Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Jan van de Velde
Artikelen: 0

Re: Determinatietopic

Lijkt verdacht veel op de pop van een lieveheersbeestje:

http://www.entomology.umn.edu/ladybird/spe...bipunctata.html

Afbeelding

http://www.uksafari.com/ladybirdharlequin3.htm

Afbeelding

alleen, poppen bewegen niet volgens mij. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

ads

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Xtrmchn

Bedankt voor de reply, het zou heel goed de pop kunnen zijn. Het bewoog wel, "rekte zich uit" het heeft niet gelopen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Jan van de Velde

Op een niet te vochtige, tegen strenge vorst en vogelvraat beschermde plaats opbergen. Volgend voorjaar weer een bladluizenkiller erbij....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Eric Tutu

OK ik kom het determinatietopic weer nieuw leven inblazen.

Ik stap net in mijn lift en op de spiegel zat een insect die ik nog niet ken.

Je moet je voorstellen dat het een soort uit de kluiten gewassen mier is, kop borst staart segmenten, waarvan de eerste 2 een soort oranje/bruine kleur hebben.

het staartstuk is zwart met een horizontale witte baan.

Het insect viel me vooral op, omdat ik niet verwacht had dat er ubehaupt nog insecten zijn. maargoed, weet dus niet hoe het heet, als iemand me hier de naam kan geven [rr]
Lawamena hitihala lawamena haulala
Bograb

Over het beest op de spiegel in de lift: het is heel misschien een vrouwtje van de grote mierwesp (Mutilla europaea). Deze is echter zeldzaam in Nederland en België. Deze dieren hebben echter geen staart en ik zou echt niet weten hoe zoiets in een lift terecht komt.

Hieronder een foto:

http://ip30.eti.uva.nl/BIS/insecten/pictures/26_1_o2.jpg
Desalniettemin sommeerde de accountant-administratieconsulant het achenebbisje jongetje te zandzeepsodemineraalwatersteenstralen.
Puzemuze

Ik betwijfel of het hier om een Gasterophilus intestinalis gaat. Deze horzel lokt niet zulke reacties uit bij een paard. Het is door de jeuk die de larven verwekken dat paarden (of pony's) zich op die plaatsen gaan likken of bijten en zo de larven binnenkrijgen, onbewust. De larven zetten zich eerst een aantal weken vast in de tong van het paard en verplaatsen zich dan via de slokdarm naar maag en darmen, waar ze zich zo'n 10-tal maanden zullen vasthechten aan het slijmvlies en daarna via faeces het lichaam verlaten. En het is overigens nogal laat voor de besmetting met een parasiet zoals de Gasterophilus intestinalis-larve, ookal is het in Portugal nog warmer op dit moment. Maar ik kan zonder determinatie niet zo zien om welke soort het dan wel gaat.

een beetje laat, maar ik lees net voor het eerst dit topic en wilde hier toch nog even op reageren: ik heb geleerd dat deze horzel wél zulke reacties uitlokt bij een paard. Het schijnt iets met de frequentie van het gezoem te maken te hebben, maar paarden reageren er onwaarschijnlijk paniekerig op. Terwijl ze dus niet eens worden gestoken.. Misschien een evolutionair ingebouwde reflex? Die larven in de maag (waar ze overwinteren) is geen prettig gezicht..
Captain

Wij wonen midden in het centrum van Bussum ('t Gooi) en hebben daar vorige week meerdere malen een raar vliegend insect gezien. Hebben heel veel gezocht op internet en niets gevonden maar misschien kan één van jullie ons helpen...

Het is een vrij groot (totaal ca. 5 cm.) insect helemaal in één kleur bruin. Het lijf bestaat uit verschillende delen (beetje wesp achtig maar dan veel slanker) en heeft hele lange poten en 'voel-sprieten'. Het ziet eruit alsof het kan steken en maakt een zwaar zoemend geluid (ook wesp achtig). Soms kwamen er meerdere door het raam naar binnen.

Meer info heb ik helaas niet, ik zit al met m'n camera klaar maar dan zie je natuurlijk niet meer...

Hoop graag meer te horen! Groet Danny Verwoerd
Invictus

Zoiets?

Afbeelding
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"
Captain

Nou nee, het lijf bestond uit meerdere delen (beetje mier-achtig) en de kleur was helemaal effen bruin. Ook 'hing' het lijf naar beneden tijdens het vliegen en waren de poten en de voelsprieten (?) langer. Maar volgens mij komen we in de buurt...

In ieder geval al bedankt!
Klintersaas
Social:

Zoals jij het beschrijft (hele lange poten en voelsprieten) denk ik aan een sluipwesp (Ichneumonidae). Deze zijn echter talrijk en moeilijk determineerbaar. Hieronder een prentje van een soort sluipwesp. Waarschijnlijk is het niet exact dezelfde, maar kan je in ieder geval zeggen of de lichaamsbouw ermee overeen kwam:

Afbeelding

P.S.: Voor deze vragen is er het determinatietopic. Misschien kan een moderator dit topic erin zetten?
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Captain

Nu begint het er op te lijken, kleur klopt precies en ook de lichaamsbouw. Steken deze sluipwespen? Lijkt me leuk om hier wat meer over te lezen!

Hartelijk dank, groet Danny
Klintersaas
Social:

Sluipwespen zijn ongevaarlijk voor de mens (voor zover ik weet). Sommige soorten zien er wat vervaarlijk uit, omdat de vrouwtjes een heel lange legboor hebben (slecht geïnformeerde mensen zien deze aan voor een angel) waarmee ze hun eitjes deponeren.

Vele sluipwespen parasiteren op insecten (zoals Tetrastichus coeruleus, die gebruikt wordt in de strijd tegen het aspergehaantje, een kevertje dat de aspergeoogst vernielt) en spinnen.

Als je hier wat meer over wil lezen:

http://www.wur.nl/NL/nieuwsagenda/archief/...enlijkslim.htm: over het leergedrag van sluipwespen.

http://www.wur.nl/NL/nieuwsagenda/nieuws/T..._sluipwesp.htm: over een pas ontdekte sluipwespsoort in Nederland.

http://www.wageningenuniversiteit.nl/NL/ni...koolwitjes.htm: over hoe de minuscule sluipwesp Trichogramma brassicae koolwitjes opspoort.

http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/...8636/sc=03ad79: over het trainen van sluipwespen om explosieven op te sporen. Een uitgebreider artikel hierover vind je hier.

Je kan natuurlijk ook de wetenschappelijke naam van de familie van de sluipwespen (Ichneumonidae) op Google gooien. Dit geeft 314.000 hits (leesplezier gegarandeerd). Hier zijn alleen de Nederlandstalige pagina's weergegeven (1.100 hits).

Tot slot, voor afbeeldingen klik je hier (4.470 hits).
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
*gast_ken_*

kheb net een insect gezien tegen mijn raam. zeer klein. zwarte ogen en voor de rest volledig doorzichtig.. pootjes van ongeveer 6 a 7 mm.. het lijf en hoofd in 1 ovaal achtig volume van ongeveer 4 mm en dan een lange staart van nog eens 8 a 9 mm ook doorzichtig met aan het uiteinde 2 witte haartjes de de total lengte verdubbelen.. ik dacht aan een libel ofzo qua vorm alleen heb ik nog nooit een doorzichtige gezien en zonder vleugels.. het beestje hild zich vast doormiddel van die haartjes op de staart.. van de moment deze tegen een opp kwamen was het haast niet weg te krijgen.. weet iemand wat dit was?

thanx
caid17

Hier heb'k de foto gezet van't beestje. 't is niet zo superduidelijk

http://econcentrated.skynetblogs.be/

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Lala

*gast_ken_* schreef:kheb net een insect gezien tegen mijn raam. zeer klein. zwarte ogen en voor de rest volledig doorzichtig.. pootjes van ongeveer 6 a 7 mm.. het lijf en hoofd in 1 ovaal achtig volume van ongeveer 4 mm en dan een lange staart van nog eens 8 a 9 mm ook doorzichtig met aan het uiteinde 2 witte haartjes de de total lengte verdubbelen.. ik dacht aan een libel ofzo qua vorm alleen heb ik nog nooit een doorzichtige gezien en zonder vleugels.. het beestje hild zich vast doormiddel van die haartjes op de staart.. van de moment deze tegen een opp kwamen was het haast niet weg te krijgen.. weet iemand wat dit was?

thanx
Heb je misschien een duidelijke foto kunnen maken? Dat zou heel erg helpen namelijk. Ik ben geen expert, maar was het misschien een het restant van een vervelling die je hebt gezien?
Appareo decet nihil munditia?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!