Puzzel Puzzels
HosteDenis
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Skywatcher, even een vraagje:

Jij bezit een Mak 127/1500, niet? Aangezien je ook aan astrofotografie doet, zal je waarschijnlijk een Bynostar camera adapter hebben (correct me if I'm wrong). Werkt deze degelijk? En zoja, met welk merk van camera's is deze dan zoal compatibel.

Verder zou ik willen weten of het gebruik van zoekrobots door jullie aangeraden worden. Het gigantische prijs schrikt me af, maar het is wel handig als je met je telescoop in het veld kan gaan staan, je coördinaten (+datum/tijd) ingeeft, een herkenningspunt instelt (vb. poolster), en dan gewoon even wacht terwijl de zoeker gelijk welk object zo voor je uit de sterrenhemel haalt.

Drie vraagjes dus:

- Wat is je mening betreffende een Bynostar camera adapter?

- Begrijp ik het concept van een zoekrobot wel volledig, of fantaseer ik er teveel bij? Zoja, dan koop ik er uiteraard geen.

- Zonee, is zo een zoekrobot geldverspilling? Teveel geld voor te weinig pluspunten?
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

ads

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

cnockaert wouter

Hallo

Mijn naam is Wouter.

Ik heb al een ganse tijd een telesoop van het merk tal.

Kan er iemand mij uitleggen hoe ik met cordinaten moet werken?

Want ik geraak daar niet zo aan uit.

Op welke site kan ik de ressentste sterrenkaart vinden met al de sterrenbeelden in het nederlands?

ik zoek ook de cordinaten van de planeten Mars en Venus

Hartelijk dank op voorhand.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

skyguy

Hoi Wouter,

Het werken met coordinaten is nogal omslachtig om iets aan de hemel te vinden. Het kan wel, maar het werken met een sterrenatlas is veel handiger en het werkt sneller. Als ik je er een aan zou mogen raden is de Orion Deepmap 600 of de Sky&Telescope pocket sky atlas een aanrader.

Mars is zover ik weet nog niet te zien nu. Aan het einde van dit jaar (november, december) echter wel. De gegevens van venus zijn hier terug te vinden Kijk na zonsondergang naar het westen. De helderste 'ster' is venus, niet te missen.

[Edit] Hier is nog een pagina met de posities van alle planeten
skywatcher

HosteDenis schreef:Skywatcher, even een vraagje:

Jij bezit een Mak 127/1500, niet? Aangezien je ook aan astrofotografie doet, zal je waarschijnlijk een Bynostar camera adapter hebben (correct me if I'm wrong). Werkt deze degelijk? En zoja, met welk merk van camera's is deze dan zoal compatibel.

Verder zou ik willen weten of het gebruik van zoekrobots door jullie aangeraden worden. Het gigantische prijs schrikt me af, maar het is wel handig als je met je telescoop in het veld kan gaan staan, je coördinaten (+datum/tijd) ingeeft, een herkenningspunt instelt (vb. poolster), en dan gewoon even wacht terwijl de zoeker gelijk welk object zo voor je uit de sterrenhemel haalt.

Drie vraagjes dus:

- Wat is je mening betreffende een Bynostar camera adapter?

- Begrijp ik het concept van een zoekrobot wel volledig, of fantaseer ik er teveel bij? Zoja, dan koop ik er uiteraard geen.

- Zonee, is zo een zoekrobot geldverspilling? Teveel geld voor te weinig pluspunten?
In feite heb je die adapter niet nodig om de camera te koppelen .

De visual back is voorzien van de juiste schroefdraad zodat je alleen een T-ring nodig hebt voor een (D)SLR .

Dat gezegd zijnde wilt het niet zeggen dat die Bynostar camera niet gebruikt kan worden op een mak .

In feite kan deze gebruikt worden om iets meer brandpunt te verkrijgen .

Ik neem aan dat je met "zoekrobots" goto bedoeld .

Daarover lopen de meningen uiteen .

De een vindt het fanatsisch en luxe de ander vind het flauwe kul en nep .

Persoonlijk vind ik zo'n discussie even nuttig als met de hand of automatisch schakelen .
HosteDenis

skywatcher schreef:In feite heb je die adapter niet nodig om de camera te koppelen .

De visual back is voorzien van de juiste schroefdraad zodat je alleen een T-ring nodig hebt voor een (D)SLR .

Dat gezegd zijnde wilt het niet zeggen dat die Bynostar camera niet gebruikt kan worden op een mak.
Dit snap ik niet; is een D-SLR niet gewoon een digitale camera die de foto direct in bites in plaats van op film produceert? Zoja, wil je dan zeggen dat een mak met adapter (of zonder, met T-ring) compatibel is met dus eigenlijk ELKE digitale camera (bijvoorbeeld een Nikon, Olympus, Canon, ...)?
skywatcher schreef:Ik neem aan dat je met "zoekrobots" goto bedoeld.

Daarover lopen de meningen uiteen .

De een vindt het fanatsisch en luxe de ander vind het flauwe kul en nep .

Persoonlijk vind ik zo'n discussie even nuttig als met de hand of automatisch schakelen.
Ik bedoelde met zoekrobots inderdaad ''goto's''. Die klinken reuze interessant voor beginners, zoals ik, die er geen idee van hebben hoe naar een bepaald hemellichaam (neem nu bvb Saturnus) te zoeken. Ik weet dat er hemelatlassen bestaan, maar mezelf kennende zal ik daar (als blijkt dat je iets binnen de 5 à 10 minuten niet vindt) gefrustreerd van komen.

Ik denk dat ik bijgevolg van de soort ben die het luxe vind; wat ik dan wil weten: wanneer een goto (mits goed afgesteld) je naar een hemellichaam brengt, wat zijn dan werkelijk de kansen dat deze zichtbaar zal zijn door je lens? 20%? 50%? 90%? Wat ik daarmee wil zeggen is; moet je vaak zelf nog wat de directe omgeving van de hemel waar de goto je heen bracht afspeuren, of zie je echt direct het gewenste hemellichaam?

Alvast bedankt

Denis
skywatcher

Dit snap ik niet; is een D-SLR niet gewoon een digitale camera die de foto direct in bites in plaats van op film produceert? Zoja, wil je dan zeggen dat een mak met adapter (of zonder, met T-ring) compatibel is met dus eigenlijk ELKE digitale camera (bijvoorbeeld een Nikon, Olympus, Canon, ...)?
Daar komt het inderdaad op neer , en digitaal of niet maakt eigenlijk niets uit .

Voor een rechtstreekse koppeling heb je wel in de eerste plaats die T-ring nodig .

Bij sommige kijkers is schroefdraad voorzien op de oculairhouder waar je die t-ring op kan schroeven .

Op die manier kan je de camera direkt op de oculairhouder koppelen .

Als die schroefdraad er niet is , dan heb je een stuk nodig die in de focuser past .

Dit is de eigenlijke T-adapter .

Die in de link is een 2" model maar je hebt ook 1.25" modellen .

Die bynostar camera adapter is een verlengbuisje die tussen de T-ring en T-adapet kan geschroefd worden .

Een voorbeeld van dit hele koppelgebeuren kan je hier zien .

Wat de goto betreft .

Als die goed staat afgesteld , dan heb je in 90% van de gevallen prijs .

Dat is natuurlijk afhankelijk van hoe juist de monering staat afgesteld .
HosteDenis

Het nieuws dat ik hoor begint me steeds meer te bevallen. Sorry voor de continu vragen, maar weet dat je hulp zeer geapprecieerd wordt! :D

Voorlopig aast mijn oog op
Daar komt het inderdaad op neer , en digitaal of niet maakt eigenlijk niets uit .

Voor een rechtstreekse koppeling heb je wel in de eerste plaats die T-ring nodig .

Bij sommige kijkers is schroefdraad voorzien op de oculairhouder waar je die t-ring op kan schroeven .

Op die manier kan je de camera direkt op de oculairhouder koppelen .

Als die schroefdraad er niet is , dan heb je een stuk nodig die in de focuser past .

Dit is de eigenlijke
Wat de goto betreft .

Als die goed staat afgesteld , dan heb je in 90% van de gevallen prijs .

Dat is natuurlijk afhankelijk van hoe juist de monering staat afgesteld .
Dit overtuigt me; ik neem een goto. Wel zou ik nog willen weten, goto's blijken te werken m.b.v. 3 referentiepunten. Uiteindelijk zal ik dan toch een atlas nodig hebben, om de naam van drie sterren die ik zie te weten, om te programmeren welke het zijn?
skywatcher

Over goto kan ik eerlijk gezegd niet veel zeggen , ik heb dan wel een etx 70AT maar de goto gebruik ik gewoon niet .

Als je wil kan je al wel de handleiding doorbladeren , let wel dis is een PDF dus die zal even laden .

Wat de scopes zelf betref .

Je moet weten dat beide een lange brandpunt hebben , dat wil zeggen dat ze van nature uit een klein beeldveld hebben .

Het meegeleverd oculair geeft een beeldveld van net iets minden dan 1° .

Om een vergemijking te maken de maan heeft de grootte van 0.5° aan de hemel en past dus juist geen 4x in het beeldveld .

Van de twee modellen die je nu voortselt bied de nextstar6 de meeste mogelijkheden , doordat die ook SCT-schroefdraad heeft .

Deze schroefdraad zorgt ervoor dat je oa een focal reducer kan gebruiken op de kijker .

Die focal reducer veranderd je scope van een 1500mm in een 945mm scope .

Wat betreft camera aansluiting .

Net zoals je eenders welk merk oculair kan gebruiken in de kijker , kan je ook eenders welk merk adapter gebruiken .

In het geval van de nextstar6 zijn 2 mogelijkheden .

De een is met het 1.25" stuk dat je vanachter in de focuser steekt en de T-ring daarop geschroefd .

De ander is met een SCT-specifiek T-adapter , de ene kant schroefd op de achterkant van de nextstar6 en aan de andere kant schroef je de T-ring .

Als het gaat over een niet reflexcamera dan zit het iets anders ineen .

Tot nu toe hebben we zonder oculair gewerkt en de kijker als telelens gebruikt .

Voor een coolpix 5700 zal dit niet werken , maar je kan wel affocaal werken .

Dat wil zeggen dat je met de camera door het oculair schiet .

Dit kan je doen door een universele camera adapter te gebruiken of door bijvoorbeeld de Digi-T systeem te gebruiken .
HosteDenis

skywatcher schreef:Over goto kan ik eerlijk gezegd niet veel zeggen , ik heb dan wel een etx 70AT maar de goto gebruik ik gewoon niet .

Als je wil kan je al wel Wat de scopes zelf betref .

Je moet weten dat beide een lange brandpunt hebben , dat wil zeggen dat ze van nature uit een klein beeldveld hebben .

Het meegeleverd oculair geeft een beeldveld van net iets minden dan 1° .

Om een vergemijking te maken de maan heeft de grootte van 0.5° aan de hemel en past dus juist geen 4x in het beeldveld .

Van de twee modellen die je nu voortselt bied de nextstar6 de meeste mogelijkheden , doordat die ook SCT-schroefdraad heeft .

Deze schroefdraad zorgt ervoor dat je oa een Wat betreft camera aansluiting .

Net zoals je eenders welk merk oculair kan gebruiken in de kijker , kan je ook eenders welk merk adapter gebruiken .

In het geval van de nextstar6 zijn 2 mogelijkheden .

De een is met het 1.25" stuk dat je vanachter in de focuser steekt en de T-ring daarop geschroefd .

De ander is met een SCT-specifiek T-adapter , de ene kant schroefd op de achterkant van de nextstar6 en aan de andere kant schroef je de T-ring .

Als het gaat over een niet reflexcamera dan zit het iets anders ineen .

Tot nu toe hebben we zonder oculair gewerkt en de kijker als telelens gebruikt .

Voor een coolpix 5700 zal dit niet werken , maar je kan wel affocaal werken .

Dat wil zeggen dat je met de camera door het oculair schiet .

Dit kan je doen door een universele camera adapter te gebruiken of door bijvoorbeeld de Digi-T systeem te gebruiken .
Ik meen een handiger oplossing dan al die T-ring, T-adapter koppelstukken warboel gevonden te hebben. Wat als ik mezelf nu eens een Wedge aanschaf? Daar kan ik dan de Nikon Coolpix 5700 op monteren, en we kunnen beginnen. Dit is een camera koppelstuk speciaal gebouwd voor de Celestron SE 6. Zou deze stabiel zijn? (sorry voor de vele vragen)

Er kan hier 'meer' over gelezen worden.

Zoja, dan denk ik eindelijk alles gevonden te hebben. Dan is het gewoon een week langer werken in de vakantie omdat de SE 6 en de bijbehorende accessories van de telescoop me boven mijn 'te spenderen' bedrag plaatst. :D
skywatcher

Ik denk dat ik inderdaad die focal reducer zal aanschaffen. Die betekent toch dat ik de hemellichamen 'kleiner' zal waarnemen, niet?
Klopt .
Wat als ik mezelf nu eens een Wedge aanschaf?
Dan kan je de kijker in equatoriale mode zetten maar nog geen camera koppelen .

Zoals hier te zien is .
Wanna_know

:D Hallo!

Ik wil graag een meningen horen over teleskoop:

Diameter objectief: 60mm

Constructie: glazen lens

Focale lengte: 700mm

Occulair: 4mmx12,5mmx20 mm

Accesories: diagonale spiegel, zoeker, omkeerlenz, 3xbaarlow lens, etc.

Kan ik ermee beginnen?

Alvast bedankt :D
skywatcher

Je zal er in ieder geval iets mee kunnen zien .

En die kijkertjes op zich zijn niet zo slecht , maar het zijn de meegeleverde accesoires die kunnen frustreren .

De montering is wiebelig ,de oculairs zijn niet echt om over te spreken en de focuser accepteerd slechts 0.96 oculairs wat upgraden moeilijker maakt (maar niet onmogelijk).

Die omkeerlens en barlowlens mag je al in het doosje laten , die zullen je niet voorthelpen .

Al bij al kan je met deze kijkertjes toch al de maan en planeten bewonderen alsook de zon .

Voor de zon moet ik je wel benadrukken dat de (eventueel) meegeleverde filter niet!! geschikt is en zelfs gevaarlijk . :D

Wat je dan wel nodig hebt is een filter die voor het objectief geplaatst wordt .
Amarie

devilyo schreef:aangezien ik mijn bericht niet kan wijzigen,

wat ik ga kopen is het volgende:

Celestron 150 MM/F5 Newton

TS Accessoire-koffer

Pocket Sky Atlas

Zoeker 8x50 i.p.v. 6x30

met een totaal prijsje van 750 euro (waarvan nog 20 euro afgaat omdat ik het zelf ophaal)

ik ben van plan om hem komende maand op te halen.

ik heb nog geen goede camera hiervoor, dus foto's komen later wel een keer :D

misschien maak ik met een normale digitale camera een foto, ik probeer in ieder geval of dat wil.

bedankt skyguy voor alle hulp die je me hebt gegeven met het uitzoeken! hopelijk heb ik de juiste keuze gemaakt :D
Hoi,

Ik ben ook op zoek naar een telescoop. Heb ongeveer hetzelfde budget. Kun je aangeven wat met jouw telescoop te zien is en wat de meerwaarde van de accessoirekoffer is?
Amarie

Hallo, ik ben nieuw hier, sinds enkele jaren erg enthousiast bekijker van sterren en planeten. Op advies begonnen met een goede verrekijker en nu wel klaar voor een echte telescoop. En de zoveelste die jullie mening vraagt over de aanschaf van een telescoop.

Ik vind het belangrijk dat ik niet te lang bezig ben met het opstellen van de telescoop. Wil graag de planeten nader bekijken en enkele deep sky objecten. Fotograferen vind ik vooralsnog geen noodzaak. Bediening en onderhoud, gezien mijn niet-technische aanleg, graag eenvoudig. De nadere omschrijving van de fabrikant van de volgende telescoop sprak mij erg aan.

SkyView Pro 120mm Refractor & TrueTrack Dual-Axis Drive

een 120 mm multicoated achromatische objectieflens met een 1000mm brandpuntsafstand (f/8,3) in een te collimeren behuizing.

Incl: 6x30 zoeker, zenitspiegel, 2" aluminium tandheugel focuser met 1.25" adapter, twee volledig gecoate Sirius Plossl oculairen van 25 mm (40x) en 10 mm (100x) en twee motoren. Brandpuntsafstand 1000 mm, f/8,3 Gewicht 18,6 kilogram. Garantie 1 jaar.

Ben erg benieuwd naar jullie mening. Hoor het ook graag in het geval deze telescoop een te grote overgang is en ik beter voor een goedkoper alternatief kan gaan.

Graag jullie reactie!

Dank, groeten Annemarie

ads

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Amarie

Hoi,

Ik heb een Bresser Corvette 7 x 50 waar ik erg tevreden mee ben. Ik gebruik de kijker hoofdzakelijk voor sterren, maar is overdag ook prima te gebruiken. € 80.

Succes!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Sterrenkijken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!