Kijk eens op www.astroforum.nl. Als je daar bij de zoekfunctie skylux ofzo intypt krijg je een vloedgolf aan info.
Hier is alvast een topic over de lidlscope : Hiereveneenklikkiedoen
Nog een klein vraagje dan, kun je de planeten s'nachts op elke dag van het jaar zien?
Ook Voyager III is een goeie. Een heel uitgebreide demo gratis te downloaden.(als je stellarium download kan je vinden waar hij op welke tijd aan de hemel staat, even googelen op stellarium en je kan hem zo downloaden).
Tsja, veel zal afhangen van de locale lichtvervuiling en de seeing (kwaliteit van de lucht). De regel is..hoe groter de opening van de telescoop, hoe meer detail je zal zien.Misschien kan iemand eens op een rijtje zetten wat je met welke kijker kunt waarnemen. Bijvoorbeeld welke (details van) planeten, zonnevlekken, maankraters en/of sterrenevels.
Van de andere configuraties weet ik niet veel af. Maar wat er in het krantje staat zit er in iedergeval bij.En nog een, voor mij, interessante vraag. Mijn oog is gevallen op de ETX70 en deze werd ook al eerder aangeboden maar kan het kloppen dat daar andere configuraties in de verpakking zaten? Dan heb ik het over oculairen, barlow lenzen, computer kabel, etc.?
En kan je trouwens de oculairen e.d. onderling (ook met andere merken en types) uitwisselen? En waar moet je dan op letten?
Het beeldveld wordt door het brandpunt van de telescoop en het occulair bepaald. Stel we nemen een telescoop met 600mm brandpunt en een occulair van 26mm met een AFOV(Apparent field of view) van 52mm (oftewel een super plossel occulair). Om het beeldveld te berekenen vermenigvuldig je het brandpunt van het occulair met het AFOV van het occulair gedeeld door het brandpunt van de telescoop. Zo dus : 26 * 52 / 600 = 2.25 graden. Je ziet dus 2.25 graden aan de hemel.Ruudo schreef:Thanks again skyguy, duidelijk verhaal.
Verder heb je, wat beteft het oculair, uitaard veel verschillende gradaties in kwaliteit, dit zie je waarschijnlijk al terug in de prijs. Wordt de grootte van de beeldcirkel trouwens bepaald door het oculair? Of is het zo dat dit bij refractors zowieso groter is dan bij spiegeltelekopen? Is het verder aan te raden om een exemplaar te kopen met een zoom functie?
Waar vind ik bij ons in de buurt trouwens een interessante sterrenwacht? In Eindhoven zit er één in het centrum van de stad maar daar valt waarschijnlijk niet veel te zien, gemiddeld genomen.
Een goede webcam is de philips toucam pro II of III. De II wordt niet meer nieuw verkocht maar is soms nog wel 2e hands te vinden. De III is de nieuwe versie van die webcam. Alles is in principe hetzelfde behalve het uiterlijk. Het gaat er om dat de webcam een ccd chip moet hebben en geen cmos (zoals vrijwel alle webcams). Een ccd sensor is veel gevoeliger dan een cmos. Voor de toucam zijn speciale adapters te koop om ze aan een telescoop aan te sluiten. Bij stichting De Koepel verkopen ze deze. Een ir/uv blokkerings filter is ook aan te raden. Dit verhoogt de gevoeligheid omdat er geen ir of uv licht op de sensor valt. Ook bij De Koepel te koop.Nog efkes een vraagje over fotografiemogelijkheden al wijk ik misschien wat af van de topic. Welke webcam is een goede aanrader? Je hebt ook high res webcams (1280x1024 bij foto's). Waar moet je op letten? Volgens mij alleen als de lens eraf kan en de aansluiting op een oculairbuisje mogelijk is. Daarbij heb je ook te maken met ongewenst infrarood wat normaal door de lens wordt tegengehouden, dit schijnt het beeld behoorlijk aan te tasten, heb ik gehoord. Webcam gebruik is er volgens mij alleen voor heldere objecten, of kun je er ook sterrenevels mee vastleggen? Zal wel niet vanwege de korte sluitertijd...
Dat is zeker niet slecht! De helft van het geld bespaard!(Ik heb trouwens de ETX70 tweedehands op de kop weten te tikken voor 130 Euries... 1 keer gebruikt... niet slecht wel? Moet nog wel ff naar Maastricht crossen, maar ja... wel dezelfde samenstelling als de aanbieding bij de Lidl morgen!)
ja , die is beschikbaar op www.meade.com, met o.a. alingment filmpjes,en hoe in te stellen enz, als je nederlandse handleiding wil zou je effe moeten mailen.Sisco schreef:Hallo,
Ik heb de Meade al enkele jaren. Helaas weet ik niet hoe het werkt. Ik heb er geen verstand van maar wil het wel graag leren.
Is er iemand of en instantie die cursus/instructie geeft met mijn telescoop?
Groet,
Sico
Dat ligt er aan wat jij interresant vind. Met de etx 70 zijn een aantal nevels te zien. Maar erg veel details zal je niet zien en kleuren sowiso niet met deze kijker. Ik vind zelf dat vanaf 150mm veel nevel mooi worden. Dan ga je al wat details zien, en een groenige kleur bij een paar objecten.Ik vraag me eigenlijk wel af met welke lensopening de nevels wel interresant zijn om te bekijken. Of moet je dan langdurig kunnen belichten middels fotografie om wat te zien?
Voor maan en planeten is de standaard toucam perfect te gebruiken! Ik heb hem ook niet gemodificeert. De meeste hoge resolutie webcams hebben een standaard 640x480 resolutie die doormiddel van software wordt opgepomt.Voor maan- en zonnefoto's kun je de ongemodificeerde webcam volgens mij wel prima gebruiken, niet? Heeft niemand ooit geexperimenteerd met een open gemaakte megapixel camera (kleine beeldchip, hoge resolutie en instelbare plus langere sluitertijden)??? Vraag ik me af, lijkt me nog beter dan met de grotere beeldchip van de SLR's, afgezien van de beeldruis.
Mwoh, zo'n 'lidl ding' is anders toch nog veel mee te zien voor de prijs. En je kan wel wat meer zien dan alleen de maan. Saturnus, jupiter, venus, mars zijn allemaal te bekijken. En ook een aantal heldere deep sky objecten zijn te zien.devilyo schreef:ik ben een enorme leek op dit gebied. maar ik dacht.. laat ik het eens proberen![]()
ik wil al eeuwen lang een telescoop kopen.. maar weet nooit welke ik moet kiezen. ik weet dat ik niet zow'n Lidl ding moet kopen... omdat je dan gewoon naar de maan kijkt..
Je moet je bedenken dat dit allemaal foto's zijn. Dat ga je dus (op het eerste plaatje van saturnus na) niet zo met je eigen ogen door een telescoop zien. Dont be fooled! Veel mensen kopen een telescoop omdat ze hubble plaatjes verwachten te zien. Dan is het toch wel even een teleurstelling als je er voor het eerst doorheenkijkt......eisen die ik een beetje wil...
http://home.hetnet.nl/~a.m.vander.heijden/Saturn5.jpg
maar het liefste natuurlijk
http://sciencetalk.nl/forum/invision/up...-1173655007.jpg
aan welke prijscatergorie moet ik dan denken? en heeft iemand toevallig een paar specificaties ofzo voor me?
(plaatjes uit dit topic) http://sciencetalk.nl/forum/index.php?s...3324&st=380