Jeroen Bouterse schreef:Ik stel mijn opvatting bij; je geeft goede voorbeelden die erop wijzen dat er inderdaad sprake kan zijn van een 'intolerant atheïsme' en dat dat ook tot geweld kan leiden. Uiteraard is het geen nieuws dat ook atheïsten in staat zijn tot moorden, maar het ging er natuurlijk om of het atheïsme zelf daartoe motiveert.
Ik stel uiteraard in zijn algemeenheid nog steeds met volle overtuiging dat dat allesbehalve noodzakelijkerwijs het geval is.
Zouden er echt mensen zijn die dat beweren? Waarschijnlijk wel, onder Amerikaanse fundis, maar hier zie ik alleen mensen die menen (1207, Dorus) dat
theïsme daar
noodzakelijkwijs toe leidt.
Een kanttekening die ik in elk geval nog bij je voorbeeld van het communisme wil plaatsen, is dat het Russische communisme de kerk wellicht niet zozeer om het geloof schade heeft willen toebrengen, als wel om de oude 'feodale' machtscentra te vernietigen.
Dat heeft zéker een rol gespeeld.
Nu is het communisme natuurlijk wel een 'vreemd soort' atheïsme, en zou het wellicht kunnen worden afgeschreven als 'zelf religieus'. Dat lijkt me echter in dit verband (hoewel niet altijd) een zwak weerwoord.
Daarom kun je inderdaad beter spreken van het gevaar van verabsoluteerde ideologieën.
Gepaster lijkt me de stellingname dat het ene atheïsme het andere nu eenmaal niet is. En dat lijkt me andermaal een argument om niet al te generaliserend te spreken over levensbeschouwing.
En dat is dan ook mijn énige motivatie om genoemde types bij herhaling de oren te wassen. Invictus meent weliswaar dat ook ik hier mijn "
absolute waarheid" verkondig, maar ik neem aan dat jij verstandig genoeg bent om te zien dat het enige "
absolute" aan mijn "
waarheid" is dat ik geen "
absolute waarheid" erken; daar ben ik inderdaad zéér "
absoluut" in.
Ikzelf voel me in elk geval niet geroepen om te beweren dat de atheïsten die gemoord hebben 'geen echte atheïsten' zijn, net zoals een moslim niet zou moeten beweren dat zijn fundamentalistische geloofsgenoot 'geen echte moslim' is. Kennelijk zijn die categorieën niet allesbepalend.
Precies; en de omgekeerde versies van beide uitspraken zijn trouwens ook waar
Dat betekent overigens niet dat ze verwisselbaar zijn; volgens mij is atheïsme wáár, en alleen daarom al te verkiezen boven theïsme.
En zolang je er inderdaad bij zegt dat het
volgens jou waar is, zul je mij niet horen.
Of de atheïst dan ook een goed mens is, hangt van hemzelf af.
Zo goed als voor een theïst.
Dat is misschien wel een verschil met sommige vormen van religie en andere ideologieën met absolute pretenties (communisme daar dan ook bij meegerekend). De pragmatisch atheïst zal een ethisch standpunt op eigen kracht moeten rechtvaardigen en is daarmee ook verantwoordelijk voor zijn eigen ethische principes, terwijl de dogmaticus (theïstisch of anderszins) zich kan beroepen op waarheden waar hij niet meer over hoeft na te denken.
Zeer terecht dat je t.o. de "atheïst" de "dogmaticus" stelt en niet de "theïst", zoals genoemde heren ongetwijfeld gedaan zouden hebben. (Voor mij gaat geloof overigens bij uitstek over de
eigen verantwoordelijkheid en het daar constant op aangesproken worden. Wellicht van voor jouw tijd, maar hier al menig maal ter sprake gekomen: de eerste en centrale vraag uit de bijbel is "Adam waar ben je", de tweede "Kaïn waar is je broeder". Wat jou, als "pragmatisch atheïst" bezig houdt, verschilt niet van wat de bijbelschrijvers bezig hield).
"God houdt niet van homo's, dus einde discussie" - een dergelijk argument is voor sommige christenen kennelijk aanvaardbaar; de winst van veel vormen van atheïsme en secularisme is in mijn ogen dat dergelijke onzinnigheden minder snel worden geaccepteerd.
Eens, maar het grote verlies, of gevaar is dat de mens zichzelf tot god verklaaart.
Je neemt hier ook weer een pars pro toto.
Grappig dat je dat ook direkt opviel.
In D's aanhef heeft hij het over 'Atheïsme' [=groep] vs. 'gelovigen' [=individuen]. In de volgende regel, wanneer hij weer aan het beledigend generaliseren gaat, heeft hij het over 'religies als groep' vs. 'atheïsten als individu'.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)