Wat is topologie precies en waar wordt het toegepast? Ik heb het een beetje op wikipedia geprobeert te lezen maar ik kan me er nog steeds niets bijvoorstellen.
En zijn er ook toepassingen ervoor? Of is het echt pure theorie
nog even hierover. Volledig rigoureus heb je inderdaad gelijk, maar om andere redenen. In feite is een topologische ruimte een verzameling S samen met een familie deelverzamelingen (waarin S en {0} zitten). Een doorsnede of een unie van 2 deelverzameling van de familie moet terug een deelverzameling van de familie zijn. Deze deelverzamelingen noemt men open verzamelingen. Op die manier kunnen continue functies tussen 2 topologische ruimten gedefinieerd worden (een open verzameling moet in een open verzameling worden omgezet). Als er een homeomorfisme (continu en bijectief) tussen 2 topologische ruimten bestaat zijn de topologische ruimten homeomorf, of 'topologisch equivalent'. Merk op dat dit een zeer algemene definitie is.Bij topologie zijn afstanden en absolute vormen toch juist irrelevant? Een sigaar, een omgeklapte sigaar en de aarde zijn allen topologisch equivalent, daar ze door alleen te vervormen (en dus niet te verknippen) exact dezelfde vorm kunnen krijgen.
Dus wat vind je precies verkeerd? mijn beschouwing van een topologische ruimte als studieobject van de tak topologie? Je bent het duidelijk eens dat afstand niet nodig is...Math-E-Mad-X schreef:Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. Topologie is een generalisatie van het begrip afstand. Je begint dus idd met afstanden. Maar vervolgens ga je het verhaal abstracter maken zodat je het hele idee van afstanden juist niet meer nodig hebt. Je kan allerlei zeer abstracte uitspraken doen over topologische ruimten waarbij het begrip afstand geen enkele betekenis meer heeft.
Denk bijvoorbeeld aan niet-Hausdorff ruimtes. Dit zijn ruimtes waarin zich tenminste 2 punten bevinden die niet d.m.v. de topologie van elkaar gescheiden kunnen worden. Dit zou zoiets betekenen als 2 punten met onderlinge afstand nul, wat nergens op slaat. Het elegante is nou juist dat je hier toch over kunt spreken zolang je het over een abstracte topologie hebt en niet over een door afstand geïnduceerde topologie.
Theoretische natuurkunde. Zonder hoogmoedig te willen doen: ik zit nu samen met wiskundigen in een vak dat steunt op topologie, en ondervind niet echt hinder. Niet dat dit de discussie zou mogen beïnvloeden trouwens (een eenvoudig voorbeeld is Heavyside, bovendien lijkt het me echt moeilijk om zo snel mijn wiskundig niveau te beoordelen)Hoe heb je topologie geleerd? Bij theoretische natuurkunde of echt als wiskundevak? Dat maakt nogal een verschil namelijk.
okOverigens klopt het ook niet als je zegt dat S en {0} altijd in de topologie zitten. Je bedoelt S en de lege verzameling.