Tot hiertoe kan ik het eens zijn met de geïnterviewde.sander071 schreef:Ik ga nog iets stellen: onze hersens zijn niet de plek waar onze herinneringen worden opgeslagen. Waarom stel ik dat? Als je de ontelbare ervaringen van mensen over de hele wereld leest die een bijna dood ervaring gehad hebben, of een uittreding, dan kan je niet anders concluderen.
Lees dit stuk eens: (deel gehaald uit dit stuk: http://www.xs4all.nl/~sbo/nieuwsbrieven/04...view_lommel.htm
een interview met Pim van Lommer, cardioloog):
"Bijna-dood ervaringen
Bijna-dood ervaringen (BDE's) worden door een hoop wetenschappers niet serieus genomen, maar voor mij zijn ze waarheid geworden. Door mensen met een BDE te ontmoeten en met hen te spreken is mij veel duidelijk geworden. Door deze ontmoetingen en gesprekken heb ik de veranderingsprocessen na een BDE bij hen gezien.
Alles in onze wereld is subjectief. Dit blijkt nu ook uit de kwantummechanica, niets is objectief. De wereld die wij ervaren via onze waarneming is subjectief. En dat geldt dus zeker voor de ervaringen die wij innerlijk hebben. We kennen eigenlijk geen objectiviteit. Dé waarheid bestaat niet. Het verhaal van de mens over zijn BDE is zijn waarheid.
Niet mee eens: men komt tot de constructie van een gezamelijke waarheid.Deze ervaring is zo indrukwekkend dat het zijn/haar leven wezenlijk verandert. En omdat de BDE zoveel voorkomt over de hele wereld en de mensen in essentie hetzelfde vertellen - zij het in subjectief gekleurde woorden - is de BDE een gezamenlijke waarheid.
Wat volgt komt bij mij over als een hoop esoterie, die ik niet verwacht van een wetenschapper.
Hoe kan je dat daar zo uit op maken?Uit het verhaal van BDE's kan je nog iets opmaken. Hersens zijn eigenlijk ontvangers... of eigenlijk dempers! Ze dempen de verbinding met "het alles" zodat je een eigen ik kan zijn met een eigen wil omdat je op die manier je eigen ik en zijn perfect kan ervaren en dat in een illusie van tijd.
Heb je enige onderbouwing waarom je geheugen niet in je hersenen zou zetelen? Ik begrijp niet hoe je uit het verhaal over BDE's tot die conclusie kan komen.Ok, we gaan verder...
Als je hersens niet de plek zijn waar je geheugen zetelt... als dat waar zou zijn... dan zou er heel veel anders niet waar zijn in de wetenschap. En als "het nieuwe idee" toch geaccepteerd zou worden, dan zou een "ander" heel veel in moeten leveren: macht, status en geld. Macht satus en geld houden een veel snellere ontwikkelingen in de wetenschap dus eigenlijk tegen! We houden ons eigenlijk onnatuurlijk vast aan het oude.
Ik vind alle claims dat dit idee tegen wordt gehouden omwille van geld en status nogal vreemd... Wat jij hier stelt lijkt gewoon onwetenschappelijk.
Dat kan je ook op andere manieren verklaren, de meesten van hen waren (en zijn) charlatans.Het verklaart dat profeten/zieners/enz konden zien.
Ik kan het eens zijn met "tijd is een illusie" en de logische consequentie: er bestaat geen "na de dood". De onderbouwing laat echter te wensen over.
PS: Probeer niet te ver af te dwalen van het topic.
Edit: Hier vindt je trouwens al discussie over BDE's.
Puzzels