Toelichting
Er zijn heel wat leuke discussies in dit forum, maar ze zijn nogal verspreid en komen voor op plekken waar je ze niet verwacht. Verder valt mij de activiteit in dit forum een beetje tegen, dit in tegenstelling tot de maatschappelijke discussies. Het onderwerp (duurzame) energie is op dit moment hot. Door een stelling te poneren hoop ik een goede inhoudelijke discussie los te krijgen en tevens dit forum een impuls te geven.
Opmerking: De stelling/argumenten geven niet perse mijn eigen mening weer. Ik probeer ook een beetje de advocaat van de duivel te zijn.
Stelling
Biomassa is een van de oudste energiebronnen die de mens kent. Immers, onze voorouders gebruikten o.a. hout om te koken en zichzelf warm te houden. Vanwege het debacle rondom het opraken en de CO2 uitstoot van fossiele brandstoffen is biomassa weer in de highlights gekomen. Ditmaal als duurzame energiebron.
Vanwege de korte koolstofcyclus wordt biomassa als CO2 neutraal gezien en daarom mogen biobrandstoffen en elektriciteit geproduceert uit biomassa gezien worden als 'groen'. Op dit moment is bijvoorbeeld ethanol gemaakt uit biomassa als brandstof voor auto's populair. Voor elektriciteit kunne aparte biomassa centrale's worden gemaakt, maar goedkoper en eenvoudiger is het om zogenaamde co-firing centrales te maken van bestaande kolencentrales. Hierbij worden de kolen vergruist en gemengt met een hoeveelheid biomassa. De relatief hoge CO2 uitstoot van kolen wordt dan tenietgedaan door de CO2-neutrale biomassa.
De stelling die ik wil poneren is als volgt:
Onze energiebehoefte moet in de toekomst (< 50 jaar) grotendeels komen uit biobrandstoffen en biomassa-elektriciteitscentrales.
Hoe denk jij hierover?
Puzzels