Ik vind dit een heel interessant onderwerp.
Ik zelf heb eigenlijk een beetje m'n bedenkingen dat de plancktemperatuur, welke 1,4x10^32K is, wat opzich ook onvoorstelbaar heet is, toch niet het theoretisch maximum is.
Ik heb in Wikipedia een artikel gelezen over de theorie van alles en iets over Landau poles welke een nog weer hogere temperatuur beschrijven. Zie
http://en.wikipedia.org/wiki/1_E12_K . Daar staan allemaal voorbeelden, eigenlijk orders van temperaturen deze loopt van het absolute nulpunt, 0K tot 10^33K.
En inderdaad bij 1,4x10^32K staat als item Plancktemperatuur of micro zwarte gaten (die verdampen) en temperatuur van 5x10^-44s na de Big Bang.
En daar onder staat een nog hogere temperatuur van meer dan 10^33K, met als item theory of everything excitations, Landau poles, extradimensional gauge freedom.
Wat zijn Landau poles eigenlijk?
Ik heb het wel opgezocht via google, maar echt veel wijzer wordt ik er ook niet van.
Is het niet zo dat de Plancktemperatuur de hoogst mogelijke temperatuur is waarbij elementaire deeltjes nog net kunnen bestaan of bij die temperatuur juist de elementaire bouwstenen ontstonden?
En dat bij hogere temperaturen geen materie meer kan bestaan, enkel alleen maar straling, dus een pure vorm van energie en niets anders?
En dat de temperatuur dus iets zegt over de snelheid van de deeltjes, die dus maximaal is bij de Plancktemperatuur?
Theoretisch zijn temperaturen van >10^1000K toch ook mogelijk?