Puzzel Puzzels
Math-E-Mad-X
Artikelen: 0

Re: Maximumtemperatuur

Als ik het me goed herinner uit de lessen Fysica, heeft m'n leerkracht ooit verteld ...
De ervaring leert dat docenten natuurkunde op de middelbare school vaak bedroevend weinig van moderne natuurkunde afweten. Wat jouw leerkracht je verteld heeft moet je dus maar met een korreltje zout nemen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

*gast_ajw_*

Ik heb ooit via één van de forums een PDF gedownload (MOTION MOUNTAIN

the adventure of physics van Christoph Schiller), waarin gesteld wordt dat de maximum haalbare temperatuur 1 x 10^32K is,
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

ajw

Ik heb de link weer gevonden: http://motionmountain.dse.nl/text.html.

Op pagina 1100 van de 20e revisie staat de afleiding.
eendavid

Ik zit momenteel op smalband, dus dat zal voor mij wat vervelend worden.
ajw

Latex werkt op een of andere manier niet bij mij, anders had ik de formule erbij gezet
Bijlagen
maxtemp
maxtemp 830 keer bekeken
eendavid

dank je :D . Even wat verder gezocht...
The Planck temperature, named after German physicist Max Planck, is the natural unit of temperature, denoted by Tp. The Planck units, in general, represent limits of quantum mechanics. Talking about anything being "hotter" than the Planck temperature doesn't make a lot of sense; it is the temperature at which black holes are theorized to evaporate and the temperature at which the Universe "started" and cooled down from there, according to current cosmology. It is difficult to imagine anything being hotter than the Big Bang.

Tp = Mp/k = square root of (hc^5/Gk^2) = 1.41679 × 10^32 K

where:

Mp is the Planck mass

c is the speed of light in a vacuum

h is the Reduced Planck constant (or Dirac's constant)

k is the Boltzmann constant

G is the gravitational constant
http://www.physicsforums.com/archive/index.php/t-99801.html

Ja, met zoiets hebben we natuurlijk geen rekening gehouden. Een dergelijk argument 'makes sense'.
Brinx
Lorentziaan

Ha, die Plancktemperatuur is inderdaad het beste antwoord dat op de vraag van de OP gegeven kan worden, denk ik. :D
Klintersaas
Social:

Precies wat ik zocht! Bedankt iedereen om mee te zoeken.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
bats

Ik vind dit een heel interessant onderwerp.

Ik zelf heb eigenlijk een beetje m'n bedenkingen dat de plancktemperatuur, welke 1,4x10^32K is, wat opzich ook onvoorstelbaar heet is, toch niet het theoretisch maximum is.

Ik heb in Wikipedia een artikel gelezen over de theorie van alles en iets over Landau poles welke een nog weer hogere temperatuur beschrijven. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/1_E12_K . Daar staan allemaal voorbeelden, eigenlijk orders van temperaturen deze loopt van het absolute nulpunt, 0K tot 10^33K.

En inderdaad bij 1,4x10^32K staat als item Plancktemperatuur of micro zwarte gaten (die verdampen) en temperatuur van 5x10^-44s na de Big Bang.

En daar onder staat een nog hogere temperatuur van meer dan 10^33K, met als item theory of everything excitations, Landau poles, extradimensional gauge freedom.

Wat zijn Landau poles eigenlijk?

Ik heb het wel opgezocht via google, maar echt veel wijzer wordt ik er ook niet van.

Is het niet zo dat de Plancktemperatuur de hoogst mogelijke temperatuur is waarbij elementaire deeltjes nog net kunnen bestaan of bij die temperatuur juist de elementaire bouwstenen ontstonden?

En dat bij hogere temperaturen geen materie meer kan bestaan, enkel alleen maar straling, dus een pure vorm van energie en niets anders?

En dat de temperatuur dus iets zegt over de snelheid van de deeltjes, die dus maximaal is bij de Plancktemperatuur?

Theoretisch zijn temperaturen van >10^1000K toch ook mogelijk?
dtech

Hallo,

ik had een vraag: is er een maximumtemperatuur, zoals er ook een minimumtemperatuur is?

Ik dacht namelijk dat ik ooit had gelezen dat die er niet was, maar zat zelf aan het volgende te denken:

- Een bepaalde temperatuur is een bepaalde snelheid van de deeltjes

- Er is een maximumsnelheid ©

- Dus is er een maximumtemperatuur

Maar tegelijkertijd moet het plasma in ITER wel 500 miljoen graden bereiken...

Mijn vraag is dus: is er een maxiumtemperatuur? Of zit er een foutje in mijn redenering?

Deze en de volgende vier berichten komen uit een ander onderwerp en zijn in dit topic samengevoegd -- Bart
stoker

er is inderdaad een maximunsnelheid. de deeltjes in een kernreactor voor kernfusie, blijven dan ook (een stuk) onder de lichtsnelheid.
Sybke

dtech schreef:- Een bepaalde temperatuur is een bepaalde snelheid van de deeltjes

- Er is een maximumsnelheid ©

- Dus is er een maximumtemperatuur
- Een bepaalde temperatuur is een bepalde energie van de deeltjes. Niet de snelheid.

- Er is geen maximum energie

- Dus is er geen maximumtemperatuur
stoker

de energie waarover je hebt hebt is product van snelheid en massa. snelheid is eindig, massa is eindig -> energie van een deeltje is eindig
Brinx
Lorentziaan

Superslayer, de kinetische energie van een deeltje (de maat voor de temperatuur) is niet het produkt van snelheid en massa.

Algemene uitdrukking voor kinetische energie van een deeltje met een rustmassa ongelijk nul:
\(E_k = mc^2 \cdot \left(\frac{1}{\sqrt{1 - (v/c)^2}} - 1 \right)\)
waarin 'v' de snelheid van het deeltje is en 'c' de lichtsnelheid. Let op wat er met de kinetische energie gebeurt als v de lichtsnelheid benadert!

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Sybke

En waarom zou de plancktemperatuur de hoogste temperatuur zijn? Planckwaarden zijn volgens mij geen uitersten. Neem nou de planckmassa, dat is 2,2*10-8 kg. Maar de massa van het elektron is veel kleiner en toch relevant, namelijk 9,1*10-31 kg.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Thermodynamica en Stromingsleer”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!