[quote='Jan van de Velde' date='13 July 2007, 23:12' post='329452']
Zolang je niet doorhebt wat er gebeurt en dus je gegevens uit je vraagstuk niet behoorlijk kunt "vertalen" naar een berekening of tabel, kan ik duizend tabellen voor je invullen en kom je in het duizendeneerste geval toch weer in de knoei.
We hebben een geisoleerd vat (calorimeter) Dat vat dient om ervoor te zorgen dat alle warmte in het systeem blijft, niks naar buiten ontsnapt en ook niks van buitenaf binnenkomt. Maar ook dat geisoleerde vat heeft een temperatuur. Die is hier onbekend. Nou gooi ik daar 422 g olie in, ook van onbekende temperatuur. Ik doe het (ook isolerende) deksel op de calorimeter. Dan ga ik een bak koffie drinken.
Ik kom een kwartier later weer terug, en begin mijn proef. Terwijl ik koffie zat te drinken zijn de temperaturen van olie en calorimeter in evenwicht gekomen, dezelfde geworden. Ik meet die temperatuur waarmee mijn proef begint, dat blijkt 10°C. De massa van calorimeter plus inhoud (olie) samen blijkt 522 g.
Dan pak ik een slangetje dat aan een vat zit waaruit ik stoom van 100°C kan tappen. Het uiteinde daarvan stop ik in de olie in mijn calorimeter en ik draai het kraantje open: de stoom borrelt er langzaam uit en zal onmiddellijk condenseren tot (condens)water van 100°C. Die condensatiewarmte warmt de olie op. Dat water koelt verder af tot olietemperatuur, en staat hierbij nog meer warmte af. De olie warmt dus nog verder op. Olie, calorimeter en condenswater staan in innig contact met elkaar en zullen dus uiteindelijk alledrie dezelfde temperatuur hebben. Ik ga door totdat de thermometer 40°C aanwijst.
Ik weeg de calorimeter plus inhoud (olie en condenswater). Die blijkt te zijn toegenomen tot 533 g.
vraag: wat is de soortelijke warmte van mijn olie?
En gum nou je oude tabel eens helemaal uit en vul eens stap voor stap die gegevens in.
Tabel nog niet ingevuld maar denk dat het zo moet opgevat worden :
Warmte_Caloriemeter (opgenomen) + (Opgenomen warmte petroleum) = Latente_Warmte_afgevoerd(damp_naar_vloeibaar) + Qwater
83.8 J/K = 0.522 kg * 4.190 J/gK * (10°C - Tbegin) + 0.422 kg * c(petroleum) * (10°C - Tbegin) + 0,533 kg * 2260 J/g + 0,533 kg * 4.190 J/gK * (100°C - 40°C)
Denk dat het zo is hopelijk want vind niet echt dat vraagstukje,
Wie kan er mij daarin wat helpen.?