Puzzel Puzzels
thomas wynsberghe
Artikelen: 0

Eiwitten in een eukaryotische cel

In men cursus staat er: ==>Transcriptie is scherp gereguleerd.Op elk moment ondergaan slechts 0,01% van de genen in een typische eukaryotische cel transcriptie.

==> Hoeveel eiwitten zijn dat???

dit wordt waarschijnlijk een mogelijk examenvraagje...

hopelijk kan iemand mij helpen... met een uitleg waarom aub

dank bij voorbaat

mvg thomas

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Wouter_Masselink

Re: Eiwitten in een eukaryotische cel

Wat is je vraag? Bedoel je 'hoeveel eiwitten' kwalitatief of kwantitatief?
"Meep meep meep." Beaker
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

thomas wynsberghe

wel als er 0.01% van de baseparen omgezet wordt in mRNA (en ook een deel rRNA en tRNA) en je 3 baseparen nodig hebt voor een aminozuur, dat eiwitten vormt, hoeveel eiwitten zuller er dan gemaakt worden, ongeveer.

hetgeen ik eigenlijk nodig heb is het aantal baseparen in een eukaryotische cel, dan kan ik zo verder bereken hoeveel eiwitten dat vormt...
Mrtn

Het antwoord is 0,01% van het totaal van je genen en de schattingen daarvan lopen nogal uiteen: google-ze :D

Als je uitgaat van het aantal baseparen, zul je er heel ver naast zitten omdat maar (letterlijk) een paar procent van je DNA werkelijk genen zijn. De rest is zogenaamt intergeen DNA of junk DNA.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
Wouter_Masselink

En dan is nog steeds het aantal basenparen in een eukaryotische cel verschillend, maar denk gerust aan een paar miljard.
"Meep meep meep." Beaker
sdekivit

daarnaast geldt ook nog eens dat transcriptie niet automatisch eiwitproductie betekent omdat de translatie ook gereguleerd wordt pi.gif
Dalton

Naar schatting hebben we 30.000 genen.

0,01% zijn dus 3 genen.

1 gen kan meerdere eiwitten maken maar dat is voor ieder gen anders.

Ik gok op 3 genen al kan ik me moeilijk voorstellen dat maar 3 genen aan staan op ieder moment in zo'n ingewikkelde machine als een eukariotische cel.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Benm

Qua baseparen moet je voor een menselijke cel denken aan ongeveer 3 miljard, waarvan slechts een paar procent codeert voor pakweg 25000 eiwitten die werkelijk tot expressie komen.

Maar hoeveel er nou werkelijk tegelijkertijd transcriptie en vervolgens translatie doormaken lijkt me moeilijk te zeggen. Als men stelt gemiddeld 0.1% zou dat, over het hele organisme gemiddeld, zeggen 2 a 3 genen per cel tegelijkertijd. Dat lijkt ergens heel weinig, maar ik kan me voorstellen dat het gemiddeld nog wel aardig kan kloppen: Er zijn natuurlijk cellen die nauwelijks actief zijn en eigenlijk vrijwel geen eiwitsynthese uitvoeren. Daardoor zou het gemiddelde verrassend laag kunnen uitkomen, maar dat sluit uiteraard niet uit dat bepaalde cellen per stuk tegelijkertijd honderden of duizenden genen kunnen transcriben.
Victory through technology

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Moleculaire biologie en biochemie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!