roosje schreef:dat gaat idd mijn begrip te boven.
zou er in de toekomst een dag komen waarop de mensheid dat Al wel kan bevatten?
Ja, wanneer we geëvolueerd zijn tot het "Al", en het dus zelf zijn. Maar opnieuw, dit is zeer abstract.
Moderator: Rhiannon
roosje schreef:dat gaat idd mijn begrip te boven.
zou er in de toekomst een dag komen waarop de mensheid dat Al wel kan bevatten?
Ja, wanneer we geëvolueerd zijn tot het "Al", en het dus zelf zijn. Maar opnieuw, dit is zeer abstract.
als ik je gedachte goed volg zou je dus kunnen zeggen dat een god (als die bestaat) iemand is die geëvolueerd is tot het Al.
Hoe arrogant zouden we zijn, te denken dat alles vanuit menselijk opzicht bekeken moet worden! Alles is relatief he [rr]
denk niet dat het arogantie is, we kunnen als mens niet anders dan alles vanuit menselijk opzicht bekijken.
Je kunt het einde van de aarde niet bij het uitspansel plaatsen. Je moet de aarde zelf bekijken: op die bol kunnen wij oneindig rondjes blijven lopen, zonder een eindpunt tegen te komen. Elk begin en einde van zo'n rondje is zuiver arbitrair. Het model van Rogier kun je extrapoleren naar meerdere dimensies, maar dat wordt inderdaad wat abstracter.maar de aarde heeft wel een eind dat je kunt zien namelijk de hemel boven ons (en dan bedoel ik de sterrenhemel niet de bijbelse).
en als wij het eind (nog) niet kunnen zien hoeft het nog niet te betekenen dat het er niet is.
Ik had het expliciet moeten noemen, maar ik bedoelde het aardoppervlak, niet de aarde (bol) als geheel. Dat oppervlak is eigenlijk een 2-dimensionale ruimte, net als een vel papier of een denkbeeldig oneindig groot plat vlak.maar de aarde heeft wel een eind dat je kunt zien namelijk de hemel boven ons (en dan bedoel ik de sterrenhemel niet de bijbelse).
Merk trouwens op dat het niet abstracter is dan welk ander ruimte+tijd model dan ook. Onder 3 ruimtelijke en 1 tijdsdimensie (dus in totaal minstens 4D) kom je toch niet uit, en meer verzin ik er niet bij.Het model van Rogier kun je extrapoleren naar meerdere dimensies, maar dat wordt inderdaad wat abstracter.
volgens de meeste wetenschappers deind de ruimte nog steeds uit dus er is nog geen eind en er zal ook geen einde komen omdat alles met elkaar geconect is dus als er in het ene deel iets afsterft komt er weer nieuw leven in het uitdijende gedeelte omdat iedereen electromagnetische isroosje schreef:stel je eens voor, de mensheid kan al met ruimteschepen erg lange reisen maken.
nu ga ik er van uit dat het helehal een eind heeft. (zoals alles een eind heeft)
stel je voor je zit in z'n ruiteschip en jullie zijn aangekomen bij de rand van het helehal.
wat zie je nou als je recht voor uit kijkt? (dus voorbij het eind)
ben benieuwd wat jullie iedeen hier over zijn.
groetjes roosje
Uhm... wat??dus als er in het ene deel iets afsterft komt er weer nieuw leven in het uitdijende gedeelte omdat iedereen electromagnetische is