Is het niet zo dat verlangen naar iets wat de mens overstijgt, beter samen gaat met geloof, dan geloof en een claim op de waarheid?
Geloof in de zin van theïsme impliceert al een waarheidsclaim. Namelijk: "God bestaat." (Eventueel: "God bestaat, denk ik" of "God bestaat, vermoed ik" maar altijd met een zekere mate van waarschijnlijkheid.) Mijn punt is dat het ondersteunen van een dergelijke uitspraak door middel van een 'verlangen' tamelijk onzinnig is.
Voor het verlangen hebben we dingen als hopen of wensen. "Ik hoop dat God bestaat" doet geen echt beroep op de realiteit; "Ik wens dat God bestaat" doet dat evenmin. "Ik verlang naar God" is geen waarheidsclaim (behalve natuurlijk de claim dat het verlangen reëel is, maar dat bestrijdt niemand.) Maar: "Ik geloof dat God bestaat" houdt in dat je denkt dat wat je God noemt een reëel bestaan in de werkelijkheid heeft. En dat is niet te onderbouwen met een verlangen.
Een concreet voorbeeld: ik kan beweren dat de honger in de wereld afneemt, en daarvoor kan ik wellicht een beroep doen op statistieken van organisaties die daar verstand van hebben - tenzij die het tegendeel uitwijzen, in welk geval ik mijn bewering moet herroepen. Het al dan niet bestaan van honger in de wereld en de omvang daarvan zijn objectieve gegevens.
Ik kan
los van die informatie beweren dat ik
hoop dat de honger in de wereld afneemt, of het
wens of
verlang. Ik heb geen statistieken nodig om dat te zeggen; ik weet immers dat ik het prettig zou vinden als de honger in de wereld afnam. Dat is iets subjectiefs en ik hoef het antwoord alleen maar bij mezelf te zoeken.
Maar ik kan
niet zeggen: "Ik geloof dat de honger in de wereld afneemt, omdat ik hoop dat dat zo is." Die redenering houdt simpelweg geen stand. Dat is wat ik bedoel als ik beweer dat geloof in het bestaan van wat dan ook niet onderbouwd kan worden met het verlangen naar het bestaan daarvan.
Het heeft ook haast iets onbescheidens, in de trant van: Ik wens iets, en dan heeft het universum zich maar aan die wens aan te passen; als ik naar God verlang, heeft Hij maar te bestaan. Zo werkt het volgens mij niet. Er is niet altijd te eten voor wie honger heeft.