Moderator: Rhiannon
Die mogelijkheid is er dus wel, want men kan controleren wie gebruik maakt van google earth,
Helaas vrees ik dat dit voor alledaags gebruik inderdaad zo is geworden. Maar het vervelende eraan is dat de continue registratie van alles wat los en vast zit vooral goedwillende burgers treft. Velen zullen niet de moeite nemen om hun activiteiten te verbergen, wellicht omdat ze denken niets te verbergen te hebben, of omdat het voor alledaags gebruik domweg onpraktisch is.Ik denk dat we anonimiteit en privacy als iets van vroeger moeten beschouwen. Neem aan dat je altijd en overal bekeken wordt en dat alles wat je doet opgenomen en bewaard wordt. De enige privacy die je hebt is in je eigen hoofd.
"Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."
Hoe wordt dat gecontroleerd dan? Op het begin staat er voor dat je Google Earth installeerd heel duidelijk: "No personal information will be transmitted". Dit houdt dus in dat er geen persoonlijke informatie wordt verzonden, en dus ook niet waar jij naar kijkt op Goole Earth. Verder is het nog zo dat je Google Earth ook kunt gebruiken zonder dat je je internet hebt aan gesloten, dit heb ik net getest XD. Nu vraag ik me af hoe wordt dat dan gecontroleerd?
De meerderheid van "iedereen" is meestal inderdaad goedwillend en goed bedoelend. [Dit is een hint voor een oplossing]Helaas vrees ik dat dit voor alledaags gebruik inderdaad zo is geworden. Maar het vervelende eraan is dat de continue registratie van alles wat los en vast zit vooral goedwillende burgers treft.
Je weet ook niet wat morgen verboden zal worden, soms met terugwerkende kracht. **** happens. Sometimes.Velen zullen niet de moeite nemen om hun activiteiten te verbergen, wellicht omdat ze denken niets te verbergen te hebben, of omdat het voor alledaags gebruik domweg onpraktisch is.
Aftappen, registeren, video-toezicht, dataminning, hebben NIETS te maken met misdaadbestrijding. Het werkt niet, het leidt tot niets, en op deze manier KUN je deze dingen niet aanpakken. Denken dat dit alles ook maar iets aan veiligheid zou toevoeren is te belachelijk voor woorden, zoals de oude franklin ook wel al inzag.Maar of mensen met slechte intenties er last van hebben is twijfelachtig. Communicatie verborgen houden voor de gebruikelijke taps is technisch echt niet zo moeilijk... niet dat men zich zomaar kan ontrekken aan iedere tapmogelijkheid, maar screening door brede speurneuzen als echelon vermijden kan er prima mee. Er is wel weer zoveel encrypted verkeer dat overheden onmogelijk alles kunnen decrypten voor analyse, wat dat betreft kunnen terroristen op hun gemak hun plannen online uitwisselen.
MaSma schreef:Terrorisme is nou eenmaal toch niet meer te vermijden.
Er had zo een bom op de gebeurtenis van het song festival kunnen landen.
Dat kan je nou eenmaal niet meer tegengaan.
Het gaat er ook niet om dat ze er straat namen op opzoeken, natuurlijk niet. Het gaat erom dat je nu zonder op te vallen heel erg uitgebreid delen van landen en steden kunt bekijken, zelfs in 3D. Ik denk ook dat bijvoorbeeld vliegvelden eenvoudig te bekijken zijn, waardoor je eenvoudiger een aanslag zou kunnen plegen. Natuurlijk zou je ergens met veel pijn en moeite een blueprint van een gebouw kunnen krijgen, maar het "voordeel" van Google Earth is dat je bijna je hele aanslag prive en alleen kan voorbereiden, zonder het risico dat je bijvoorbeeld wordt verraden.ViDector schreef:hmm..
Waarom zouden terroristen google earth gebruiken om een aanslag te plegen... om een straat naam op te zoeken?
Als ze google earth zouden moeten gebruiken om een gebouw te vinden om een aanslag te plegen heeft het niet zoveel nut want dan is dat gebouw niet belangrijk genoeg.
Terroristen kunnen zich verstoppen voor de amerikanen waarom zouden ze dan google earth gebruiken?
Als ze info willen hebben over een gebouw hoeven ze maar een afspraak te maken en ze hebben een heel technisch bouwplan hebben van het gebouw.![]()
dat laatste bedoel ik, ze hebben zoveel connecties en ze kunnen de FBI of CIA van zich af houden, dan hebben ze echt niks aan google earth want daar kan je haast niks zien.KeathFloris schreef:Het gaat er ook niet om dat ze er straat namen op opzoeken, natuurlijk niet. Het gaat erom dat je nu zonder op te vallen heel erg uitgebreid delen van landen en steden kunt bekijken, zelfs in 3D. Ik denk ook dat bijvoorbeeld vliegvelden eenvoudig te bekijken zijn, waardoor je eenvoudiger een aanslag zou kunnen plegen. Natuurlijk zou je ergens met veel pijn en moeite een blueprint van een gebouw kunnen krijgen, maar het "voordeel" van Google Earth is dat je bijna je hele aanslag prive en alleen kan voorbereiden, zonder het risico dat je bijvoorbeeld wordt verraden.
Ook zie je bijvoorbeeld (ex) geheime locaties van bijvoorbeeld een legerbasis.
Ik begrijp niet helemaal wat je met de zin: "Terroristen kunnen zich verstoppen voor de amerikanen waarom zouden ze dan google earth gebruiken?" bedoeld.
Natuurlijk kunnen ze proberen de FBI of CIA van zich af te houden, maar de kans is er dan dat ze gepakt worden. Als je ervoor zorgt dat de FBI en CIA er niets vanaf weten, is het een grote zorg minder.dat laatste bedoel ik, ze hebben zoveel connecties en ze kunnen de FBI of CIA van zich af houden, dan hebben ze echt niks aan google earth want daar kan je haast niks zien.
Eerst even over de bovenkant van het gebouw. Daar hebben terroristen zeker wel wat aan, je kunt zo makkelijk de plattegrond bepalen (als je ze geen blauwdruk hebben natuurlijk) en je kunt plaatsen aangeven waar ze bijvoorbeeld bommen willen plaatsen. Ze hebben van boven af een goed overzicht over een totaal gebouw.ViDector schreef:Je kan helemaal niet een aanslag prive en alleen voorbereiden omdat je alleen een plaatje van een bovenkant van een gebouw ziet.. als je hem 3-d maakt dan genereert google earth er een grijze blok onder....
dan kan je nog veel beter naar discovery kijken en dan kijken naar enormous structures (ofzoiets).
Ik geloof dat ik nu die laatste vraag wel uitgelegd heb.ViDector schreef:hoe wilde je een aanslag plegen als je alleen de locatie en de vorm van het gebouw ziet?
(ik snap wat je bedoelt dat je bij google earth de belangrijke dingen kan zien, maar he alsof de terroristen dat zelf niet weten... daarvoor hebben ze echt geen google earth voor nodig hor)