Inzake contemporaire bronnen raad ik de heren de lectuur aan van Ono Damsté's 'Romeinse sagen en verhalen', waar het wemelt van plebeïers.
Heeft Xenofoon het overigens ook niet over 10.000 eenvoudige Griekse krijgslieden?
Absoluut waar, maar het gemene volk werd alleen in zijn algemeenheid genoemd. Slechts de elite werd bij naam en toenaam voor het voetlicht gehaald, waarbij hun daden (al dan niet goed of slecht) beschreven werden. Zie contemporaine bronnen als Suetonius, Caesar, Tacitus, Plinius, etc.Dorus schreef:Inzake contemporaire bronnen raad ik de heren de lectuur aan van Ono Damsté's 'Romeinse sagen en verhalen', waar het wemelt van plebeïers.
Heeft Xenofoon het overigens ook niet over 10.000 eenvoudige Griekse krijgslieden?
Ze beweren de persoon gekend te hebben. Maar er is niemand die die bewering meer kan steunen (of onderuithalen, for that matter). En waarom ze 'm verzonnen zouden kunnen hebben? Misschien juist bij gebrek aan een charismatisch figuur? Hadden ze wel een mooi geloofs-idee, maar geen figuur om dat aan op te hangen en verzonnen ze daarom een (zoals Dorus al aangaf) in de oudheid veel voorkomend fenomeen van een zoon van deze of gene God, een mens die mirakels verichtte.in die zin dat ze geschreven zijn door mensen die de historische figuur zelf hebben gekend. Waarom de evangelisten hem compleet verzonnen zouden hebben, ontgaat me.
Die redenering kan men volledig omkeren: het is onwaarschijnlijk dat het NIET verzonnen zou zijn.Jeroen Bouterse schreef:Het was bij de joden niet bepaald gebruikelijk om iemand de zoon van God te noemen. De theologie rond Christus is pas na zijn dood ontstaan, en de Kerk heeft later natuurlijk op basis van de eigen ideologie geselecteerd welke teksten er canoniek mochten worden - daar geen misverstand over; Jezus was geen katholiek christen.
Er zijn altijd scenario's te bedenken waarin men het nodig vindt om te liegen. Dat wil echter niet zeggen dat we ervan uit moeten gaan dat alles wat er in de oudheid geschreven is wel gelogen zal zijn. Mijn punt is niet dat het onmógelijk is dat de evangelisten de boel belazerd hebben, maar het lijkt me wel uitermate onwaarschijnlijk.
Indien het allemaal is gebeurt zoals geschreven is zal hij met de tijd dit zelf overduidelijk maken, terwijl als het niet gebeurt zou zijn dan zou het vanzelf vergeten worden. Er is dus geen reden om aan te nemen dat dit een welles-nietes item zal blijven.Dit zal wel altijd een nietes welles item blijven.
De ratio is als een boom met vele takken.Dit werd en wordt constant gedaan, en nogmaals, het doet niets af aan de werkelijkheid beleeft door gelovigen. Elk bewijs wordt van tafel geveegd, Hij bestaat voor mij, is blijkbaar voor vele voldoende. De ratio krijgt hier geen voet aan de grond, omdat de ratio niet wordt toegelaten.
Jezus, dat boek is nog erger dan Dawkins (en een historicus onwaardig), maar toch aardig dat je er nog iets zinnigs uit hebt kunnen peuren.Een aardige samenvatting van wat we ongeveer wel en niet weten over de historische Jezus, is te vinden in Ch. Freeman
ad a)Geenszins.Twijfelen aan de historiciteit van Jezus doet hij overigens niet.
En waarom zou dat eigenlijk nodig zijn? Is het zo onvoorstelbaar dat er ergens in de eerste halve eeuw na Christus onder Pontius Pilatus een charismatische religieuze leider als potentiële oproerkraaier gekruisigd is?[a]
De evangeliën mogen volgens mij overigens ook wel als 'contemporaine' bron worden gezien, in die zin dat ze geschreven zijn door mensen die de historische figuur zelf hebben gekend.[b]
Waarom de evangelisten hem compleet verzonnen zouden hebben, ontgaat me. [c]
Sterker, het is zelfs onmogelijk dat bepaalde verhalen of passages niet verzonnen zijn, althans wanneer men ervan uitgaat dat b.v. de verhalen van de herders en de koningen/wijzen alleen in de kerststal harmonisch verenigbaar zijn. Dat is echter iets héél anders dan de boel belazeren en er is dan ook geen sprake van het omkeren van de redenering.Die redenering kan men volledig omkeren: het is onwaarschijnlijk dat het NIET verzonnen zou zijn.JB schreef: Mijn punt is niet dat het onmógelijk is dat de evangelisten de boel belazerd hebben, maar het lijkt me wel uitermate onwaarschijnlijk.