Puzzel Puzzels
Jan van de Velde
Artikelen: 0

Re: Hebben we het slecht?

Hoe je het ook relativeert, het hoeft in Nederland (en België) niemand te ontbreken aan primaire levensbehoeften (dak boven je hoofd en eten in de kast). Als je eenmaal op dat niveau bent, heb je het niet slecht, maar hoogstens wat minder goed.

Het is alleszins terecht om "slecht" te relativeren aan de toestand in andere landen. Het wordt hoog tijd dat iedereen in onze rijke landen beseft hoe ongelooflijk goed we het hier hebben. Op het onbeschofte af.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

qrnlk
Lorentziaan

Het risico dat ik daarbij vrees is dat men slechts alleen naar beneden redeneert; zo van: Hier in het rijke westen heeft men het niet zo erg kijk maar naar <een token derde wereld land>. Daarmee is niemand geholpen, vooral niet de bijstandsmoeder die paycheck-to-paycheck net genoeg heeft voor een dak boven haar hoofd en eten in de kast.

De enige manier waarop ik de vergelijking gerechtvaardigd vind is als men iedereen die minder heeft probeert te helpen. Ja, we zijn hier rijk. Maar de oplossing is niet om ons allemaal armer te maken. De oplossing is juist om een manier te bedenken waarop iedereen net zo rijk kan worden als ons (op een milieu vriendelijke, duurzame manier) en bijvoorkeur zonder de sociale/maatschappelijke problemen die onze welvaart ons gebracht heeft.

Welvaart is niet onbeschoft: Het is juist een schande dat er nog steeds armoede is in de wereld.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Jan van de Velde

Het risico dat ik daarbij vrees is dat men slechts alleen naar beneden redeneert; zo van: Hier in het rijke westen heeft men het niet zo erg kijk maar naar <een token derde wereld land>. Daarmee is niemand geholpen, vooral niet de bijstandsmoeder die paycheck-to-paycheck net genoeg heeft voor een dak boven haar hoofd en eten in de kast.
Het gaat er niet over over er iemand geholpen is met een constatering. Maar als dat een argument wordt, denk ik juist dat het stellen dat we het slecht hebben contraproductief werkt. Als wij al vinden dat we het slecht hebben zullen we er beduidend minder snel toe komen anderen te helpen.
Welvaart is niet onbeschoft
Die van ons wél, want ze helpt de wereld zachtjesaan naar de verdommenis. Het kan hier prima een tandje minder.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Maarten CH

Jan van de Velde schreef:Het gaat er niet over over er iemand geholpen is met een constatering. Maar als dat een argument wordt, denk ik juist dat het stellen dat we het slecht hebben contraproductief werkt. Als wij al vinden dat we het slecht hebben zullen we er beduidend minder snel toe komen anderen te helpen.

Die van ons wél, want ze helpt de wereld zachtjesaan naar de verdommenis. Het kan hier prima een tandje minder.
Tegenwoordig lijkt het streven naar meer, groter en luxer steeds belangrijker te worden. Natuurlijk kan je niet zomaar ieder land met elkaar vergelijken maar misschien zou men zich eens moeten realiseren hoe gelukkig je mag zijn dat je hier geboren bent. Met een levensverwachting van 79 jaar ( https://www.cia.gov/library/publications/th...r/2102rank.html ) en goede medische hulp is dat voor de meeste mensen hier toch een prachtige start? Niet iedereen in NL heeft het makkelijk, maar dat is eigenlijk ook niet de groep die je hoort klagen! Zo zijn veel mensen die vinden dat er geen generaal pardon moet komen omdat dat zoveel geld kost echt niet arm hoor.

Ik heb 7 jaar bij "de pomp" gewerkt in het is echt zo dat de mensen met de kleinste auto's het minst klagen over dure benzine en de grootste fooi geven. Waarschijnlijk zijn dat de tevreden mensen :D .
wijsneus

Ik werd vanmorgen wakker...dat is niet slecht.

Ik vind dat het vooral in Nederland niet slecht is.

Moet alles beter?

Voor mij niet.

Het (slecht hebben) blijft iets persoonlijks.
Iwerke

Ik werd vanmiddag wakker, dat vond ik niet slecht :D

Wetend dat ik vandaag in mijn zetel kan zitten kijken naar mijn tv, of op mijn laptop een forum kan lezen.

Wetend dat vele van die 'mijn' dingen zelfs niet eens bestaan voor sommige mensen. Dat verschillende mensen nooit het beeld hebben gezien van de maanlanding bijvoorbeeld. Of nog nooit gehoord hebben over 9/11.

In een bepaald opzicht kan je zeggen dat die mensen het beter hebben. Zij zijn zich niet bewust van alle die teroristische aanslagen. zij leven niet in angst voor een volgende ontploffing of een volgende moordenaar die langs komt.

alhoewel dat dit waarschijnlijk maar een klein aantal is.

En dat zij te doen hebben met eventueel oorlog of guerilla toestanden.

Nu ik er over nadenk, hebben wij het waarschijnlijk toch wel beter.

En klagen en zagen, blijven wij gewoon doen zolang er ergens op de wereld iemand is die het beter heeft dan ons. Ook al zijn er zovelen die het slechter hebben.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_
FlorianK

Ook al heeft iemand het het best, van de hele wereld... (als je dat al zou kunnen zeggen), dan nog zal diegene klagen.
dus.
benb

Laat ik het zo benaderen.

Als ik terug ga naar nederland, dan verlies ik veel vrijheid, woongenot en ruimte, filevrij autorijden, op het strand 100 m2 voor jezelf, het achterlaten van een beschaving, behoorlijk minder netto besteedbaar inkomen, vriendelijke en behulpzame mensen, prachtige natuur en een liberale regering.

Verder specifiek voor dit forum: 24% van de nederlandse universitaire studenten gaan na het behalen van hun studie naar het buitenland, 2/3 komt niet meer terug.
nothing will change without a rebel
Assassinator

Waar woon je nu dan?

Maar goed, slecht is natuurlijk relatief. Vergeleken met Bill Gates hebben we het zeker slecht, vergeleken met de gewone man in Kenia leven we vorstelijk.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
benb

Denemarken

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

benb

Denemarken gelukkigste land ter wereld

WASHINGTON - Denemarken is het

gelukkigste land ter wereld. Puerto Rico

en Colombia komen daarna, gevolgd door

onder meer IJsland, Zwitserland en

Nederland.

Dat blijkt uit het jongste World

Values-onderzoek, waarvan de resultaten

maandag zijn gepubliceerd. In totaal

werden 350.000 personen wereldwijd

gevraagd aan te geven hoe gelukkig en

tevreden ze zijn.

De Denen met hun democratie, sociale

gelijkheid en vredige omgeving bleken

het gelukkigst. De Zimbabwanen, die

kampen met een politieke en economische

crisis, zijn het ongelukkigst. Het

rijkste land ter wereld, de Verenigde

Staten, staat op de zestiende plaats.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!