Puzzel Puzzels
WendyTje
Artikelen: 0

Re: Rol van enzymen bij ziekte, bewijsbaarheid

Ah ik zie dat dit afgesplitst is van een trhead in filosofie!

Ik zal een paar dingen die je daar hebt gezegd, maar dan hierover, toch nog even aanhalen:
Waarom is het onmogelijk na DUIDELIJKE voorlichting de samenhangen van factoren die kanker of andere ziekten bepalen te gaan controleren in plaats van nu dulden? Kanker IS geen genetische ziekte,genen worden ten eerste door onze leefomstandigheden actief of inactief gemaakt en ten tweede zijn bepaalde gen-constellaties bij de ''verkeerde'' leefwijze fataal. het afschuiven op erfelijkheid is een afschuiven van verantwoording die we niet willen.
Oke, dus dit lijkt je onderliggende vraag te zijn? Helaas schijn je nogal weinig van kanker en genetica te snappen, ik zou zeggen, verdiep je daar ook eens in, ipv je enzymverhalen alleen. Als jij een foute/mutante versie hebt van het BRCA1, BRCA2, of P53 gen, hoe ga je dat in godsnaam afschuiven op omgevingsfactoren en enzymen?!?!?!?!?
Die overtuiging die ik heb is onder andere gebaseerd op de werkingen van enzymen die ik heel uitgebreid bestudeert heb. Enzymen zijn de laatste jaren enorm interessant geworden voor bijwerkingen van medicijnen en daar heeft de farmaindustrie zich uitgebreid op gestort om haar eenzijdig onderzoek op toe te passen....Ik zeg eenzijdig omdat het enzymverhaal interessant is voor medicatie,maar eigenlijk ook de sleutel is tot het vermijden van vele ziekten.
Dit mag je me helemaal even gaan uitleggen.. enzymen zijn de sleutel tot het vermijden van ziekten?! ehhh, wat moet je dan met die enzymen gaan doen?
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

ads

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

The Don

Buitengewoon slecht is een eigen mening,
Mijn taalkennis is niet perfect maar voldoende om met zekerheid te zeggen dat het een slecht geschreven artikel is. Maar inderdaad daar gaat het niet om dus dat laten we even terzijde. Het zou wel fijn zijn dat je toe zou geven dat het geen goed geschreven artikel is.
Wat is eigenlijk foliumzuur? heb je je dat afgevraagd? wat is vitamine B12? heb je je dat ook afgevraagd? Zouden het CO-ENZYMEN kunnen zijn?Daar is het woord enzym weer....hoe zijdelings heeft dat dan met het thema te maken? En waarom dan in JOUW ogen zijdelings?
Ik weet best wel dat B12 een co-enzym is. Maar ik snap de plaatsing van de opmerkingen over foliumzuur en b12 niet in het gehele verhaal. Ook je verhaal over de sulfaat reducerende bacterien zijn in deze context misplaatst of met andere woorden ze dragen niets bij aan je argumentatie. Je zou ook alle pro en pre biotica erbij kunnen trekken of wat dacht je van de Tannines in rode wijn of de omega-3 en -6 vetzuren in vis....etc..etc...
Ja volgens mijn kennis is glutathion S transferase een lid van deze familie,waarom?
Dat mag je me mij eens aanwijzen waar je dit vandaan hebt omdat de Glutathione S transferase enzymen beschouwd worden als een aparte familie (GST enzymsysteem)
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Relict

The Don schreef:Mijn taalkennis is niet perfect maar voldoende om met zekerheid te zeggen dat het een slecht geschreven artikel is. Maar inderdaad daar gaat het niet om dus dat laten we even terzijde. Het zou wel fijn zijn dat je toe zou geven dat het geen goed geschreven artikel is.

Ik weet best wel dat B12 een co-enzym is. Maar ik snap de plaatsing van de opmerkingen over foliumzuur en b12 niet in het gehele verhaal. Ook je verhaal over de sulfaat reducerende bacterien zijn in deze context misplaatst of met andere woorden ze dragen niets bij aan je argumentatie. Je zou ook alle pro en pre biotica erbij kunnen trekken of wat dacht je van de Tannines in rode wijn of de omega-3 en -6 vetzuren in vis....etc..etc...

Dat mag je me mij eens aanwijzen waar je dit vandaan hebt omdat de Glutathione S transferase enzymen beschouwd worden als een aparte familie (GST enzymsysteem)
Het gaat nog steeds niet om het taalgebruik of de slechte OPZET taaltechnisch ik heb het artikel niet taaltechnisch onderzocht het is op dat vlak mogelijk erg mager..dus stap daar maar vanaf,het gaat erom of de inhoudelijke feiten kloppen...

Nogmaals ,het is niet mijn verhaal,en inderdaad ,je kan alle genoemde factoren,de Tannines Omega -3 en -6 vetzuren inderdaad in het verhaal plaatsen,als je wilt ook ook broccoli....Jammer dat je geen patent op een peertje kan aanvragen.grapefruit , granaatappels en gember.appels en noem maar op...wauw wat een potentiaal in groente en fruit....het lijken wel geneesmiddelen... . Klopt het is allemaal gelinkt met elkaar. Co- enzymen ondersteunen overigens de enzymwerking (van de ontgifting) dus wezenlijk in het verhaal.Toevallig zijn de B-vitamines waar ook foliumzuur(b11) onder valt ,zeer belangrijk voor het ontschadelijk maken van vrije radicalen,het zenuwstelsen en de bloedopbouw en vele andere processen.Wat een potentiaal...

Je hebt gelijk wat het glutatione S transferase aangaat,fout van mijn kant doet echtervoor het verdere verhaal niet ter zake. Bacterien (en overigens ook virussen) spelen een rol door de bio-chemishe componenten die het ontgiftingssysteem tevens belasten.

Wat ter zake doet is,of je ermee accord gaat dat er enzymsystemen betaan die noodzakelijk zijn voor de ontgifting om ziekte te voorkomen. En dat er in dit enzymsysteem op erfelijke basis verschillen zijn aan te treffen.Het gaat eerst eens om de basis,want dit zijn gewoon wetenschappelijke feiten.

Beste Wendytje, ten eerste,WAARDOOR ontstaan gen-mutaties? Zou chemische irritatie, (of zelfs straling) ermee te maken kunnen hebben? En waarom worden sommige beschadigingen in erfelijk materiaal niet gerepareerd en ontstaan afwijkingen(zowel in genen als in het enzymsysteem?) zijn ziektes natuurlijk en welke ziektes zijn natuurlijk en welke niet?

Waarom wordt een gen werkzaam of niet werkzaam, en uit zich de ziekte?(BRCA1, BRCA2 P53 en anderen...)Bekijk daarvoor de epigenetica eens.. ?

Waar ik heen wil,is dat de meeste onze ziektes door ons gedrag in zowel de wetenschap,als ook de gezondheidszorg als ook in de samenleving worden veroorzaakt en ondersteund.De verantwoording voor het ontstaan van deze ziektes wil echter niemand nemen,daarom ''weet men nog steeds niet'' wat deze verschillende ziektes veroorzaakt....Ik beweer dat men het eigenlijk wel weet en dat er een oplossing bestaat die vanwege onze denkwijze niet mogelijk wordt gemaakt omdat we ziekte als eindproces gaan behandelen vanwege onze belangen..We nemen namelijk op de koop toe dat we ziek worden van ons gedrag....

Niet allemaal tegelijk AUB.

R
albert davinci

Relict schreef:http://www.praktijkvanas.nl/artikel/Ontgif...e%20enzymen.htm

Wat is de rol van enzymen bij het ontstaan van verschillende welvaartsziekten? Hoe wordt deze rol wetenschappelijk bewezen en krijgt ze genoeg aandacht?
Kijk om te beginnen eens op de links die ik hier geef.

Hier kan je perfect uit halen wat de functie van tal van enzymen is en hoe defecten dus in ziekten kunnen resulteren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Enzyme#Involvement_in_disease

http://en.wikipedia.org/wiki/Inborn_error_of_metabolism

http://en.wikipedia.org/wiki/Glycogen_storage_disease

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlere...gi?artid=480570

Genoeg leesvoer voor uren, veel plezier ermee.
Hoe wordt deze rol wetenschappelijk bewezen
Concentraties van enzymen kunnen gemeten worden, genen kunnen geanalyseerd worden. \
krijgt ze genoeg aandacht?
Dat is een subjectieve vraag waar dus geen objectief antwoord op mogelijk is. Ik stel dat hier ruim voldoende aandacht aan wordt besteed gezien de grote schat aan kennis, het vele onderzoek dat hiernaar wordt gedaan en de aandacht die deze materie krijgt in het onderwijs.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Relict

Twee belangrijke vragen in dit enorme verhaal wat ingewikkelder lijkt dan het is.....

Welke factoren zorgen nu voor ''defecte'' enzymen en welke factoren voor een goed functionerend enzymsysteem??

In welke mate is ALLE schade die vooraf gaat aan ziekte terug te voeren op de ontgitingsprocessen van de ONTGIFTINGSENZYMEN en haar belasting en werking?

Is bijvoorbeeld de ongeremde celdeling bij kanker het gevolg van een defect of onvolledige ontgifting ? Waarom wel of niet?

Is MS een gevolg van onvolledige ontgifting of vergiftiging van myeline?Waarom wel of niet?
albert davinci

Welke factoren zorgen nu voor ''defecte'' enzymen en welke factoren voor een goed functionerend enzymsysteem??
Dat kan je lezen in de links die ik jou gaf.
In welke mate is ALLE schade die vooraf gaat aan ziekte terug te voeren op de ontgitingsprocessen van de ONTGIFTINGSENZYMEN en haar belasting en werking?
Wil je alsjeblieft niet zo veel hoofdletters gebruiken? Dat komt nogal schreeuwerig over.

Enzymen die betrokken zijn in de detoxificatie vormen slechts een zeer klein onderdeel van het totale spectrum van enzymen. Zelf heb ik me vooralsnog niet sterk verdiept in de vraag ofdat er stoornissen voorkomen in enzymen die betrokken zijn bij de detoxificatie, wel heb ik me verdiept in tal van andere ziekten die door enzymstoornissen veroorzaakt worden (oa de stapelingsziekten). Lees eens dat artikel op pubmed voor welke ik een link gaf, voor zo ver er ziekten bekend zijn die veroorzaakt worden door stoornissen in enzymen die betrokken zijn bij de detoxificatiereacties zullen die daar wel aangehaald worden. Je kan dit artikel gratis downloaden.
Is bijvoorbeeld de ongeremde celdeling bij kanker het gevolg van een defect of onvolledige ontgifting ? Waarom wel of niet?
Er zijn vele vormen van kanker en vele oorzaken. Zie hier voor een overzicht: http://en.wikipedia.org/wiki/Cancer#Causes.

Ik heb nog nooit gehoord van een positieve correlatie tussen ontgiftigingsstoornissen en kanker.
Is MS een gevolg van onvolledige ontgifting of vergiftiging van myeline?Waarom wel of niet?
Nee! Het wordt algemeen aanvaard dat de oorzaak van MS multifactorieel is, zowel de genen als de omgevingsfactoren spelen een rol. Een populaire theorie is dat deze chronische ontsteking een autoimmune aandoening is: op de één of andere manier is het 'afweerstelsel' niet in staat om het eigen materiaal van lichaamsvreem materiaal te onderscheiden.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Relict

Ik heb het sterke vermoeden dat men verder kan doordenken.

De Enzymstoringen bij stapelingsziekten kunnen ook door ontgiftingsproblemen ontstaan zijn. Kan een enzymstoring of genetische afwijking ontstaan door een ontgiftingsprobleem? Ik weet het bijna zeker...

Natuurlijk is er een positieve correlatie tussen kanker en ontgifting.( Zie bv UGT1A1 ) of enzymen van cytochrome P450 zijn goede voorbeelden,afwijkingen zorgen voor problemen in de ontgiftingsfasen van oa lever.Als je wilt zoek ik de artikelen wel op,ze zijn te vinden.

Je kan niet spreken van zowel genen als omgevingsfactoren als oorzaken,dit is een complex geheel. Genen zijn inderdaad afhankelijk van onze omgeving die wij voor het grootste gedeelte zelf(onnatuurlijk) creeren.

Waarom vindt een autoimmuunreactie plaats tegen het eigen znuwweefsel?Wellicht omdat er zich lichaamsvreemd materiaal in myeline bevindt? Waarom zou dit onaannemelijk zijn?
Relict

http://carcin.oxfordjournals.org/cgi/conte...ract/25/12/2407

Er zijn honderden artikelen te vinden over de UGT familie en haar relatie tot verschillende soorten kanker.

Alles door problemen met de ontgifting.....dus wel een positieve correlatie?
bella boares

Dat is volgens mij gewoon iets dat we nog niet volledig weten...? Of heb je er zelf wel een antwoord op?
Dat is dan weer een beetje te breed gesteld. Er zijn inderdaad bepaalde vormen van kanker (bijvoorbeeld oestrogeengerelateerde kankers) die te maken hebben met een niet goed gelukte ontgifting. 'Defect' of 'onvolledig' zou ik het niet willen noemen; er zijn in dit voorbeeld drie wegen waarlangs oestrogeen afgebroken kan worden. Maar één daarvan is volledig 'gezond' te noemen, één is minder gezond en één kankerverwekkend. Er zijn manieren om de ene weg te stimuleren en de andere af te remmen (zowel naar de positieve of de negatieve kant). Daar spelen enzymen dus een rol (als ik me goed herinner de P450 enzymen in de lever). Maar voor andere kankers kan weer iets heel anders gelden, dus dat kun je nooit voor 'kanker in het algemeen' zeggen lijkt me.

Dat zou kunnen, maar waarom zoek je dat zelf niet even op? Als dat al onderzocht is zijn er vast wel artikelen over te vinden...?

Waar het probleem een beetje ligt mi, is dat je oneindig kunt blijven doorzoeken naar de oorzaak van de oorzaak van de oorzaak. Want wat is dan het onderliggende probleem als die bepaalde enzymen defect zijn? Of wil je geneesmiddelen op de markt brengen die enzymen bevatten om MS te genezen? Ik ben het met je eens dat het interessant denkvoer is, maar de oplossing voor alle ziekten lijkt het me niet. De mens bestaat nu eenmaal uit meer factoren dan alleen co-factoren pi.gif ...
albert davinci

Waarom vindt een autoimmuunreactie plaats tegen het eigen znuwweefsel?Wellicht omdat er zich lichaamsvreemd materiaal in myeline bevindt? Waarom zou dit onaannemelijk zijn?
Populaire theorie: Molecular mimicry
De Enzymstoringen bij stapelingsziekten kunnen ook door ontgiftingsproblemen ontstaan zijn.
Het kan ook dat er op mars intelligente wezens wonen die wij niet kunnen waarnemen doordat ze onder diep onder het grondoppervlak leven. pi.gif

In het wilde weg speculeren vind ik weinig zinvol. Begrijp me niet verkeerd, er kunnen zeker redenen zijn om zo iets te onderzoeken maar enkel wanneer daar een concrete aanleiding voor is die ik nu nog niet heb gezien in dit topic.

Ik snap echt niet waarom je in het wilde weg bij elke ziekte speculeert dat een willekeurig iets de oorzaak is. What's next, de speculatie dat aids veroorzaakt wordt door ontgifitigingsproblemen?
Je kan niet spreken van zowel genen als omgevingsfactoren als oorzaken,dit is een complex geheel.
Nee! Het wordt algemeen aanvaard dat de oorzaak van MS multifactorieel is, zowel de genen als de omgevingsfactoren spelen een rol.
Genen zijn inderdaad afhankelijk van onze omgeving die wij voor het grootste gedeelte zelf(onnatuurlijk) creeren.
Dat is niet waar. Omgevingsfactoren kunnen tot op zekere hoogte invloed uitoefenen op de genen, sommige eigenschappen worden daarentegen volledig door de genen bepaald.

Verder is het nog maar de vraag ofdat wij het grootste deel onze eigen omgevingsfactoren kweken.
http://carcin.oxfordjournals.org/cgi/conte...ract/25/12/2407

Er zijn honderden artikelen te vinden over de UGT familie en haar relatie tot verschillende soorten kanker.

Alles door problemen met de ontgifting.....dus wel een positieve correlatie?

Dit artikel zegt vooralsnog nogal weinig, enkel dat het mogelijk interessant kan zijn om er verder onderzoek naar te doen.
Genetic polymorphisms in detoxification enzymes may result in variations in detoxification activities, which subsequently might influence the levels of toxic/carcinogenic compounds, and this may influence the risk for CRC.
Voor nu is dit nog speculatief.

Relict

bella boares schreef:Dat is volgens mij gewoon iets dat we nog niet volledig weten...? Of heb je er zelf wel een antwoord op?

Dat is dan weer een beetje te breed gesteld. Er zijn inderdaad bepaalde vormen van kanker (bijvoorbeeld oestrogeengerelateerde kankers) die te maken hebben met een niet goed gelukte ontgifting. 'Defect' of 'onvolledig' zou ik het niet willen noemen; er zijn in dit voorbeeld drie wegen waarlangs oestrogeen afgebroken kan worden. Maar één daarvan is volledig 'gezond' te noemen, één is minder gezond en één kankerverwekkend. Er zijn manieren om de ene weg te stimuleren en de andere af te remmen (zowel naar de positieve of de negatieve kant). Daar spelen enzymen dus een rol (als ik me goed herinner de P450 enzymen in de lever). Maar voor andere kankers kan weer iets heel anders gelden, dus dat kun je nooit voor 'kanker in het algemeen' zeggen lijkt me.

Dat zou kunnen, maar waarom zoek je dat zelf niet even op? Als dat al onderzocht is zijn er vast wel artikelen over te vinden...?

Waar het probleem een beetje ligt mi, is dat je oneindig kunt blijven doorzoeken naar de oorzaak van de oorzaak van de oorzaak. Want wat is dan het onderliggende probleem als die bepaalde enzymen defect zijn? Of wil je geneesmiddelen op de markt brengen die enzymen bevatten om MS te genezen? Ik ben het met je eens dat het interessant denkvoer is, maar de oplossing voor alle ziekten lijkt het me niet. De mens bestaat nu eenmaal uit meer factoren dan alleen co-factoren :D ...
Beste bella boares, Je hoeft niet eideloos door te zoeken naar de oorzaak van de oorzaak van de oorzaak.

We zijn het namelijk nog steeds zelf,ons eigen gedrag zorgt voor deze misvattingen en het niet willen zien daarvan.Inderdaad is de bepalende vraag wat het onderliggende probleem is als enzymen niet (goed) werken. Wij gebruiken heel veel stoffen die op de een of andere manier onze enzymen beinvloeden.

Ik ben eigenlijk hard op zoek naar een bewijs dat gifstoffen en ontgifting niet de oorzaak zouden zijn van deze ziektes. Ik vindt het bewijs niet,sorry,wellicht omdat het er niet is.....

Waarom vindt er geen onderzoek plaats naar chronische of acute vergiftigingen bij verschillende ziekten.?Ik denk hierbij aan diagnosestelling....

Ik denk aan lood ,chroom ,aluminium,kwik en vele andere zware metalen en gifstoffen.Ook daar veroorzaken wij in onze samenleving een enorm aantal ziektegevallen,maar we doen er niets mee. Als die houding zich verder voortzet in het gehele onderzoek naar het ontstaan van ziekte,dan vrees ik dat we nog lang kunnen zoeken. Kanker heeft in het algemeen een multifactorieel ontstaansproces waarin de ontgifting de belangrijkste rol speelt. Goede voeding speelt daar een rol,belastingen uit de omgeving, daarmee gekoppeld is de ontvankelijkheid van virussen en ook hoe de verdere eiwithuishouding in het lichaam zich manifesteerd. Erfelijkheid is afhankelijk van deze processen ,niet omgekeerd...zie onder andere de epigenetica....en de vele artikelen over enzymen waarvan de conclusies alleen voor medicijnontwikkeling gebruikt worden,maar niet om de oorzaken die daarmee eigenlijk aanwijst effectief te benoemen.Dat zou namelijk een ode zijn aan bepaalde alternatieve geneeswijzen en op dit moment is daar niet aan te denken. Het zou de gevestigde ideeen die meestal niet eens op feiten berusten omverwerpen.

Aids beste Albert Davinci is hoofdzakelijk een gedragsprobleem,net als de basis van andere ziekten. Waarom zijn we zo bang voor het ontstaan van een vogelgriepvirus in Azie? Omdat de omgang aldaar met dieren en vogels een andere is. Onze welvaartsziekten werden en worden van de industrialisering en onze lakse omgang daarmee veroorzaakt. En iedereen doet zn best dat niet te zien. Ons gedrag is op meerdere wijzen ziekmakend te noemen en daar onttrekt zich ook de wetenschappelijke opinie niet aan....Altijd gelijk roepen dat het niet bewezen is ,maar dat is niet waar.

Ik zie geen argument waarom ons ''gedrag'' en tenslotte de ontgifting in ons lichaam niet verantwoordelijk is voor welvaartsziekten en voor een gedeelte andere ziekten ook.
Relict

Beste alberto Davinci,

Ken je de proeven met agoutimuizen? Voeding van de moeder bepaalt volledig hoe deze muizen op de wereld verschijnen. Of ze zijn dik en geelachtig en krijgen binnen een mum van tijd kanker,of ze worden dun en bruin en zeer gezond,(mits de moeder voeding krijgt (oa. co -enzymen)
albert davinci

Kanker heeft in het algemeen een multifactorieel ontstaansproces waarin de ontgifting de belangrijkste rol speelt.
Dit is onzin! Er zijn tal van factoren die een meer of minder prominente rol spelen bij het ontstaan van een tumor. Ontgifting, wat jij daar ook mee bedoelt, is niet aangetoond als één van de belangrijke oorzaken.
Aids beste Albert Davinci is hoofdzakelijk een gedragsprobleem,net als de basis van andere ziekten.
Aids kan mogelijk ontstaan door gedrag, mogelijk. Nauwkeuriger geformuleer: de transmissie van het HIV-virus kan mogelijk plaatsvinden door onverstandig gedrag. Het syndroom zelf heeft niks met gedrag te maken.

Aids is geen ziekte, het is een syndroom!

Verder generaliseer je nu enorm sterk. Als ik jou moet geloven dan zijn alle ziekten te wijten aan ons gedrag. Dit is aantoonbaar fout!
Relict schreef:Beste alberto Davinci,

Ken je de proeven met agoutimuizen? Voeding van de moeder bepaalt volledig hoe deze muizen op de wereld verschijnen. Of ze zijn dik en geelachtig en krijgen binnen een mum van tijd kanker,of ze worden dun en bruin en zeer gezond,(mits de moeder voeding krijgt (oa. co -enzymen)
Ik ken deze proef niet en ik doe er dan ook geen uitspraak over.

Ik ken wel andere bewijzen dat voeding van ouders invloed kan uitoefenen op de (de)activering van bepaalde genen, zodoende hebben de kinderen meer kans te overleven met een tekort aan voedsel. Het is niet omdat dit bij een enkel gen het geval is dat je dat daarom mag doortrekken naar alle genen.

Het heeft al helemaal niets te maken met het al dan niet succesvol detoxificeren en eventuele problemen die kunnen ontstaan wanneer de detoxificatie van bepaalde stoffen eventueel niet goed zou kunnen verlopen.

Het verband wat jij trekt tussen eventuele fouten in de detoxificatie en willekeurige ziekten is al helemaal ver zoek.

Relict

-de hoofdfactor die kanker en andere ziekten veroorzaken zijn ons eigen gedrag waarin we ons lichaam met gif stress en andere factoren bombarderen,daardoor ontstaat kanker.

Er is weliswaar een ingewikkelde wisselwerking tussen deze factoren maar daarmee hoeft men de kop ervoor niet in het zand te steken..

Welke factoren zie jij dan?

Zwakte in het immuunsysteem bijvoorbeeld? Waardoor kan die dan weer ontstaan?

-Noem mij dan eens een geval van AIDS dat niet door ons gedrag wordt veroorzaakt?

Toon mij dan eens een ziekte die niet door verkeerde gedragingen wordt veroorzaakt gezien onze interactie met de natuur?

Waarom zeg je dat gen-werking niets met detoxificatie te maken heeft? Natuurlijk bepalen chemische factoren mutaties(vrije radicalen) en de expressie van de genen.En onze genen bepalen weer hoe de enzymen werken en ontgiften.

Het niet herkennen van het probleem zorgt ervoor dat onze verkeerde gedragsspiraal niet verandert. En dat is wat het jongleren met wetenschappelijke feiten en de publieke en wetenschappelijke opinie bewerkstelligt.

ads

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

Bekijk product

Relict

Ik bedoel in bovenstaande bijdrage HIV -virus infectie i.p.v AIDS.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Menselijke anatomie en fysiologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!