Mee eens, maar men mag niet de conclusie trekken dat er verschillende allerhoogste goden zijn omdat mensen god op hun eigen manier beleven. Doet men dat wel dan praat men eenvoudigweg niet over de 'ene, allerhoogste god' maar over een pantheon van half-goden. Men krijgt dan een totaal verschillende discussie welke afleidt. Daarop wilde ik wijzen.M.a.w. iemand ervaart op zijn manier God (als allerhoogste in dit geval) maar de God krijgt zijn inhoud door de persoonlijke beleving van de gelovige.
Interessant. Jullie zeggen eigenlijk dat alleen advies dat wordt gegeven door iemand die daar niet in gelooft prettig kan worden ervaren? Zou best kunnen, want veel mensen beginnen hun ongevraagd advies vaak met: "Ik weet het ook niet, maar ..." In dat geval moeten we dus vaststellen dat het erger is om iemands trots te kwetsen dan om iemand ongevraagde hulp te bieden. Dat lijkt mij een persoonlijke smaak. De ene persoon geeft een dronkaard liever een fles dan een goed advies. De ander misschien liever een goed advies dan een fles. De wijzen weten in deze bovendien dat het beter is om teveel nee-schudders om zich heen te hebben dan teveel ja-knikkers, maar ook dit is een kwestie van smaak, wellicht. Misschien willen we allemaal wel gewoon met rust gelaten worden in onze persoonlijke hel. Zou heel goed kunnen maar spreek wel voor jezelf.Inderdaad, hier zie je het punt niet. Want je legt de nadruk op "vervelende manieren om iemand uit te leggen wat god is". DAT is wederom niet waar het hier om gaat. Het gaat er hier niet om hoe e.e.a. gebracht wordt. Het gaat erom dat het gebracht wordt. Op het moment dat iemand zijn waarheid aan anderen wil meedelen, doorgeven/overbrengen, spreekt daar impliciet uit dat degene redelijk overtuigd is van diezelfde waarheid als DE waarheid. Zodanig dat die waarheid volgens hem onder de aandacht van anderen moet worden gebracht, of de ander daar nu op zit te wachten of niet. En DAT wordt door anderen als onprettig ervaren.
Mijn plagerige referentie aan Göd's mogelijke lastigheid in het verleden heeft hiermee te maken. Immers verkeren we als kind regelmatig in de positie dat we van allerlei mensen ongevraagde hulp en advies krijgen (als we geluk hebben). Naarmate we ouder worden ontwikkeld ons gevoel van eigenwaarde en trots zich, en gaan we ongevraagde hulp als beledigend opvatten, zelfs als het komt van mensen waar we normaal gesproken respect en ontzag voor hebben zoals onze ouders. De meningen kunnen verschillen, maar ik vindt trots een ondeugd die onwetendheid, vrees en illusie veroorzaakt. Maar ik weet dat er veel mensen zijn die trots juist als een deugd beschouwen!
Wellicht moet een missionaris dus wachten met zijn boodschap totdat zijn potentiele toehoorder wegens de terugslagen van de materiele natuur zomogelijk zijn trots is verloren. Echter is het ergens begrijpelijk dat de bonafide missionaris het uit mededogen het liefst niet zo ver laat komen, toch?
Dit is duidelijk Veertje, ik heb zelf ook ervaring met missionarisgedrag jegens mij. Ik heb van verschillende religies mensen aan de deur gehad. Ook wordt ik dagelijks op TV geconfronteerd met de missionarissen van allerlei huidverzorgingsproducten. Ook op straat zijn mensen die me van alles materieels en niet-materieels proberen aan te smeren ter verbetering van mijn leven. Ik voel me echter nooit te beroerd om die mensen aan te horen (als ik tijd heb). Ik zou me schamen om die mensen aan te vallen, zoals Göd. Vooral religieuse missionarissen vinden bij mij een relatief warm onthaal. In een wereld van leugens, verraad en oplichterij vind ik het gewoonweg verfrissend om af en toe aangeproken te worden door een echte idealist, iemand die echt streeft naar goedheid en perfectie, hoe moeilijk dat ook is.Hulp wordt doorgaans gewaardeerd als je erom vraagt. Ongevraagde hulp wordt m.i. alleen maar gewaardeerd als de hulp zonder twijfel nodig is, maar er zelf niet om kon worden gevraagd door omstandigheden. Opdringerig missionarisgedrag kenmerkt zich dan ook daardoor dat men denkt dat er een noodsituatie is, dat er broodnodige hulp geboden MOET worden, terwijl er niet om gevraagd werd.
Als ik mensen zoals Göd zich hoor beklagen over dit soort ervaringen denk ik, man! Zeur toch niet zo! Wees blij dat er nog mensen zijn die zich vanuit hun hart tot je wenden, in tegenstelling tot het leger profiteurs, dwazen en krankzinnigen dat zich doorgaans aan je opdringt met nog niet de sympathie of wijsheid om in je bek te pissen als je omkwam van de dorst!
Daar zal ik me op toeleggen, maar zoals gezegd: ik kan wat ongeduldig worden als mensen een zwart beeld proberen te schilderen van een groep zeldzame mensen die hun nek uitsteken om iets goeds te doen, uit plichtsbesef en zonder iets bij je te willen halen. Je kunt dat op enig moment om allerlei redenen vervelend vinden, maar het structureel beklagen zoals Göd dat doet vind ik wel erg kras. Voor je het weet gaan we alle mensen die nog iets van idealen hebben en dat (tot onze schaamte?!) uitdragen tegen de muur zetten als zijnde nietswaardige lastposten!P.S. zou je je toon vriendelijk willen houden?
Puzzels