Moderator: Rhiannon
Hier te zien.Mythe: Er is genoeg kernbrandstof voor honderden jaren
Feiten: De voorraad uraniumgrondstof is eindig. Met het huidige aantal kerncentrales kan de bekende uraniumvoorraad nog ongeveer 50 jaar mee. Met het winnen van de moeilijk te winnen uranium-voorraden, wat economisch veel onaantrekkelijker is, redden we het misschien enkele tientallen jaren langer. Voorstanders van kernenergie zeggen veel langer verder te kunnen, door de gebruikte kernbrandstof op te werken en her te gebruiken. Dit is een slecht idee, vanwege veiligheidsrisico's, radioactieve vervuiling en proliferatiegevaar van het vrijmaken van plutonium. Bovendien is dit economisch een niet erg aantrekkelijke optie.
Niet persoonlijk opvatten, maar ik krijg het van dit soort websites/organisaties. Zij hebben maar één visie en dit geval is dat heel duidelijk: "kernenergie is slecht". Ze bekijken het niet van twee kanten.Hier te zien.
Gekleurd weergeven is 1 ding, maar het verhaal over 50 jaar uranium slaat helemaal nergens op. Men zou nog kunnen zeggen 50 jaar uranium-235, een beperking die al wegviel bij de bouw van de eerste kweekreactor. Dat kweken en opwerken per se proliferatiegevaar oplevert is ook een onwaarheid, er zijn wel degelijk reactorontwerpen die wel vanuit thorium kunnen kweken, maar geen voor atoomwapens bruikbaar plutonium.En daarbij denk ik ook dat een organisatie als Greenpeace de zaken een beetje gekleurd weergeeft.
"We" pompen helemaal nergens geld in, opbouw en exploitatie van (kern)centrales is een private aangelegenheid van de energiebedrijven. Die willen wel graag kerncentrales bouwen, maar dan moet de overheid het wel faciliteren met een vergunning. Groter probleem voor de bouwers is echter dat politiek nog wel eens van mening wil veranderen, terwijl je voor rendabel exploiteren van kerncentrales zeker moet weten dat je die centrale ook zn hele technische leven (50 jaar oid) kunt blijven gebruiken.De vraag is dan of we ons geld in nieuwe kerncentrales pompen of in hernieuwbare en schone energie...
Dat klinkt als een vrij exact getal. Voor welke centrale geldt dit, op welke brandstof gestookt en waar geplaatst?Momenteel produceert kernenergie ongeveer 70-75% CO2 ten opzichte van een moderne fossiele brandstof centrale. Hierbij wordt in beide gevallen het gehele proces beschouwd incl delven, transporteren en verwerken.
Geen onzin verkopen. Als de overheid faciliteert is dat een herverdeling van het geld dat zij van ons krijgen. Wij zijn de afnemers van de energie en wij zijn degenen de kosten van het milieu dragen."We" pompen helemaal nergens geld in, opbouw en exploitatie van (kern)centrales is een private aangelegenheid van de energiebedrijven.
Zolang je alles financieel blijft afwegen blijft het eenvoudig natuurlijk. Driewerf helaas is dat slechts één van de kosten.Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit het geval is in de praktijk. Als je kijkt hoe goedkoop splijtingsmateriaal per GWh is, zou het met gratis olie gewonnen moeten worden als er 3/4 van de opbrengst nodig zou zijn voor productie van de splijtstof. In de praktijk zijn de kosten voor kolen zeker 5x groter per opgewekt GWh, de voornaamste kostenpost bij een kerncentrale is kapitaal om hem te bouwen, vervolgens onderhouds- en personeelskosten, en daarna nog een keer de brandstof. Bij kolen- of gascentrales werkt dat precies andersom.
Het enige wat de overheid doet is een vergunning verlenen om zo'n centrale te bouwen. De investering in de centrale zelf wordt gedaan door de energiebedrijven, die krijgen daar geen overheidsgeld voor. Of je kernenergie wilt afnemen of niet is in feite je eigen keuze, maar aangezien er maar 1 electriciteitsnet ligt is dat in de praktijk lastig... al kun je groene stroom aanschaffen, zodat iig de capaciteit die je verbruikt ergens zonder nucleare techniek wordt geinstalleerd.Geen onzin verkopen. Als de overheid faciliteert is dat een herverdeling van het geld dat zij van ons krijgen. Wij zijn de afnemers van de energie en wij zijn degenen de kosten van het milieu dragen.
Ik weet niet wat je arm noemt, maar landen als india en pakistan hebben al tijden een nuclear programma. China zal de komende 10 a 20 jaar tenminste 30 plants aanbouwen (plan is minstens 40 GW in 2020), en talloze aziatische en arabische landen geven aan centrales te gaan bouwen of tenminste plannen te hebben daarvoor. Overigens laten vrijwel alle landen toezicht op veiligheid houden door het IAEA, ondanks relatieve armoede is men echt niet van plan chernobyl-type reactors te gaan bouwen...Voor de armere landen is kernenergie helemaal geen optie omdat ik denk dat de veiligheid daar heel erg moeilijk te garanderen is.