Ik ben nu een jaartje weg uit Nederland maar ik volg nog graag wat er speelt in NL en kijk op internet geregeld de kranten door. Op de site van de "meest betrouwbare krant van NL" (Telegraaf) pi.gif kan je vaak reageren op verschillende artikelen. Wat mij opviel is dat het geen verschil maakt waarop men reageert, het gaat altijd over het graaien van de rijken/politiek, over Marokkanen die het land uit moeten en dat de gulden terug moet omdat toen alles goedkoper was.
Ik weet wel dat dit niet de reacties zijn van een representatief deel van de Nederlanders, maar ik vraag me wel af waar die ontevredenheid vandaan komt. Denken deze mensen echt dat de prijzen naar beneden gaan als we weer guldens gaan drukken en alles weer aanpassen aan de gulden? Of dat de milieu tax op SUV achtige autos in de zak gaat van Balkenende ipv de schatkist?
Natuurlijk zijn er veel dingen die beter zouden kunnen en is streven naar beter absoluut niet verkeerd. Ik heb zelf ondervonden dat het als starter erg moeilijk is om een huis te kunnen kopen. Maar zijn de meeste klagers niet gewoon verwend? Ook hier zijn tv programmas te zien over mensen die uit de schulden worden geholpen. De meesten hebben wel een pc, tv, dvd speler, tv in de slaapkamer, auto op afbetaling voor de deur en roken ze voor 250 euro per maand weg.
Wat denken jullie? Hebben jullie het idee dat men het nu slechter heeft dan 10 jaar geleden of wil men gewoon teveel en is klagen nu in de mode.
PS: Ik wil de discussie beperken tot Jan Modaal. Dat de minima/zieken het niet makkelijk hebben lijkt me duidelijk.
Puzzels
Ja, we hebben het hier in Nederland vreselijk slecht.