Het is dus moeilijk om te bewijzen wie hier gelijk heeft, of heb ik het nu mis???De wetenschap kan er dus niets mee. Betekent dit dat de vooronderstelling dat het wel zo zou kunnen zijn, daarom onjuist is? Nee.
groeten maar
Moderator: Rhiannon
Het is dus moeilijk om te bewijzen wie hier gelijk heeft, of heb ik het nu mis???De wetenschap kan er dus niets mee. Betekent dit dat de vooronderstelling dat het wel zo zou kunnen zijn, daarom onjuist is? Nee.
Net zoals je niet kunt bewijzen dat deze intelligentie zou moeten bestaan (zeker niet door voort te borduren op het "alles heeft een maker"-principe). Maar daarom heet het ook geloven, en daar heb ik - zoals eerder gezegd - op zich niets op tegen.Weet jij zo zeker dat een intelligentie die het universum- en de causaliteit die daarin geldt heeft geschapen, daar zelf aan onderhevig moet zijn? Je mag het wel vooronderstellen, maar bewijzen kun je het niet.
nee dan heb ik het verkeerd begrepen, sorryIk zeg ook niet dat het niet zo zou kunnen zijn, ik heb duidelijk aangegeven dat ik het onzinnig vind dat het logisch gezien zo zou moeten zijn.
Ik reageerde eigenlijk op Hildebrand... komt ervan als je tegelijk zit te postenmaar schreef:nee dan heb ik het verkeerd begrepen, sorry![]()
groeten maar
Logisch gezien zou het wel degelijk zo moeten zijn al is het wetenschappelijk niet te bewijzen. Er is altijd een beginpunt nodig, een eerste actie om alle volgende acties in gang te zetten. Causaliteit zoals wij die kennen bestaat alleen in het universum. Wij kunnen niet bepalen of het beginpunt van waaruit deze causaliteit ontsprong noodzakelijkerwijs zelf onderhevig was aan causaliteit. Voor zover er van causaliteit sprake zou zijn buiten ons universum kunnen wij hier niets over zeggen.Ik zeg ook niet dat het niet zo zou kunnen zijn, ik heb duidelijk aangegeven dat ik het onzinnig vind dat het logisch gezien zo zou moeten zijn.
Geloof werkt naar beide kanten. Als je aanneemt dat er geen Maker bestaat is dat geloof hebben in een ontkennen. Het waarom kun je niet anders onderbouwen dan door te zeggen dat je dit aanneemt omdat het idee je niet aanstaat.Net zoals je niet kunt bewijzen dat deze intelligentie zou moeten bestaan (zeker niet door voort te borduren op het "alles heeft een maker"-principe). Maar daarom heet het ook geloven, en daar heb ik - zoals eerder gezegd - op zich niets op tegen.
En dat kan dus de oerknal zijn...Er is altijd een beginpunt nodig, een eerste actie om alle volgende acties in gang te zetten.
Daar kan ik enigszins inkomen, alleen heeft het ene idee een wetenschappelijke grondslag en het godsidee niet...Geloof werkt naar beide kanten. Als je aanneemt dat er geen Maker bestaat is dat geloof hebben in een ontkennen. Het waarom kun je niet anders onderbouwen dan door te zeggen dat je dit aanneemt omdat het idee je niet aanstaat.
Laten we nog een stapje terug gaan...En dat kan dus de oerknal zijn...
Nee, toch niet. Wil je in dit opzicht een werkelijk wetenschappelijk objectief standpunt innemen, dan dien je te stellen dat je het niet weet.Daar kan ik enigszins inkomen, alleen heeft het ene idee een wetenschappelijke grondslag en het godsidee niet...
echt objectief wetenschappelijk betekent dat je eerst iets moet waarnemen vooraleer je op zoek kunt gaan.Nee, toch niet. Wil je in dit opzicht een werkelijk wetenschappelijk objectief standpunt innemen, dan dien je te stellen dat je het niet weet.
Jij stelt dat er nooit opperwezens zijn waargenomen. Hoe weet jij dat? Oude geschriften beweren het tegendeel. Hoe kun jij onomstotelijk bewijzen dat deze geschriften fantasie zijn? Met de opmerking dat het tijdsverlies zou zijn iets te proberen te bewijzen dat niet is te bewijzen heb je een punt. Het zegt alleen niets over een daadwerkelijk wel of niet bestaan van wat niet bewezen kan worden.echt objectief wetenschappelijk betekent dat je eerst iets moet waarnemen vooraleer je op zoek kunt gaan. opperwezens zijn nooit waargenomen. het godsidee is theologie, filosofie maar tijdverlies vanuit wetenschappelijk perspectief.
En dit noem jij een objectieve bewering?zijn er objectieve elementen die op opperwezens en godsideeën wijzen dan wordt het een ander verhaal. Jammer genoeg zijn die er niet en hoeft er dus geen energie ingestoken te worden. wat niet is kun je niet terugvinden. het godsidee is mensenwerk. Voor sommige heeft het idee zelfs nut en zin.
Euh, ja... Als iemand zegt dat hij het onwaarneembare heeft waargenomen, en je kan dit niet min of meer objectief maken (interbeoordelaarsbetrouwbaarheid e.d.), dan is scepsis de enige mogelijke wetenschappelijke optie.Jij stelt dat er nooit opperwezens zijn waargenomen. Hoe weet jij dat? Oude geschriften beweren het tegendeel. Hoe kun jij onomstotelijk bewijzen dat deze geschriften fantasie zijn?
Dan is deze God dus niet eeuwig maar net zou oud als wij? En dan zijn wij allen "puppets on a string"?stel dat er geen echte Beginners persooon/ding (God ) bestaat,
dan zou er altijd nog een God of iets kunnen zijn die ons onder controle heeft en wat de mens als God ziet.
dan betekend het wel dat die persoon hetzelfde mee maakt als ons , en is ontstaan door een/de evolutie theorie
Als we toch aan het muggenziften zijn: de evolutietheorie zegt niets over het ontstaan van ons, alleen maar over hoe organismen zich hebben ontwikkeld / zijn geevolueerd.En als ik even mag muggenziften: wij zijn ontstaan door evolutie, niet door de evolutietheorie.
Ik zei al eerder dat de in de natuur waarneembare intelligenties zichzelf in stand houden en verder ontwikkelen, dus waarom zou een goddelijke intelligentie dit niet kunnen?Wat ik niet juist vind (ik heb het al vaker aangehaald) is het volgende... Als je beweert dat er een Maker is, vertrekkende van het idee dat alles een maker heeft, is het onzinnig te veronderstellen dat deze Maker zelf geen maker heeft.
Jij begon zelf met de uitdrukking 'nodig hebben', en daar ging ik dus mee verder. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met 'wetenschappelijk gezien is er geen god nodig'. Bedoel je daarmee niet zoiets als 'als god niet nodig is, dan is god niet nodig'?Wetenschappelijk gezien heb je die niet nodig.