Puzzel Puzzels
skyguy
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Kijk eens op www.astroforum.nl. Als je daar bij de zoekfunctie skylux ofzo intypt krijg je een vloedgolf aan info.

Hier is alvast een topic over de lidlscope : Hiereveneenklikkiedoen

ads

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Ruudo

De topic betreft de Lidl telescoop, al ging het om een ander exemplaar dan die komende maandag in de aanbieding zijn. Ik som ze nog even op:

Klassieke telescoop voor 89.99

35- tot 175-voudige vergroting

In hoogte verstelbaar metalen statief

Brandpunt: 700 mm

6 x 30 zoeker

Doorsnede glazen lenzen: Ø 70 mm

Zoeker met snelafstelling

Oculairen: 20 mm, 12 mm en 4 mm

ETX70-AT voor 249

14 tot 262,5-voudige vergroting

Inclusief astronomiesoftware en sterrennavigatie voor op de pc

In hoogte verstelbaar stabiel aluminium statief

3 Kellner-oculairen: 1 x 25 mm, 1 x 12 mm en 1 x 4 mm

Brandpunt: 350 mm (met 3 Barlowlenzen: 1050 mm)

Doorsnede glazen lenzen: Ø 70 mm

1 Amici-prisma

Zonnefilter

Incl. stevige opbergrugzak

LXD75, Allround-telescoop voor 599

In hoogte verstelbaar stabiel stalen statief

Newton spiegeltelescoop

Brandpunt: 762 mm

Doorsnede glazen lenzen: Ø 152 mm

Incl. Super 26 mm Plössl-oculair

6 x 30 Zoeker

Verlichte poolzoeker

Autostar handbox: systeem met ca. 30.000 voorgeprogrammeerde hemellichamen

Nauwkeurige besturing door computer gestuurde motorische assen

Misschien kan iemand eens op een rijtje zetten wat je met welke kijker kunt waarnemen. Bijvoorbeeld welke (details van) planeten, zonnevlekken, maankraters en/of sterrenevels.

En nog een, voor mij, interessante vraag. Mijn oog is gevallen op de ETX70 en deze werd ook al eerder aangeboden maar kan het kloppen dat daar andere configuraties in de verpakking zaten? Dan heb ik het over oculairen, barlow lenzen, computer kabel, etc.?

En kan je trouwens de oculairen e.d. onderling (ook met andere merken en types) uitwisselen? En waar moet je dan op letten?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Jan van de Velde

Nog een klein vraagje dan, kun je de planeten s'nachts op elke dag van het jaar zien?
(als je stellarium download kan je vinden waar hij op welke tijd aan de hemel staat, even googelen op stellarium en je kan hem zo downloaden).
Ook Voyager III is een goeie. Een heel uitgebreide demo gratis te downloaden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
skyguy

Misschien kan iemand eens op een rijtje zetten wat je met welke kijker kunt waarnemen. Bijvoorbeeld welke (details van) planeten, zonnevlekken, maankraters en/of sterrenevels.
Tsja, veel zal afhangen van de locale lichtvervuiling en de seeing (kwaliteit van de lucht). De regel is..hoe groter de opening van de telescoop, hoe meer detail je zal zien.

Stel je bekijkt m42 (orionnevel). Je zal hem met de skylux, etx-70 en de lxd75 allemaal kunnen zien. Maar omdat de lxd75 een opening heeft van 150mm zal je in de meeste gevallen al een groenige kleur zien en veel meer detail en uitgestrektheid dan in de 70mm telescopen.

Om hier een complete lijst te maken van wat je allemaal kan zien met iedere telescoop is niet te doen. Veel is afhankelijk van de lichtvervuiling en seeing zoals ik al zei. Maar onder een goede hemel en als je weet waar je moet zoeken zijn met alle 3 de kijkers vrijwel alle 110 messier objecten te zien (een aantal staan er wel heel erg laag bij de horizon). Mars, saturnus, jupiter en de maan kan met iedere kijker gezien worden. Maar werwacht nogmaals niet te zien wat je op de foto's ziet. Wat je zal zien is (op de planeten na) vrijwel altijd grijs. En in een aantal objecten zal je niet veel detail kunnen zien. Dus geen mooie spiraalarmen in sterrenstelsel, maar een heldere kern (wazig sterretje) met een soort neveltje eromheen.

Mijn advies zou zijn, ga eens bij een sterrenwacht langs om het zelf te zien. Het is via een forum erg lastig uit te leggen wat er te zien is. Als je het zelf ziet weet je het meteen.
En nog een, voor mij, interessante vraag. Mijn oog is gevallen op de ETX70 en deze werd ook al eerder aangeboden maar kan het kloppen dat daar andere configuraties in de verpakking zaten? Dan heb ik het over oculairen, barlow lenzen, computer kabel, etc.?

En kan je trouwens de oculairen e.d. onderling (ook met andere merken en types) uitwisselen? En waar moet je dan op letten?
Van de andere configuraties weet ik niet veel af. Maar wat er in het krantje staat zit er in iedergeval bij.

De meeste telescopen gebruiken tegenwoordig 1.25" of 2" occulairs. De etx en skylux kunnen allebij 1.25" occulairs aan, de lxd75 kan 1.25" & 2" occulairs gebruiken. Een 1,25" occulair is op iedere telescoop met een 1,25" focusser te gebruiken. Hetzelfde geld voor 2" occulairs.

Als de telescoop een 2" focusser heeft zit er een 2" -> 1,25" omvormer bij. Hierdoor kan je 1,25" occulairs in een 2" focusser gebruiken.
Ruudo

Thanks again skyguy, duidelijk verhaal.

Verder heb je, wat beteft het oculair, uitaard veel verschillende gradaties in kwaliteit, dit zie je waarschijnlijk al terug in de prijs. Wordt de grootte van de beeldcirkel trouwens bepaald door het oculair? Of is het zo dat dit bij refractors zowieso groter is dan bij spiegeltelekopen? Is het verder aan te raden om een exemplaar te kopen met een zoom functie?

Waar vind ik bij ons in de buurt trouwens een interessante sterrenwacht? In Eindhoven zit er één in het centrum van de stad maar daar valt waarschijnlijk niet veel te zien, gemiddeld genomen.

Nog efkes een vraagje over fotografiemogelijkheden al wijk ik misschien wat af van de topic. Welke webcam is een goede aanrader? Je hebt ook high res webcams (1280x1024 bij foto's). Waar moet je op letten? Volgens mij alleen als de lens eraf kan en de aansluiting op een oculairbuisje mogelijk is. Daarbij heb je ook te maken met ongewenst infrarood wat normaal door de lens wordt tegengehouden, dit schijnt het beeld behoorlijk aan te tasten, heb ik gehoord. Webcam gebruik is er volgens mij alleen voor heldere objecten, of kun je er ook sterrenevels mee vastleggen? Zal wel niet vanwege de korte sluitertijd...

(Ik heb trouwens de ETX70 tweedehands op de kop weten te tikken voor 130 Euries :-D ... 1 keer gebruikt... niet slecht wel? Moet nog wel ff naar Maastricht crossen, maar ja... wel dezelfde samenstelling als de aanbieding bij de Lidl morgen!)
skyguy

Ruudo schreef:Thanks again skyguy, duidelijk verhaal.

Verder heb je, wat beteft het oculair, uitaard veel verschillende gradaties in kwaliteit, dit zie je waarschijnlijk al terug in de prijs. Wordt de grootte van de beeldcirkel trouwens bepaald door het oculair? Of is het zo dat dit bij refractors zowieso groter is dan bij spiegeltelekopen? Is het verder aan te raden om een exemplaar te kopen met een zoom functie?
Het beeldveld wordt door het brandpunt van de telescoop en het occulair bepaald. Stel we nemen een telescoop met 600mm brandpunt en een occulair van 26mm met een AFOV(Apparent field of view) van 52mm (oftewel een super plossel occulair). Om het beeldveld te berekenen vermenigvuldig je het brandpunt van het occulair met het AFOV van het occulair gedeeld door het brandpunt van de telescoop. Zo dus : 26 * 52 / 600 = 2.25 graden. Je ziet dus 2.25 graden aan de hemel.

Hoe groter de AFOV is hoe 'mooier' het is om door het occulair te kijken. Bij super plossels en andere occulairs met 52 graden AFOV lijkt het alsof je door een tunnel heen kijkt. Dit is niet storend, maar als je het vergelijkt met een occulair met een groot FOV (72 of 82 graden) waar je echt in rond kan kijken. Dan kies ik voor de laatste. Nadeel is dat goede exemplaren toch al gauw errrg veel geld kosten.
Waar vind ik bij ons in de buurt trouwens een interessante sterrenwacht? In Eindhoven zit er één in het centrum van de stad maar daar valt waarschijnlijk niet veel te zien, gemiddeld genomen.

In Asten zit de Jan Praagman sterrenwacht.
Nog efkes een vraagje over fotografiemogelijkheden al wijk ik misschien wat af van de topic. Welke webcam is een goede aanrader? Je hebt ook high res webcams (1280x1024 bij foto's). Waar moet je op letten? Volgens mij alleen als de lens eraf kan en de aansluiting op een oculairbuisje mogelijk is. Daarbij heb je ook te maken met ongewenst infrarood wat normaal door de lens wordt tegengehouden, dit schijnt het beeld behoorlijk aan te tasten, heb ik gehoord. Webcam gebruik is er volgens mij alleen voor heldere objecten, of kun je er ook sterrenevels mee vastleggen? Zal wel niet vanwege de korte sluitertijd...
Een goede webcam is de philips toucam pro II of III. De II wordt niet meer nieuw verkocht maar is soms nog wel 2e hands te vinden. De III is de nieuwe versie van die webcam. Alles is in principe hetzelfde behalve het uiterlijk. Het gaat er om dat de webcam een ccd chip moet hebben en geen cmos (zoals vrijwel alle webcams). Een ccd sensor is veel gevoeliger dan een cmos. Voor de toucam zijn speciale adapters te koop om ze aan een telescoop aan te sluiten. Bij stichting De Koepel verkopen ze deze. Een ir/uv blokkerings filter is ook aan te raden. Dit verhoogt de gevoeligheid omdat er geen ir of uv licht op de sensor valt. Ook bij De Koepel te koop.

Met een standaard toucam pro (let erop dat je de pro uitvoering koopt) zijn maan en planeten goed vast te leggen. Om nevels en sterrenstelsels vast te leggen moet je de webcam modificeren. Hier staan een aantal modificaties De SC1 mod is voor langere belichting.
(Ik heb trouwens de ETX70 tweedehands op de kop weten te tikken voor 130 Euries :-D ... 1 keer gebruikt... niet slecht wel? Moet nog wel ff naar Maastricht crossen, maar ja... wel dezelfde samenstelling als de aanbieding bij de Lidl morgen!)
Dat is zeker niet slecht! De helft van het geld bespaard!
Erwin Kats

Sisco schreef:Hallo,

Ik heb de Meade al enkele jaren. Helaas weet ik niet hoe het werkt. Ik heb er geen verstand van maar wil het wel graag leren.

Is er iemand of en instantie die cursus/instructie geeft met mijn telescoop?

Groet,

Sico
ja , die is beschikbaar op www.meade.com, met o.a. alingment filmpjes,en hoe in te stellen enz, als je nederlandse handleiding wil zou je effe moeten mailen.

ik ken ook instructie geven aan je over de werking van de telescoop ( 8jaar ervaring )
Ruudo

Goeie tip, ik zal eens gaan kijken bij de Jan Praagman sterrenwacht.

Heb gisteravond eindelijk door de Meade ETX70 de Eindhovense sky af kunnen struinen. Saturnus met z'n ringen voor de eerste keer in beeld krijgen is echt geweldig (de rest van de planeten bevinden zich helaas achter de horizon). Het jeukt nu al om uit te kijken naar een betere kijker, maar dit is een heel leuk begin. Inderdaad, voor mensen die Hubble beelden verwachten valt het allemaal erg tegen met zo'n kijker als de ETX70, eigenlijk wel heel erg tegen :) ... Alles wat je ziet is kleurloos... behalve dan de abberaties in de lens :sad: [rr] ... Met uitzondering dan de maan, die is dan tenminste nog geel... en dan heb je nog de sterrenevels, die zijn niet meer dan een grijs wolkje, maar je ziet ze wel en als je weet hoe het eruit zou moeten zien is het wel weer heel leuk.

Maar goed, de goto is wel superrr... Maakt wel een boel herrie en is wat onzuiver met richten maar je vind alles in een mum van tijd. Bij het volgen hakkelt ie wel een beetje en loopt het object soms langzaam iets uit beeld maar dat kun je middels de toetsen prima weer corrigeren. Prettig is vooral ook dat ie zo op te bergen is en mee te nemen in de rugzak en opzetten en uitrichten is in 5 minuten gedaan, alhoewel dat niet altijd meteen goed ging.

Ik vraag me eigenlijk wel af met welke lensopening de nevels wel interresant zijn om te bekijken. Of moet je dan langdurig kunnen belichten middels fotografie om wat te zien?

Trouwens, Skyguy, wel een boel werk om zo'n webcam om te bouwen voor lange sluitertijden. Wel bedankt voor de tips. Ik denk dat dit voor de ETX70 minder bruikbaar is. Voor maan- en zonnefoto's kun je de ongemodificeerde webcam volgens mij wel prima gebruiken, niet? Heeft niemand ooit geexperimenteerd met een open gemaakte megapixel camera (kleine beeldchip, hoge resolutie en instelbare plus langere sluitertijden)??? Vraag ik me af, lijkt me nog beter dan met de grotere beeldchip van de SLR's, afgezien van de beeldruis.
skyguy

Ik vraag me eigenlijk wel af met welke lensopening de nevels wel interresant zijn om te bekijken. Of moet je dan langdurig kunnen belichten middels fotografie om wat te zien?
Dat ligt er aan wat jij interresant vind. Met de etx 70 zijn een aantal nevels te zien. Maar erg veel details zal je niet zien en kleuren sowiso niet met deze kijker. Ik vind zelf dat vanaf 150mm veel nevel mooi worden. Dan ga je al wat details zien, en een groenige kleur bij een paar objecten.

Fotografisch is natuurlijk een heel ander verhaal omdat je dan langer kan belichten. Zo pik je details en kleuren veel eerder op.
Voor maan- en zonnefoto's kun je de ongemodificeerde webcam volgens mij wel prima gebruiken, niet? Heeft niemand ooit geexperimenteerd met een open gemaakte megapixel camera (kleine beeldchip, hoge resolutie en instelbare plus langere sluitertijden)??? Vraag ik me af, lijkt me nog beter dan met de grotere beeldchip van de SLR's, afgezien van de beeldruis.
Voor maan en planeten is de standaard toucam perfect te gebruiken! Ik heb hem ook niet gemodificeert. De meeste hoge resolutie webcams hebben een standaard 640x480 resolutie die doormiddel van software wordt opgepomt.

Maar hoe kleiner de beeldchip hoe minder groot het deel van de hemel is dat je op de foto zal krijgen. De grote chip van een dslr legt een groter stuk hemel vast dan de kleine chip in een webcam. Natuulijk zijn er wel ccd-cameras met grotere chips...maar die zijn duur.
devilyo

(heb je dr weer zown een)

hoi,

ik ben een enorme leek op dit gebied. maar ik dacht.. laat ik het eens proberen :(

ik wil al eeuwen lang een telescoop kopen.. maar weet nooit welke ik moet kiezen. ik weet dat ik niet zow'n Lidl ding moet kopen... omdat je dan gewoon naar de maan kijkt..

eisen die ik een beetje wil...

http://home.hetnet.nl/~a.m.vander.heijden/Saturn5.jpg

maar het liefste natuurlijk

http://sciencetalk.nl/forum/invision/up...-1173655007.jpg

aan welke prijscatergorie moet ik dan denken? en heeft iemand toevallig een paar specificaties ofzo voor me?

(plaatjes uit dit topic) http://sciencetalk.nl/forum/index.php?s...3324&st=380

alvast bedankt!!!!

Matthijs
skyguy

devilyo schreef:ik ben een enorme leek op dit gebied. maar ik dacht.. laat ik het eens proberen :(

ik wil al eeuwen lang een telescoop kopen.. maar weet nooit welke ik moet kiezen. ik weet dat ik niet zow'n Lidl ding moet kopen... omdat je dan gewoon naar de maan kijkt..
Mwoh, zo'n 'lidl ding' is anders toch nog veel mee te zien voor de prijs. En je kan wel wat meer zien dan alleen de maan. Saturnus, jupiter, venus, mars zijn allemaal te bekijken. En ook een aantal heldere deep sky objecten zijn te zien.
eisen die ik een beetje wil...

http://home.hetnet.nl/~a.m.vander.heijden/Saturn5.jpg

maar het liefste natuurlijk

http://sciencetalk.nl/forum/invision/up...-1173655007.jpg

aan welke prijscatergorie moet ik dan denken? en heeft iemand toevallig een paar specificaties ofzo voor me?

(plaatjes uit dit topic) http://sciencetalk.nl/forum/index.php?s...3324&st=380
Je moet je bedenken dat dit allemaal foto's zijn. Dat ga je dus (op het eerste plaatje van saturnus na) niet zo met je eigen ogen door een telescoop zien. Dont be fooled! Veel mensen kopen een telescoop omdat ze hubble plaatjes verwachten te zien. Dan is het toch wel even een teleurstelling als je er voor het eerst doorheenkijkt......

Als je wil gaan fotograferen moet je je bedenken dat het allemaal nogal eens duur kan gaan worden. Deze foto is met een 150mm skywatcher maksutof gemaakt, die kost nieuw 579 euro (ik heb de mijne te koop staan). Reken daar nog een montering (rond de 500 euro met volgmotoren) bij en een webcam (philips toucam pro II) van 40 euro bij. Het kan natuurlijk goedkoper, maar met deze aperatuur heb ik de foto gemaakt.

De deepsky foto's heb ik met een Skywatcher ED80 gemaakt, nieuw 400 euro (ik heb de mijne te koop staan). De montering is een gepimpte heq-5 (rond de 700 euro) en de camera een canon eos 350D (nu nieuw voor rond de 550 euro).

Maar geef ons eens je budget aan. Wat wil je er maximaal aan uitgeven en wat wil je er allemaal mee doen? (waarnemen, fotograferen. En wat wil je waarnemen en fotograferen?) Dan kan er een gerichter advies gegeven worden.
devilyo

k heb welleens een telescoop zien staan.. maar die was toen 1500 (gulden)

dus k denk dat ik goedkoper uitben dan ik dacht! (voor alleen de telescoop dan)

die telescoop die jij aanbied. hoeveel vraag je ervoor? waarom doe je hem weg?

specs zal ik wel ff googlen, als je iets hebt aangepast tell me. gaat het om alleen de telescoop? of ook de motortjes etc?

budget maak ik wel als ik de prijzen zie :( maar zoals het er nu uitziet gaat dat wel goedkomen.
skyguy

Je hebt een pm.
devilyo

wederzijds :(

Mod Ger: *kuch* zullen we dat ook gewoon ff privé houden? :(

ads

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

devilyo

aangezien ik mijn bericht niet kan wijzigen,

wat ik ga kopen is het volgende:

Celestron 150 MM/F5 Newton

TS Accessoire-koffer

Pocket Sky Atlas

Zoeker 8x50 i.p.v. 6x30

met een totaal prijsje van 750 euro (waarvan nog 20 euro afgaat omdat ik het zelf ophaal)

ik ben van plan om hem komende maand op te halen.

ik heb nog geen goede camera hiervoor, dus foto's komen later wel een keer :D

misschien maak ik met een normale digitale camera een foto, ik probeer in ieder geval of dat wil.

bedankt skyguy voor alle hulp die je me hebt gegeven met het uitzoeken! hopelijk heb ik de juiste keuze gemaakt pi.gif

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Sterrenkijken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!