Puzzel Puzzels
oktagon
Artikelen: 0
Berichten: 4.500
Lid geworden op: di 21 feb 2006, 12:28

Re: Warmteberekening

Mogelijk kun je met het volgende programma wat "spelen"; alleen een map aanmaken op je HD en wel C:\forum:

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

Stef31
Artikelen: 0
Berichten: 609
Lid geworden op: do 05 jul 2007, 12:29

Re: Warmteberekening

[quote='Stef31' date='12 July 2007, 21:10' post='329098']

Oef 23

====

Ik probeer deze in een tabel te vertalen maar zijn hier geen gegevens tekort

Leidt het volgende af van het probleem:

-Caloriemeter met een +Q = 83.8 J

- Men giet in die caloriemeter 0,422 kg petroleum met een onbekende c(pet) Waar zijn die Tbegin en Teind?

- Denk dat Teind = 10°C als van die pet maar niet zeker

- Nu wordt het water of is het petroleum stoom (-Q = m * lv = (0.533 kg * 2260 J/gK)

- Dan wordt het stoom water : -Q = m(water) * c(water) * (Teind - Tbegin)

--> -Q = 0.533 kg * 4.19 J/gK * (100°C - 40°C)

Mag ik zo mijn redenering oplossen of zit er een foutje in?

Ik ben het niet echt zeker als het juist is want snap dat vraagstukje niet goed maar heb mijn best gedaan

Kan je het eens nakijken als het allemaal juist staat de rest doe ik wel zelf berekenen

Afbeelding
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Warmteberekening

klopt helemaal niks van helaas :D . Nou kan ik dat wel gaan zitten verbeteren, maar eerst eens een andere vraag. Heb je ooit wel eens zo'n soort proefje in het echt gedaan? Ofwel, kun je een beetje voor je zien wat er eigenlijk gebeurt in in zo'n calorimeterproef?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Stef31
Artikelen: 0
Berichten: 609
Lid geworden op: do 05 jul 2007, 12:29

Re: Warmteberekening

Neen dat was voor een andere groep , die andere groep heeft die proef wel gedaan

Kan je het eens stap voor stap oplossen dat ik dan die andere oefeningen kan oplossen want de tabelmethode is weinig werk als het vraagstuk wat te doen is anders helpt dat niet goed
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Warmteberekening

Zolang je niet doorhebt wat er gebeurt en dus je gegevens uit je vraagstuk niet behoorlijk kunt "vertalen" naar een berekening of tabel, kan ik duizend tabellen voor je invullen en kom je in het duizendeneerste geval toch weer in de knoei.

We hebben een geisoleerd vat (calorimeter) Dat vat dient om ervoor te zorgen dat alle warmte in het systeem blijft, niks naar buiten ontsnapt en ook niks van buitenaf binnenkomt. Maar ook dat geisoleerde vat heeft een temperatuur. Die is hier onbekend. Nou gooi ik daar 422 g olie in, ook van onbekende temperatuur. Ik doe het (ook isolerende) deksel op de calorimeter. Dan ga ik een bak koffie drinken. :D

Ik kom een kwartier later weer terug, en begin mijn proef. Terwijl ik koffie zat te drinken zijn de temperaturen van olie en calorimeter in evenwicht gekomen, dezelfde geworden. Ik meet die temperatuur waarmee mijn proef begint, dat blijkt 10°C. De massa van calorimeter plus inhoud (olie) samen blijkt 522 g.

Dan pak ik een slangetje dat aan een vat zit waaruit ik stoom van 100°C kan tappen. Het uiteinde daarvan stop ik in de olie in mijn calorimeter en ik draai het kraantje open: de stoom borrelt er langzaam uit en zal onmiddellijk condenseren tot (condens)water van 100°C. Die condensatiewarmte warmt de olie op. Dat water koelt verder af tot olietemperatuur, en staat hierbij nog meer warmte af. De olie warmt dus nog verder op. Olie, calorimeter en condenswater staan in innig contact met elkaar en zullen dus uiteindelijk alledrie dezelfde temperatuur hebben. Ik ga door totdat de thermometer 40°C aanwijst.

Ik weeg de calorimeter plus inhoud (olie en condenswater). Die blijkt te zijn toegenomen tot 533 g.

vraag: wat is de soortelijke warmte van mijn olie?

En gum nou je oude tabel eens helemaal uit en vul eens stap voor stap die gegevens in.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Stef31
Artikelen: 0
Berichten: 609
Lid geworden op: do 05 jul 2007, 12:29

Re: Warmteberekening

[quote='Jan van de Velde' date='13 July 2007, 23:12' post='329452']

Zolang je niet doorhebt wat er gebeurt en dus je gegevens uit je vraagstuk niet behoorlijk kunt "vertalen" naar een berekening of tabel, kan ik duizend tabellen voor je invullen en kom je in het duizendeneerste geval toch weer in de knoei.

We hebben een geisoleerd vat (calorimeter) Dat vat dient om ervoor te zorgen dat alle warmte in het systeem blijft, niks naar buiten ontsnapt en ook niks van buitenaf binnenkomt. Maar ook dat geisoleerde vat heeft een temperatuur. Die is hier onbekend. Nou gooi ik daar 422 g olie in, ook van onbekende temperatuur. Ik doe het (ook isolerende) deksel op de calorimeter. Dan ga ik een bak koffie drinken. :D

Ik kom een kwartier later weer terug, en begin mijn proef. Terwijl ik koffie zat te drinken zijn de temperaturen van olie en calorimeter in evenwicht gekomen, dezelfde geworden. Ik meet die temperatuur waarmee mijn proef begint, dat blijkt 10°C. De massa van calorimeter plus inhoud (olie) samen blijkt 522 g.

Dan pak ik een slangetje dat aan een vat zit waaruit ik stoom van 100°C kan tappen. Het uiteinde daarvan stop ik in de olie in mijn calorimeter en ik draai het kraantje open: de stoom borrelt er langzaam uit en zal onmiddellijk condenseren tot (condens)water van 100°C. Die condensatiewarmte warmt de olie op. Dat water koelt verder af tot olietemperatuur, en staat hierbij nog meer warmte af. De olie warmt dus nog verder op. Olie, calorimeter en condenswater staan in innig contact met elkaar en zullen dus uiteindelijk alledrie dezelfde temperatuur hebben. Ik ga door totdat de thermometer 40°C aanwijst.

Ik weeg de calorimeter plus inhoud (olie en condenswater). Die blijkt te zijn toegenomen tot 533 g.

vraag: wat is de soortelijke warmte van mijn olie?

En gum nou je oude tabel eens helemaal uit en vul eens stap voor stap die gegevens in.

Tabel nog niet ingevuld maar denk dat het zo moet opgevat worden :

Warmte_Caloriemeter (opgenomen) + (Opgenomen warmte petroleum) = Latente_Warmte_afgevoerd(damp_naar_vloeibaar) + Qwater

83.8 J/K = 0.522 kg * 4.190 J/gK * (10°C - Tbegin) + 0.422 kg * c(petroleum) * (10°C - Tbegin) + 0,533 kg * 2260 J/g + 0,533 kg * 4.190 J/gK * (100°C - 40°C)

Denk dat het zo is hopelijk want vind niet echt dat vraagstukje,

Wie kan er mij daarin wat helpen.?
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Warmteberekening

Stef31 schreef:Warmte_Caloriemeter (opgenomen) + (Opgenomen warmte petroleum) = Latente_Warmte_afgevoerd(damp_naar_vloeibaar) + Qwater

83.8 J/K = 0.522 kg * 4.190 J/gK * (10°C - Tbegin) + 0.422 kg * c(petroleum) * (10°C - Tbegin) + 0,533 kg * 2260 J/g + 0,533 kg * 4.190 J/gK * (100°C - 40°C)

Denk dat het zo is hopelijk want vind niet echt dat vraagstukje,

Wie kan er mij daarin wat helpen.?
We hebben een geisoleerd vat (calorimeter) Dat vat dient om ervoor te zorgen dat alle warmte in het systeem blijft, niks naar buiten ontsnapt en ook niks van buitenaf binnenkomt. Maar ook dat geisoleerde vat heeft een temperatuur. Die is hier onbekend. Nou gooi ik daar 422 g olie in= mpetroleum, ook van onbekende temperatuur. Ik doe het (ook isolerende) deksel op de calorimeter. Dan ga ik een bak koffie drinken. :D

Ik kom een kwartier later weer terug, en begin mijn proef. Terwijl ik koffie zat te drinken zijn de temperaturen van olie en calorimeter in evenwicht gekomen, dezelfde geworden. Ik meet die temperatuur waarmee mijn proef begint, dat blijkt 10°C Tbegin calorimeter en T begin petroleum= 10°C. De massa van calorimeter plus inhoud (olie) samen blijkt 522 g.

Dan pak ik een slangetje dat aan een vat zit waaruit ik stoom van 100°C kan tappen = T begin stoom. Het uiteinde daarvan stop ik in de olie in mijn calorimeter en ik draai het kraantje open: de stoom borrelt er langzaam uit en zal onmiddellijk condenseren tot (condens)water van 100°C. = T begin condenswater. Die condensatiewarmte warmt de olie op. Dat water koelt verder af tot olietemperatuur, en staat hierbij nog meer warmte af. De olie warmt dus nog verder op. Olie, calorimeter en condenswater staan in innig contact met elkaar en zullen dus uiteindelijk alledrie dezelfde temperatuur hebben. Ik ga door totdat de thermometer 40°C aanwijst = Teind van alles.

Ik weeg de calorimeter plus inhoud (olie en condenswater). Die blijkt te zijn toegenomen tot 533 g. m stoom = m condenswater = 533 - 522 = 11 g

vraag: wat is de soortelijke warmte van mijn olie?

Tenslotte kun je de latente warmte van stoom opzoeken, c water kun je opzoeken, C calorimeter = gegeven

Vraag jezelf af: Hoe komt het dat je deze gegevens niet zelf uit de opgave plukt?? Daar zit duidelijk de pijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Stef31
Artikelen: 0
Berichten: 609
Lid geworden op: do 05 jul 2007, 12:29

Re: Warmteberekening

Denk dat ik het heb maar ik twijfel nog steeds aan bepaalde dingen:

De totale massa van de caloriemeter en petrolieum bedraagt nu 522 g (de massa van die caloriemeter moet je er dan toch uithalen :

m(caloriemeter) = 522 gr - m(petroleum) ?

Mijn oplossing hopelijk nu juist omschreven

Afbeelding
stoker
Artikelen: 0
Berichten: 2.746
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 12:04

Re: Warmteberekening

je zegt eerst dat de massa van de caloriemeter 522-422 gram is

en in die tabel zeg je 522 gram :D

toch een beetje consequent blijven e
Stef31
Artikelen: 0
Berichten: 609
Lid geworden op: do 05 jul 2007, 12:29

Re: Warmteberekening

Dankje

Had dit over het hoofd gezien dus massa caloriemeter is dus 100 gr = 0.1 kg

Is anders mijn opstelling van mijn tabel juist?
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Warmteberekening

De massa van de calorimeter doet er niet toe. Daarvan heb je geen SOORTELIJKE warmtecapaciteit gegeven, maar de voorwerpswarmtecapaciteit. Dat ding is van verschillende materialen gemaakt, bijv. een glazen pot in een schuimplastic isolatie. Het hele voorwerp heeft een warmtecapaciteit van 87 J/K, dwz dat het 87 J kost om het ding één K op te warmen. De massa komt niet (meer) in deze eenheid voor, die is er al in verrekend zou je kunnen zeggen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Stef31
Artikelen: 0
Berichten: 609
Lid geworden op: do 05 jul 2007, 12:29

Re: Warmteberekening

is mijn tabel juist ingevuld want ik zet met die onbekende temp en heb ze berekend maar dat kan toch niet
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Warmteberekening

Je leest echt je opgaven niet goed (en als ik hier in het huiswerkforum rondblader niet alleen in dit soort sommetjes.)

hier de verbeterde tabel. in rood de verbeterde gegevens, en je verkeerde berekeningen heb ik doorgestreept.

Hopelijk zie je nu, mét de uitleg uit de vorige berichten, hoe de vork in de steel steekt.
stef23
stef23 526 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Gebruikersavatar
aadkr
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 6.889
Lid geworden op: vr 13 jan 2006, 20:41

Re: Warmteberekening

Bij de stoom in de tabel staat: 24,86 Dit moet zijn: 24860

Volgens mij is het antwoord wat bij de opgave 23 staat fout. Moet zijn: c(pet)=2182,1 J/kg.K

ads

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Warmteberekening

aadkr schreef:Bij de stoom in de tabel staat: 24,86 Dit moet zijn: 24860

Volgens mij is het antwoord wat bij de opgave 23 staat fout. Moet zijn: c(pet)=2182,1 J/kg.K
ach ja natuurlijk, die komma bij de condensatiewarmte hoort daar niet als je het in joule ipv in kilojoule uitrekent.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!