap maken -- bijvoorbeeld door dat ze bijeenkomsten organiseren in het kader van religie, bepaalde feest- of gedenkdagen houden en preken houden over geloof en de kern vragen van het leven: Waar komen we vandaan? Waar gaan we heen? Wie zijn we? Wat willen we?
Ik denk dat je iets langer had moeten nadenken over het vervangen van de woorden... Ik zeg nergens dat wetenschap en religie gelijk zijn.

Het klinkt logischer als je er "... Mensen kunnen zelfs hun god tot hun religie maken -- bijvoorbeeld door dat ze bijeenkomsten organiseren in het kader van hun god, ...." van had gemaakt.
Met het beoefenen van geloof zou een universiteit echter zeer weinig te maken hebben.
... ik denk dat niemand hier je daar ongelijk in geeft.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
jixcorp

EelcoStorm schreef:Natuurlijk niet. Wetenschap gaat om bewijs, geloof niet. Daarom heet het ook 'geloof'.

Eelco
dus je gelooft in het bewijs :)

tuurlijk is wetenschap een geloof, als het geen geloof is, geloof je in niets = consequente nihilist = zelfmoord.
G

jixcorp schreef:dus je gelooft in het bewijs :)

tuurlijk is wetenschap een geloof, als het geen geloof is, geloof je in niets = consequente nihilist = zelfmoord.
Beetje rare conclusie.

Wetenschap IS geen geloof. Je kunt vertouwen stellen in wetenschap, er een band mee hebben die lijkt op geloven in een God. Je kunt je zingeving zoeken in wetenschap.

God is geen geloof, evenals wetenschap geen geloof is.

ads

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

rudolf

Je kunt vertouwen stellen in wetenschap

En als je dat niet doet dan geloof je in iets anders. Vertrouwen stellen in wetenschap is het zelfde als geloven in wetenschap.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!