Puzzel Puzzels
noortje
Artikelen: 0

Re: SATAN

je kan doen en laten wat je wilt
dit heb jij gezegd in deze topic

en dit heb je gezegt in de topic god jullie mening:
God is voor mij diegene die iedereens lot schrijft. (nee K geloof niet in toeval)
hoe kan god tegelijkertijd je lot schrijven en toch je een vrije wil geven.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Knownothing

En wie wilt er nu in godsnaam vriendinnen die het pad van de Satan volgen??
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Mella

je kan doen en laten wat je wilt
dit heb jij gezegd in deze topic

en dit heb je gezegt in de topic god jullie mending:
God is voor mij diegene die iedereens lot schrijft. (nee K geloof niet in toeval)
hoe kan god tegelijkertijd je lot schrijven en toch je een vrije wil geven.
Muah dat kan, laat ik het zo zeggen. Je lot staat in grote lijnen vast, geschreven door God, maar die lijnen teken je zelf.

Ik geloof, dat bijvoorbeeld; als ik een grote mate alcohol zou nemen en zou gaan autorijden, en als ik dan een ongeluk krijg, kan ik moeilijk gaan zeggen dit was mijn lot het is niet mijn eigen schuld.

Dat is het dus wel, want ik weet wat een grote mate alcohol kan veroorzaken (alcohol is zoiezo verboden in de Islam).

Maar dat ik een ongeluk zou krijgen was wel het lot. Als ik niet had gedronken zou ik misschien op een andere manier een ongeluk krijgen.

Bv als iemand opeens doodgaat, zonder dat ie een ziekte had, of het was geen moord/ongeluk of dergelijke, dus gewoon zomaar, dan was dat gewoon het lot, dat hij/zij op dat moment moest sterven. Zijn leven was gewoon voorbij, zijn tijd was vol. Hoe noem jij dat dan? Dat iemands hart gewoon OPEENS ZOMAAR stopt?

Ik vind dit gewoon zo simpel, alles heeft een reden en een doel in het leven. Echt alles. Nix is toevallig, als je gewoon even nadenkt..

Maar tuurlijk laat God jou vrij, jij hebt de macht om dingen te doen of niet.

God laat die keuze aan jou over, naar mijn mening is deze leven gewoon een soort test.
En wie wilt er nu in godsnaam vriendinnen die het pad van de Satan volgen??
Haha, mijn vriendinnen zijn echt goede meiden hoor. Ik kies mijn vrienden zorgvuldig uit :wink: Dat ze alcohol drinken wil niet zeggen dat ze opeens duiveltjes zijn. Voor de rest zijn ze gewoon prachtige mensen, en goede vriendinnen, en dat 'alcohol drinken' is iets tussen hun en God. Dat interesseert mij niet (: Ik moet er wel bij zeggen, dat ik heb gemerkt dat tegenwoordig een grote percentage van de Christelijk/Katholieke mensen niet meer of nauwelijks gelovig is. Vooral in Nederland. Die vriendinnen van mij zijn dat wel nog..
peterdevis

God laat die keuze aan jou over, naar mijn mening is deze leven gewoon een soort test.

Wel een erg wrede test als je toevallig in Somalie of met vreselijk ziekte geboren wordt
noortje

als je een vrije keuze hebt, bepaal je volledig zelf je pad. Als god voor mij geschreven heeft dat ik morgen verongeluk, maar mijn vrije wil zegt dat ik morgen thuis blijft. zie je meteen dat het systeem van god en vrije wil totaal niet te rijmen is.

god kan nooit je een volledige vrije wil geven als hij al de banen heeft voorgeschreven....
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
Mella

Wel een erg wrede test als je toevallig in Somalie of met vreselijk ziekte geboren wordt
Bij topic 'God' heeft iemand mij een vraagje gesteld over 'een kindje dat doodgaat aan een ziekte'. Het antwoord wat ik op jou zou geven is zo ongeveer hetzelfde, lees dat maar als je wilt. (:
noortje schreef:als je een vrije keuze hebt, bepaal je volledig zelf je pad. Als god voor mij geschreven heeft dat ik morgen verongeluk, maar mijn vrije wil zegt dat ik morgen thuis blijft. zie je meteen dat het systeem van god en vrije wil totaal niet te rijmen is.

god kan nooit je een volledige vrije wil geven als hij al de banen heeft voorgeschreven....
Muah, jij begrijpt het niet helemaal volgens mij (:

Kijk, wat ik bedoel is; als God wil dat jij mórgen sterft, dan sterf je. Al ga je niet naar buiten er zal iets gebeuren waardoor je zou móeten. Of je gaat gewoon op een andere manier dood. Als God vind dat de tijd voor jou voorbij is, doe wat je wilt maar ik kan je zeggen dat het níets zal helpen.
noortje

tje, ik geloof niet in een god, dus ik zal ook nooit kunnen begrijpen dat iets dat voor mij gemaakt is door de mens mijn leven in handen zal hebben en mij toch een vrije wil zal geven. als iemand je lot uitschrijft, ben je sowieso beknot in je vrije wil: hij stuurt je in een weg die hij wil.

Voor mij bestaat god niet, dus ik kan niet begrijpen dat hij nog maar 1 ding in mijn leven zal bepalen. jij gelooft wel in een god, dus je zal niet begrijpen dat hij niets in jouw leven zou bepalen...

offtopic: gelieve wel gebruik te maken van de wijziging-fucntie: klik hierop en je kan iets toevoegen aan je bericht, zo moet je niet telkens een nieuwe post openen. Je zal zien dat ik vele van je post heb samengevoegd, maar dat is altijd wel een werkje, dus gelieve er in de toekomst wat op te letten.
Mella

tje, ik geloof niet in een god, dus ik zal ook nooit kunnen begrijpen [...]
Dat is zeker zo. Mensen die ongelovig zijn, kun je vertellen wàt je wilt, al klinkt het voor iemand anders èrg duidelijk en logisch, díegene zal het nóóit begrijpen. Ze hebben een soort gordijn voor hun ogen en oren. Ze wìllen het eigenlijk niet begrijpen denk ik (:
Luke

noortje schreef:tje, ik geloof niet in een god, dus ik zal ook nooit kunnen begrijpen [...]
Dat is zeker zo. Mensen die ongelovig zijn, kun je vertellen wàt je wilt, al klinkt het voor iemand anders èrg duidelijk en logisch, díegene zal het nóóit begrijpen. Ze hebben een soort gordijn voor hun ogen en oren. Ze wìllen het eigenlijk niet begrijpen denk ik (:
Of jij wilt atheïsten niet begrijpen. Wie heeft er gelijk? :shock:
peterdevis

Meestal is het andersom. Heel wat westerse aktief ongelovigen (= bewust van een louter materiele wereld) zijn gelovig geweest. Ze begrijpen maar al te goed dat een gebrek aan kennis en een breder historisch en wetenschappelijk perspectief de gelovige blind maakt.

Het aanscherpen van dit perspectief lijdt daarom niet steeds tot ongelovigheid maar kan ook uitmonden in een meer genuanceerd godsdienst beeld, waarin het individuele mystieke besef centraal staat en niet het uitwendig opgelegde godsbeeld.
noortje

je schrapt een deel van mijn antwoord. Vind je van jezelf dat je wel begrijpt dat voor een ongelovige god totaal geen invloed heeft op het leven. Dat zie ik anders niet in je antwoorden...

aan discussies als deze zie je dat vele gelovigen absoluut niet kunnen begrijpen dat mensen niet in die dingen geloven. ze zoeken voor alles een uitleg opdat het toch klopt in hun geloof(cf lot: je sterft sowieso)

edit; wij zijn dus niet de enige met een gordijn voor de ogen....
Mella

Of jij wilt atheïsten niet begrijpen. Wie heeft er gelijk? :shock:
Muah, ik begrijp wel hoe zij dergelijke vragen beredeneren. Maar voor mij is het gewoon zó logisch hoe ik denk, dat je het toch raar vind en niet helemaal zal begrijpen waarom zij zo willen denken. Zal trouwens ook andersom zo zijn hoor.
peterdevis schreef:Meestal is het andersom. Heel wat westerse aktief ongelovigen (= bewust van een louter materiele wereld) zijn gelovig geweest. Ze begrijpen maar al te goed dat een gebrek aan kennis en een breder historisch en wetenschappelijk perspectief de gelovige blind maakt.

Het aanscherpen van dit perspectief lijdt daarom niet steeds tot ongelovigheid maar kan ook uitmonden in een meer genuanceerd godsdienst beeld, waarin het individuele mystieke besef centraal staat en niet het uitwendig opgelegde godsbeeld.
Nou, hier ben ik het niet mee eens. Als ik voor mijzelf spreek; een grote deel van de Islamitische mensen heeft vast en zeker wel eens de Kor'an gelezen. Het is ook een feit dat een veel grotere percentage Moslims naar de Moskee gaan, dan Christenen naar de Kerk. Op de Turkse zender bv zijn er dagelijks programma's waarin delen van de Kor'an duidelijker worden verteld en vertaald door geleerden, (dan niet alleen de Kor'an, maar ook wel eens van de andere heilige boeken) wetenschappers die onderzoek doen op dat gebied, etc...

Dus een gebrek van kennis hebben de meeste mensen zeker niet.

Ik denk eerder dat de westerse wereld een gebrek aan kennis heeft op het gebied van religie. Naar mijn inzicht hebben zoveel Christenen/Katholieken de Bijbel nog nauwelijks in handen gehad, of een vertaling van de Kor'an gelezen, en gaan dan al beredeneren waarom God niet zou bestaan, waarom er geen leven na de dood zou moeten zijn, etc..
noortje schreef:je schrapt een deel van mijn antwoord. Vind je van jezelf dat je wel begrijpt dat voor een ongelovige god totaal geen invloed heeft op het leven. Dat zie ik anders niet in je antwoorden...

aan discussies als deze zie je dat vele gelovigen absoluut niet kunnen begrijpen dat mensen niet in die dingen geloven. ze zoeken voor alles een uitleg opdat het toch klopt in hun geloof(cf lot: je sterft sowieso)

edit; wij zijn dus niet de enige met een gordijn voor de ogen....
(zie antwoord voor Luke)
Luke

En dus komen we nergens...
peterdevis

Nou, hier ben ik het niet mee eens. Als ik voor mijzelf spreek; een grote deel van de Islamitische mensen heeft vast en zeker wel eens de Kor'an gelezen. Het is ook een feit dat een veel grotere percentage Moslims naar de Moskee gaan, dan Christenen naar de Kerk. Op de Turkse zender bv zijn er dagelijks programma's waarin delen van de Kor'an duidelijker worden verteld en vertaald door geleerden, (dan niet alleen de Kor'an, maar ook wel eens van de andere heilige boeken) wetenschappers die onderzoek doen op dat gebied, etc...

Dus een gebrek van kennis hebben de meeste mensen zeker niet.

Ik denk eerder dat de westerse wereld een gebrek aan kennis heeft op het gebied van religie. Naar mijn inzicht hebben zoveel Christenen/Katholieken de Bijbel nog nauwelijks in handen gehad, of een vertaling van de Kor'an gelezen, en gaan dan al beredeneren waarom God niet zou bestaan, waarom er geen leven na de dood zou moeten zijn, etc..
Ik had het wel over algemene kennis,(geschiedenis, filosofie,wetenschap...). Over het algemeen (ik denk zelfs altijd) is het onvoldoende om één bron of één gemeenschappelijke bron te raadplegen om kennis in een breder perspectief op te doen. Een wetenschapper die enkel de nota's van Einstein bestudeerd, zal zijn mening over de relativiteit niet bijstellen en de tekortkomingen moeilijk kunnen onderkennen. Idem dito wat religie betreft.

Jij stelt onomwonden vast dat van de drie monoteistische godsdiensten enkel de koran ongewijzgd de tijd heeft doorstaan. Dit is echter geen bewijs voor de authenticiteit van een godsdienst. Ook de mormonen hebben immers zo'n ongewijzigd woord van God.

De dogreden van de vrije wil die zowel bij christenen als bij moslims gretig aangevoerd worden om het leed in de wereld te verklaren, zijn een aanfluiting voor alle mensen die buiten hun wil lijden. Waarom als we een vrije wil hebben mogen we ons niet te goed doen aan drank, erotiek, genieten van het leven, maar wel slaafs alle geboden van onze "Vader" opvolgen.

En dan nog dit : Ook al claim je dat je veel hebt gelezen, het is aan je blinde geloof toch noch te merken dat het niet genoeg was.

ads

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

noortje

Ik geloof zelfs dat de wereld al heel wat leed zou bespaard zijn mochten de godsdiensten niet zo met het vingertje zwaaien!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!