Dit is fout, als je geen wrijving hebt geraak je niet in gang. Je hebt wrijving nodig om in gang te geraken anders spinnen je wielen door.
Als je je wagentje aandrijft door middel van wielen. Als je een straalmotor of iets dergelijks gebruikt is dit niet het geval. Hetgeen ik daar schreef was een algemene theoretische benadering.
Als je je wagentje aandrijft door middel van wielen. Als je een straalmotor of iets dergelijks gebruikt is dit niet het geval. Hetgeen ik daar schreef was een algemene theoretische benadering.
De topic gaat over het zoeken van het aantal Pk's voor een elektromotor !!
Aanvulling:
Je luchtweerstand hangt sterk af van je snelheid.
Je motor levert een bepaald vermogen waardoor de auto kan versnellen, maar naarmate je versnelt neemt de luchtweerstand (en de rolweerstand, maar die is verwaarloosbaar lijkt me) toe. Hierdoor ga je dus geen lineaire versnelling krijgen en op een gegeven moment gaan beide in evenwicht zijn: al je vermogen wordt gebruikt voor het overwinnen van de wrijving.
Deze wiskundige berekening oplossen gaat mijn petje momenteel te boven (kan eenvoudig zijn, geen idee, even niet in staat om dat eens te bekijken).
Als je ook nog overbrengingen gebruikt dan mag je rekenen dat je nuttig vermogen nog eens een factor 0.8 à 0.9 gaat zijn van je asvermogen van je aandrijfgeval.
Hiermee ben ik het grotendeels eens, de rolwerstand gaat wel niet omhoog wanneer de snelheid stijgt (dit kan ik uit deze tekst halen).
Zoals vermeld wordt is de luchtweerstand niet lineair, deze is kwadratisch.
De topic gaat over het zoeken van het aantal Pk's voor een elektromotor !!
Ik kan eruit opmaken dat het over een motor gaat, over elektromotor heb ik niets gezien. Maar dat leid je waarschijnlijk af uit het feit dat hij het vermogen wil weten ipv de pk's.
Doch blijft er dat niet toe doen in een theoretische benadering.
Hiermee ben ik het grotendeels eens, de rolwerstand gaat wel niet omhoog wanneer de snelheid stijgt (dit kan ik uit deze tekst halen).
Zoals vermeld wordt is de luchtweerstand niet lineair, deze is kwadratisch.
Ik ben geen link vergeten, ik bedoelde jouw tekst HV.
Je motor levert een bepaald vermogen waardoor de auto kan versnellen, maar naarmate je versnelt neemt de luchtweerstand (en de rolweerstand, maar die is verwaarloosbaar lijkt me) toe.
naarmate je versnelt neemt de luchtweerstand (en de rolweerstand, maar die is verwaarloosbaar lijkt me) toe.
verschrijving of misverstand, maar de rolweerstand neemt NIET toe met de snelheid, althans theoretisch niet en practisch dus niet waarneembaar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip... http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Al met al doet het me vermoedden dat je eigenlijk heel weinig vermogen nodig hebt om met een karretje van 100 kg 20 km/h te halen. Aangezien het een mens op een fiets ook wel lukt kan het sowieso niet meer zijn dan een paar 100 watt. Maar wat nou de beperkende factor is bij zulke snelheden durf ik zo 123 niet te zeggen, de luchtweerstand verwaarlozen klinkt in ieder geval niet als iets dat je zomaar kunt doen.
Bij wat hogere snelheden is het eigenlijk alleen nog maar luchtweerstand, met een gemiddelde personenwagen kun je ca 100 km/h rijden met slechts 20 pk, maar om 200 te halen heb je al snel 100 pk nodig.
Benm schreef:Al met al doet het me vermoedden dat je eigenlijk heel weinig vermogen nodig hebt om met een karretje van 100 kg 20 km/h te halen. Aangezien het een mens op een fiets ook wel lukt kan het sowieso niet meer zijn dan een paar 100 watt. Maar wat nou de beperkende factor is bij zulke snelheden durf ik zo 123 niet te zeggen, de luchtweerstand verwaarlozen klinkt in ieder geval niet als iets dat je zomaar kunt doen.
Bij wat hogere snelheden is het eigenlijk alleen nog maar luchtweerstand, met een gemiddelde personenwagen kun je ca 100 km/h rijden met slechts 20 pk, maar om 200 te halen heb je al snel 100 pk nodig.
Hier heb je volledig gelijk in. Het enige probleem is dat die luchtweerstand niet zo makkelijk te bereken is, ten eerst ken je waarschijnlijk de dwarsdoorsnede nie van het wagentje en waarschijnlijk is ook de luchtweerstandscoefficient onbekend.
Aangezien je de luchtwrijving verwaarloosd en aangezien je een berekening wil zou ik nog haast gaan durven denken dat dit een schoolopdracht is. Sorry dat ik zo kritisch ben ingesteld, maar zonder de luchtweerstand erin te verwerken kom je serieus bedrogen uit en jij wil hem kost wat kost verwaarlozen.
Welnee, het is geen schoolopdracht. Vertrouw me op mijn woord. Nu de vakantie bijna aangebroken is wil ik een beetje knutselen met dit soort zaken. Maar de luchtwrijving kun je toch best verwaarlozen voor lagere snelheden als bijvoorbeeld 5.55 m/s ? Zo niet, neem dan maar als wrijvingsoppervlak van een zittend persoon(net als op de grond) aangezien ik van plan ben om een zeer primitief wagen te maken bestaande (globaal) uit ondervlak, wielen en één zitstoel. Het is in ieder geval dus *niet* gestroomlijnd.
N.B.: de motor wordt waarschijnlijk een brandstofmotor.
Hoe hard moet je al niet duwen op je fiets om 30km/h te rijden? Dat is puur om de wrijving met de lucht te verwaarlozen. En dat is al snel 100-150W wat je dan moet geven.
Dus neem bijvoorbeeld een motor van 200W en reken eens uit met de gegeven formules of je daarmee aan je versnelling voldoet.
En als je dat experimenteel gaat vaststellen gaat ie beginnen met bijvoorbeeld aan 4m/s² te versnellen als hij de 30km/h bereikt gaat ie aan 2m/s² versnellen en dat blijft nog een tijdje afnemen en ondertussen zit je aan meer dan 30-40 km/h.