Over 't algemeen is theologie niet echt mijn favoriete gebied op dit forum. Ik ben een hardnekkige atheïst, dus dat loopt vaak niet helemaal lekker.
Maar ik heb me dit ook al vaak afgevraad. Mijn school (streng -.-') is ook heel erg gericht op levensbeschouwing. In de derde had ik les van een ex-pastor. Ik kon het dus ook niet laten om na de les 'ns een keer beleefd te vragen of hij me eens uit wou leggen waarom de Bijbel zo tegenstrijdig is. Ik kreeg als antwoord dat de Bijbel niet zoiets is als een geschiedenisboek. De Bijbel bevat geen feiten. De bijbel bevat ervaringen, gevoelens en gedachten van mensen, geschreven in Tweede Taal, door middel van metaforen, beeldspraak etc.
Mensen die écht geloven in het feit dat God 2 poppetjes maakte en die levensadem inblies, lezen een verhaal dus niet goed. Tweede taal is niet letterlijk.
Stel dat ik voor mijn vieze koffie de metafoor gebruik: 'Deze koffie is slootwater!', dan is die koffie géén slootwater. Dan is hij gewoon niet lekker. Als in de bijbel staat dat God poppetjes maakte, is dat niet letterlijk zo bedoeld.
Btw... op een of andere manier blijf ik toch bewondering houden voor mijn levensbeschouwingsdocenten....

Die mensen verdienen echt mijn repect.

We leren echt dingen waar je normaal gesproken gewoon nooit bij stil staat. Elke les is weer een reis, ver weg van de werkelijkheid. pi.gif Echt heel anders dan het levensbeschouwing dat de gemiddelde middelbare scholier (als die al wel levensbeschouwing heeft) krijgt. De docenten (pastors, filosofen etc, in elk geval mensen met een flinke berg verstand) hebben zelf een hele lesmethode gemaakt. Geen makkelijke moet ik zegggen, toch heeft 't voor mij wat speciaals.