Puzzel Puzzels
xLerrie
Artikelen: 0
Berichten: 21
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 09:02

Re: waar komt god vandaan?

tsjok45 schreef:xLerrie vond het ook  nodig te schrijven
Liefde behoud zichzelf, kan zichzelf niet vernietigen:
1.... Dat hoop je dus allemaal maar dat het waar is hé

2..... liefde is een toestand waarin een levend wezens zich bevind

als gevolg van materieele invloeden en inwerkingen ; het bestaat niet op zichzelf ( dat is een uitvindsel van plato ) ....



3.... wat denk je dat de liefde voor een "femme fatale" is ? , zelfvernietiging misschien ?

... een zelfmoordaanslag uit liefde tot uw godje ?

.... Iemand redden waarbij men zelf het loodje legt : toch wel zelfvernietiging of ten koste van diegenen waarvoor jij verantwoordelijk bent ?

...De liefde voor het "vaderland" ?

...De "moederliefde " (maar dan bij die moeders zonder post -natale depressies en infanticide neigingen ) ?

erik van Bophalia Eulalie )
Jammer dat je niet inziet dat Liefde de verzameling is van alles wat goed is. Slecht is de logische 'niet liefde'.

Als je kiest voor dat jezelf boven alles staat dan heb je jezelf het meeste lief en zorg je er voor dat jij boven alles en iedereen staat om je eigen liefde voor jezelf te bevredigen.

Maar door deze acties zullen andere je geen liefde meer geven (omdat je dat zelf wil) waardoor je jezelf vernietigt (denk daar maar is over na)

ik heb het zeker niet over de kerk want dat is heel wat anders dan God = Jezus = Liefde.

maar daar gaat deze discussie niet over.

ads

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Anonymous
Artikelen: 0

Re: waar komt god vandaan?

....Jammer dat je niet inziet dat ....
Wat ?

Neen ; ik snap je niet ( zeker niet wanneer je meent dat jouw berichten een bijdrage aan een echte diskussie zijn )

Hoe ga je die " patstelling " oplossen ?

Met nog wat meer woordenbeuzelarij ?

of met nog wat meer arrogant gehakketak en gezwaai met het wijsvingertje zoals hier ;
Als je kiest voor dat jezelf boven alles staat dan heb je jezelf het meeste lief en zorg je er voor dat jij boven alles en iedereen staat om je eigen liefde voor jezelf te bevredigen.
Mijn liefde voor "mezelf" bevredigen ?

Wat is me dat voor quatch ? :shock:

Ik bevredig mijn vrouw en ik voorzie in de levens- en ontwikkelings behoeften van mijn minderjarige en nog studerende kinderen : en dat kan ik alleen omdat ik mezelf niet veracht of wegcijfer en daardoor in "staat blijf " dat verder te doen voor hen ... waar haalt u het lef vandaan te zeggen dat ik liever mezelf wil " bevredigen" ....

Als je me wilt voor" onverantwoordelijke egoist uitmaken" zal je toch wat meer moeten weten en kunnen dan een paar van buiten geblokte one-liners uitschrijven en wat puberaal trappen wat voor psychologisch doorzicht moet doorgaan ...

Trouwens wat heeft uw betuttellen te maken met uw kokketeren , kontdraaierij en denken in cirkeltjes met aannames van notabene eigen makelij ?

Ja, ja laat verder maar zitten ; ik hoef je excuses niet ...

Een raad :

verzorg je een beetje beter kerel of laat je verzorgen ....

of

antwoord gewoon, wanneer u een (heikele ) vraag word gesteld ...
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

xLerrie
Artikelen: 0
Berichten: 21
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 09:02

Re: waar komt god vandaan?

....Jammer dat je niet inziet dat ....
Wat ?

Neen ; ik snap je niet ( zeker niet wanneer je meent dat jouw berichten een bijdrage aan een echte diskussie zijn )

Hoe ga je die " patstelling " oplossen ?

Met nog wat meer woordenbeuzelarij ?

of met nog wat meer arrogant gehakketak en gezwaai met het wijsvingertje zoals hier ;
Als je kiest voor dat jezelf boven alles staat dan heb je jezelf het meeste lief en zorg je er voor dat jij boven alles en iedereen staat om je eigen liefde voor jezelf te bevredigen.
Mijn liefde voor "mezelf" bevredigen ?

Wat is me dat voor quatch ? :shock:

Ik bevredig mijn vrouw en ik voorzie in de levens- en ontwikkelings behoeften van mijn minderjarige en nog studerende kinderen : en dat kan ik alleen omdat ik mezelf niet veracht of wegcijfer en daardoor in "staat blijf " dat verder te doen voor hen ... waar haalt u het lef vandaan te zeggen dat ik liever mezelf wil " bevredigen" ....

Als je me wilt voor" onverantwoordelijke egoist uitmaken" zal je toch wat meer moeten weten en kunnen dan een paar van buiten geblokte one-liners uitschrijven en wat puberaal trappen wat voor psychologisch doorzicht moet doorgaan ...

Trouwens wat heeft uw betuttellen te maken met uw kokketeren , kontdraaierij en denken in cirkeltjes met aannames van notabene eigen makelij ?

Ja, ja laat verder maar zitten ; ik hoef je excuses niet ...

Een raad :

verzorg je een beetje beter kerel of laat je verzorgen ....

of

antwoord gewoon, wanneer u een (heikele ) vraag word gesteld ...
Ik wist niet dat je je zo aangesproken voelde, het is algemeen bedoelt, niet naar jouw. (het was een voorbeeld).

Zal voortaan er wel bij zetten [algemeen] oid dan is het ook duidelijk

Jammer dat ik zinnen/woorden gebruikt heb die jij kwetsent heb geintrepeteerd.

Mijn raad aan jouw: reageer ook volwassen en wetenschappelijk op een posting daar is dit forum toch voor? niet dan?
Anonymous
Artikelen: 0

Re: waar komt god vandaan?

Dus antwoord op je 2e vraag: God maakt God
God maakt helemaal niets. De voedingsbodem van het Godsbegrip zit in een inktpot. Elke pennestreek wordt gebruikt om de lekkere fopspeen vorm te geven. Elke zoektocht naar het geloof in een metafysische transcendente entiteit eindigt bij de mens. Niet bij een hogere macht. Er bestaat geen enkel bewijs. De argumenten die mensen hanteren zijn zelf verzonnen en borrelen van nietszeggendheid.

De hedendaagse bio-wetenschap kent geen plaats voor bovennatuurlijke verschijnselen. Archeologen hebben de volksmythes van nomaden-stammen uit het Midden-Oosten definitief naar het sprookjesboek verwezen. En het monotheisme blijkt een surrogaat te zijn van het voorgaande polytheisme. Zelfs het christendom heeft een heidense oorspong en is doorspekt met bijgeloof en dogma's. De enige toegevoegde waarde is dat religies zorgen voor langdugige conflicten en onderdrukking en discriminatie van andersdenkenden.

Tjeerdo Evodisku
Anonymous
Artikelen: 0

Re: waar komt god vandaan?

reageer ook volwassen en wetenschappelijk op een posting daar is dit forum toch voor
Ja daar is dit forum voor ....

dus

Wat doe je hier dan eigenlijk ?

of is jouw soort "bewijzen " van je aannames dmv weer andere aannames een model-voorbeeld van wat wetenschap wél is ?

Ik vraag alleen maar dat je ( noch min noch meer ) , je claims voorlopig/(en zelfs onder voorbehoud ) "bewijst " dmv ( toch minstens

enige ) materieele en controleerbatre bewijstukken(= evidenties ) en /of aangeeft wat jij als een falsificatie van uw claims beschouwd
.... doen ....Nu .... vluchten kan niet meer ....

P.S.

Ik ben overigens niet persoonlijk aangesproken noch " gekwetst van binnen " ... alleen maar nogal heftig ... iedere vogel zingt zoals hij gebekt is

:shock:

Groeten

tsjok
xLerrie
Artikelen: 0
Berichten: 21
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 09:02

Re: waar komt god vandaan?

"bewijzen " van je aannames dmv  weer andere aannames een model-voorbeeld van wat  wetenschap wél is ?
Elke bewijs heeft als begin een aannamen. Dat is logica.

Je gaat er dan van uit dat je aannamen waar is.

Als je aannamen niet waar blijkt te zijn door een of andere logische beredenering dan kun je de aannamen verwerpen.

Verder:

Bewijs van de liefde kun je niet tastbaar geven maar ik kan het je wel bewijzen door het je zelf te laten bewijzen.

bijv:

Bewijs zelf dat je van jezelf, van je vrouw, van je kinderen, van je ouders houdt? Het enigste bewijs is dat je het zelf weet dat het waar is.
P.S.

Ik ben overigens niet persoonlijk aangesproken noch " gekwetst van binnen " ... alleen maar nogal heftig ... iedere vogel zingt zoals hij gebekt is
aha ik begrijp je :shock:
tsjok45
Artikelen: 0
Berichten: 86
Lid geworden op: za 31 jul 2004, 21:38

Re: waar komt god vandaan?

Het enigste bewijs is dat je het zelf weet dat het waar is.
Tenzij je vrouw , kinderen enzovoort je vertellen dat zij vinden van niet ....

____ en dat "bewijzen " door (bijvoorbeeld) op te merken dat je hun

niet meer "verzorgd " : (Net zoals in het " geloof " ; is liefde zonder "daden" dood .... )

Onder bepaalde omstandigheden ( omdat je bijvoorbeeld een hersentrauma hebt opgelopen )meen je zelf dus van wél ,zelfs wanneer dat niet het geval is ....

Het gaat er hem niet om uit zichzelf te weten wat "waar" is ---> maar om aan te tonen dat wat je zelf meent te weten fysisch werkelijk is en wel door middel van door iedereen ( mits de nodige

parate bekwaamheid en capaciteiten ) desgewenst kontroleerbare aanwijzingen en evidenties die materieel aanwezig zijn ( net zoals de bewijsstukken in een rechtszaak )en de zaak beslissen buiten elke redelijke twijfel ( niet buiten elk onredelijk aangehouden twijfelen )
Elke bewijs heeft als begin een aannamen. Dat is logica.

Je gaat er dan van uit dat je aannamen waar is.

Als je aannamen niet waar blijkt te zijn door een of andere logische beredenering dan kun je de aannamen verwerpen.
De axiomatische methode en uit de ( voor waar aangenomen )axiomata volgende logische afleidingen zeggen niets

over de waarheid of plausibiliteit van de axioma's zelf :

ze KUNNEN niet bewezen worden vanuit het systeem zelf ... u heb een nieuw meta-stelsel van meta-axiomata nodig om dat te kunnen proberen : Lees nog maar eens uw Gödel ...

Wat u hier beschrijft is het bewijs uit het ongerijmde

maar die gaat uit van de overtuiging dat u in staat bent uw uitgangsaanname volledig te definieren ( dat kan in de wiskunde , niet in de fysische wereld )

Een logisch en perfekt uitgebalanceerd systeem , vertrekt bijvoorbeeld van de consensus eis dat A= altijd A is

A=A is de definitie

Heilaas bestaat in de "werkelijke fysische wereld " geen enkele eenduidige definitie van iets als startpunt ; elke definitie blijft open , aanvulbaar en up -dateable ....

Trouwens met wetenschap bedoel ik natuurwetenschap ... niet de formele denkmethodes van de wiskunde ALLEEN .... noch een beperking tot talige logica en semantiek ...

Bovendien is een natuurwetenschappelijke theorie naast de eis dat ze volgens het toegepaste logische systeem : logisch in elkaar moet steken

ook nog afhankelijk van empirische bevestiging van haar voorspellingen

en haar verklarende kracht van de intitieele gegevens afkomstig uit

metingen en waarnemingen ...

Die laatste twee zijn overigens ook onderworpen aan methodes die zowel op kennis , kunde als consensus en compatibiliteit en consistentie steunen ...

(natuur)Wetenschap MOET zich houden aan vele methodische regels ____

waarvan de belangrijkste basis de naturalistische methode is ____ op straffe van op te houden uberhaupt (natuur)wetenschap te zijn .



Geloof , persoonlijke voorkeuren , anecdotische voorvallen ____ zelfs kompleet toevallige fenomenen ( denk aan de ontdekking van de roentgen)stralen , penicelline ) _____, geruchten

en speculaties ala "indien , als , nemen- we -eens -aan -dat " en zelfs

intuitie , enzovoort ... kunnen allemaal wel eens ( sporadisch ) worden gebruikt als interessante invalshoeken , maar de resultaten van die soorten research moeten wel steeds resulteren in kontroleerbare en empirisch waarneembare verschijnselen binnen bepaalde opstellingen , vooraleer ze zelfs als voorlopige werk-hypotheses kunnen worden gebruikt ....

Voormelde benaderingen ( de zogenaamd "creatieve " :wink: ) voldoen meestal lang niet altijd of zijn exclusief ...

En bovendien ; wetenschap is een gemeenschappelijke en dure onderneming ....

De tijd van de universeele en persoonlijke en individuele kamergeleerde is voorgoed voorbij .....

Soit ,

Groetjes , nu ga ik slapen ....

Tsjok

PS

Ik vrees echter dat deze diskussie maar ergens elders verder moet worden gezet ...... op een of ander filosofisch-epistemologisch forum ? ...
Anonymous
Artikelen: 0

Re: waar komt god vandaan?

God zit tussen je oren en nergens anders!
Anonymous
Artikelen: 0

Re: waar komt god vandaan?

God zit tussen je oren en nergens anders!
Wat bedoel je daar precies mee?

Letterlijk of figuurlijk?
xLerrie
Artikelen: 0
Berichten: 21
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 09:02

Re: waar komt god vandaan?

God zit tussen je oren en nergens anders!


God zit tussen 2 of meer personen/wezens/aliens/intelegenties
tsjok45
Artikelen: 0
Berichten: 86
Lid geworden op: za 31 jul 2004, 21:38

Re: waar komt god vandaan?

God zit tussen 2 of meer personen/wezens/aliens/intelegenties
.... een prachtige definitie , proficiat ....

Precies

m.a.w. ..... Een godje is een "meme " die leeft in de culturele , talige en geschreven formaten van communicatienetwerken waarmee verschillenden individuen elkaar beinvloeden ....

Zonder mensen geen communicatie netwerken en geen god ... simpel

net iets zoals --> " zonder bomen geen bos ... "

(en erg veel schatplicht aan de "Teilhard De Chardin "- troep natuurlijk )
xLerrie
Artikelen: 0
Berichten: 21
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 09:02

Re: waar komt god vandaan?

God zit tussen 2 of meer personen/wezens/aliens/intelegenties
.... een prachtige definitie , proficiat ....

Precies

m.a.w. ..... Een godje is een "meme " die leeft in de culturele , talige en geschreven formaten van communicatienetwerken waarmee verschillenden individuen elkaar beinvloeden ....

Zonder mensen geen communicatie netwerken en geen god ... simpel

net iets zoals --> " zonder bomen geen bos ... "

(en erg veel schatplicht aan de "Teilhard De Chardin "- troep natuurlijk )
precies,

het zelfde geld ook voor de wetenschapper

zodra de ogen van de wetenschapper dicht gaan bestaat niks meer

want er kan geen visuale waarneming meer worden gedaan.
tsjok45
Artikelen: 0
Berichten: 86
Lid geworden op: za 31 jul 2004, 21:38

Re: waar komt god vandaan?

ahah ... we maken hier vooruitgang , dacht ik zo ....

De idee voor "god" is dus een emergentie van een organisatie-niveau van de stof : met andere woorden ; het stoffelijk gedragen communicatie-netwerk schept de meme "god" en maakt zijn verder

leven mogelijk ?

Het is een "virtueel organisme dat rondzwemt en leeft in de oersoep" van een aantal met elkaar verbonden mentale communicatie netwerken in de menselijke soort ?_____ En ik bedoel het NIET metaforisch ....

Dat is eigenlijk ook mijn (nederige ? ) mening .... of bedoel je toch nog iets anders ?



groetjes
xLerrie
Artikelen: 0
Berichten: 21
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 09:02

Re: waar komt god vandaan?

tsjok45 schreef:ahah ... we maken hier vooruitgang , dacht ik zo ....

De idee voor  "god"  is dus een emergentie van een organisatie-niveau van de stof : met andere woorden ; het stoffelijk gedragen  communicatie-netwerk schept  de meme  "god"  en maakt zijn verder

leven mogelijk ?

Het is een  "virtueel organisme  dat rondzwemt   en leeft in de oersoep" van een aantal met elkaar verbonden mentale communicatie netwerken in  de menselijke soort ?_____ En ik bedoel het NIET metaforisch ....

Dat is eigenlijk ook mijn (nederige ?  ) mening  .... of bedoel je toch nog  iets anders ?

groetjes
niet helemaal:

Door de interactieve netwerken tussen (intelegenties (hoeft niet organisch te zijn!)) onstaat een bewustzijn dat God is. (naar mijn mening)

Het gaat om de positieve interactie anders word zeg maar de netwerk verbinding verstoort.

bijv: als je goeie dingen doet voor andere (mensen) dan groeit het bewustzijn van God (daat hoef je zelf niet eens bewust van te zijn)

Hierdoor zal je dingen krijgen die dat bewustzijn(God) voor je klaar gemaakt heeft. bijv. dat je vrienden ook aardig doen tegen jouw enz. of dat er andere dingen gebeuren dat jouw goed uitkomt.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

tsjok45
Artikelen: 0
Berichten: 86
Lid geworden op: za 31 jul 2004, 21:38

Re: waar komt god vandaan?

zodra de ogen van de wetenschapper dicht gaan bestaat niks meer
Natuurlijk wel

--->er bestaan nog steeds zijn verslagen

--->er bestaat nog steeds de fysische werkelijkheid

---->er bestaan nog steeds andere wetenschappers die alles kunnen nachecken ... aanvullen , up-daten en opnieuw ontdekken /ontwikkelen

ik geloof niet in solipsisme ....

Die enkele wetenschapper mag zelfs tureluurs of zot worden ....

( sommigen doen dat dus ook op oudere leeftijd en gaan dan allerlei

filosofietjes en levensbeschouwingkes en wijsheden debiteren op vakgebieden waar ze evenzeer leek zijn als ieder ander ... :shock: ;) :?: ) en sommigen zijn echte "crancks " of beschikken over scizofrene en/of autistische mindsets ...geen probleem

Wetenschap is een zichzelf corrigerende collectieve onderneming ; geen eenmans-zaak van een paar (al dan niet -)exentriekelingen ....

Ach wat : 't is allemaal toch maar ouwe en elementaire Bertrand Russell en Alfred North Whitehead

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!