Naar mijn mening behoren Frans en Duits niet tot de basiselementen van een algemene opleiding. In dit topic zijn natuurlijk wel sterke argumenten gegeven in welke situaties Frans en Duits van essentieel belang zijn, maar dit blijft toch beperkt tot bepaalde beroepsgroepen.
Het lijkt mij beter als deze vakken pas bijvoorbeeld in het derde leerjaar verplicht worden aan de hand van de richting die je op gaat. Frans en Duits verplicht koppelen aan vakken als economie en bedrijfskunde lijkt me dan wel een goed, of Duits verplicht koppelen aan natuurkunde. Het onderwijssysteem is hier helaas (nog) niet op ingesteld. Wat mij betreft kies je elk jaar het vakkenpakket voor het jaar erop, met een minimaal aantal verplichte vakken, waar aan de hand van de keuze een aantal (nieuwe) vakken bijkomen. Nog beter zou het zijn als er ook een aantal studie-uren variabel in te delen zou zijn om een betere verbreding-verdieping te krijgen in het vakkenpakket. Vergelijk het maar met een spelconcept als AD&D. Maar goed, dat is meer iets voor een nieuw topic.
Als alternatief zie ik meer heil in bijvoorbeeld Esperanto, zoals eerder geopperd, maar hier heb je alleen wat aan als het wereldwijd als verplicht vak wordt ingevoerd. Aangezien dit zeker op korte termijn niet gaat gebeuren, lijkt ook dit me geen goede keus.
Waar ik wel meer heil in zie is een programmeertaal als alternatief, bijvoorbeeld C++. Dit klinkt misschien vreemd, maar het heeft zeker grote voordelen:
- Het is al een taal die wereldwijd gebruikt wordt.
- Het is een logische taal, wat het logisch denken bevorderd.
- Het bevorderend de ontwikkeling van inzicht en efficiëntie (door o.a. patroonherkenning).
- De computer speelt een steeds grotere rol in onze maatschappij. De kans is groter dat je (indirect) met een computer moet kunnen communiceren dan met een Frans- of Duitstalige persoon.
- Je leert zelf (eenvoudige) programma's te schrijven.
- Het versterkt onze positie in een kennismaatschappij, wat erg belangrijk is voor een land als Nederland. Onze manuren liggen erg hoog t.o.v. andere landen zoals in Azië en Oost-Europa. Om op wereldniveau onze manuren en productiekosten te kunnen compenseren is kwaliteit, kennis en efficiëntie nodig.
Aangezien nog niemand een niet-gesproken taal had geopperd, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar jullie mening hierover.
Nog een paar andere vakken die ik kan bedenken als alternatief voor Duits en Frans in het basispakket zijn filosofie, ethiek, techniek en maatschappijleer (in een nieuw jasje).
Maatschappijleer is natuurlijk al een bestaand vaak, maar in mijn tijd was dit volkomen nutteloos, maar wellicht dat het tegenwoordig verbeterd is. Als invulling van het vaak maatschappijleer zou ik graag zien, dat er geleerd wordt om te gaan met de situaties waar je in de maatschappij mee te maken krijgt.
Een vak dat gaat over politiek, omgaan met financiën, het opbouwen van een carriere, wat er komt kijken bij samenwonen, trouwen en kinderen. Dat soort zaken.
Puzzels