Het feit dat je als Leuvenaar niet naar Waals-Brabant gaat, komt doordat er in Waals-Brabant geen moer te beleven valt. Waals-Brabant is dan wel de rijkste provincie van het land, maar het is ook een aaneenschakelijk van plattelandsdorpen en villawijken. Doodsaai dus. Voor vele inwoners van de streek rond Geldenaken (Jodoigne) is de stad waar ze gaan winkelen en uitgaan... Leuven. Waarom? 't Is de dichtstbijzijnde "stad" die naam waardig. Omgekeerd: ben je al in Brussel geweest? Ik durf mijn hand erop te verwedden van wel. Waarom ben je al in Brussel geweest? Omdat er daar nu eenmaal veel te doen valt. Ondanks haar overwegend Franstalige karakter, oefent de hoofdstad een aantrekkingskracht uit op vele Vlamingen (hoewel ze er misschien niet wonen).albert davinci schreef:Ik kan me voor een groot deel wel vinden in de nuance die je hier plaatst.
Toch is het probleem groter dan enkel de topografische afstand.
Ik woon in Leuven op zo'n 10 km afstand van een Waals dorpje en iets verder is er Louvain la Neuve. Ik ben er nog niet geweest en de echte Leuvenaren komen daar ook niet. De keren dat veel Vlamingen in Wallonië komen zijn wanneer ze bijvoorbeeld een sportwedstrijd hebben of op doortocht zijn. Ze zullen er niet zo snel op bezoek gaan of er naar toe verhuizen, zelfs al is het maar 10 km ver weg. Ik ken niemand hier die een Waalse vriend heeft terwijl ik toch wel wat mensen ken die hier vast wonen (denk eraan, dicht tegen de Waalse grens). Ik durf te stellen dat de meesten die in Limburg wonen wel één of meerdere vrienden hebben in een andere provincie van Nederland.
Beide voorstellen (zowel terugkeer naar het oude, unitaire Belgique de papa als volledige onafhankelijkheid voor de deelgebieden) zijn momenteel zo compleet irrealistisch dat het huidige België nog wel een tijdje zal blijven bestaan. Nog minstens 50 jaarHet grootste probleem van België vind ik het feit dat zo'n klein landje een federaal stelsel heeft. Dit heeft, naar wat ik zie, een verlammende werking op het bestuur. Ze zouden dan toch beter óf daadwerkerlijk één bestuur kunnen oprichten (en dus de gewesten afschaffen) óf de beide delen, Vlaanderen en Wallonië, 100% autonomie kunnen geven. Brussel moet dan maar worden ingedeeld bij één van de 2 delen.
Da's vreemd, want ik merk daar niks van. Tijdens sportwedstrijden loopt iedereen toch nog warm voor het België-gevoel en zie je niks anders dan een zwart-geel-rode tricolore vlaggen. Wetenschappelijke enquêtes wijzen ook keer op keer uit dat de meerderheid van Vlamingen, Walen en Brusselaars zich nog steeds op de eerste plaats Belg voelt. En zelfs dan nog. Ons land wordt gekenmerkd door een "lasagna-identiteit". We zijn een beetje Belg, een beetje Vlaming/Waal/Brusselaar, een beetje Europeaan, een beetje inwoner van ons dorp en onze provincie. Het is fout om uit het loutere feit dat iemand zich meer Vlaming dan Belg voelt, af te leiden dat België ten dode opgeschreven is. Het is niet omdàt men zich Vlaming voelt, dat men ipso facto anti-Belgisch is. De Catalanen voelen zich in de eerste plaats Catalaan. Is Spanje nu een aflopende zaak?albert davinci schreef:Het feit dat de Vlaming en de Waal zich eerst Vlaming of Waal voelen en dan pas een Belg zie je ook terug in de sport. Volgens de sportdeskundigen die ik heb gesproken zou dit een verlammende werking op de sport hebben. Zo heb je in het voetbal regelmatig bondscoaches die pragmatisch 50% Walen kiezen ook al zijn er duidelijk veel meer goede Vlaamse voetballers (dit is niet zomaar mijn mening, je ziet het duidelijk aan de ranglijsten, transfers enz.).
In Nederland wordt er echt niet gekeken waar er meer voetballers vandaan komen, zolang ze maar goed zijn.
Goh ja, de voetbal... 't Zou kunnen hoor, dat ze met quota werken (jij bent duidelijk beter op de hoogte dan ik), hoewel de gebroeders Mpenza door de meeste Belgen waarschijnlijk gepercipieerd worden als tot Belg genaturaliseerde Congolezen. Wat er ook van wezen moge: als we de stabiliteit van een land moeten afleiden uit de prestaties van de nationale voetbalploeg...
Sinds ze de Apartheid hebben afgeschaft, werken de Zuid-Afrikanen trouwens ook met quota in hun nationale rugby-elftal
Puzzels