Puzzel Puzzels
Stef31
Artikelen: 0
Berichten: 609
Lid geworden op: do 05 jul 2007, 12:29

Re: Warmteberekening

ach ja natuurlijk, die komma bij de condensatiewarmte hoort daar niet als je het in joule ipv in kilojoule uitrekent.
Mijn nieuwe oplossing:

Afbeelding

Shot at 2007-07-14

Maar die c van die olie is toch veel te klein?

Moet je hier niet met twee onbekenden werken want je hebt die Q niet gegeven , je zegt toch dat de som van de Q's = 0. Maar als ik dat doe lukt dat niet

Snap het toch al een beetje maar nog niet geheel en ben niet uitgeslapen vandaag ga nu eens goed gaan slapen

Tot morgen

Kijk naar de oplossing uit of hints

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Warmteberekening

Stef31 schreef:Mijn nieuwe oplossing:

Afbeelding

Shot at 2007-07-14

Maar die c van die olie is toch veel te klein?
Dat komt omdat je de condensatiewarmte van stoom nog een factor 10 te klein hebt genomen: die hoort 2 260 000 J/kg·K te zijn, en niet 226 000. Die fout merkte Aadkr hierboven ook al op.

Verder is die condensatiewarmte van stoom negatief, - 2 260 000 J/kg·K
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
aadkr
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 6.889
Lid geworden op: vr 13 jan 2006, 20:41

Re: Warmteberekening

De c (pet) blijkt toch te kloppen. c=1983,52 J/kg .K

In de tabel moet inderdaad staan: - 24860 en -2260000

Als je de laatste kolom algebraisch optelt, krijg je:

+2514+Q (petr) -24860-2765,4=0
Stef31
Artikelen: 0
Berichten: 609
Lid geworden op: do 05 jul 2007, 12:29

Re: Warmteberekening

Opgave :

======

Een vat bevat 1 kg ijs op -10°C

Men blaast stoom op 100°C in het vat totdat al het ijs is gesmolten is, en op een kooktemperatuur is gebracht.

Hoeveel water is er nu in het vat?

Lverdampingswarmte = 2260 kJ/kg

Men redenering :

===========

We hebben de volgende stoffen:

- ijs van -10°C

- sneltend ijs 0°C

- stoom van 100°C

- condenswater van 100°C

1) Warmte opgenomen door het ijs : -10°C tot 0°C

2) Smeltend ijs

3) Water (0°C naar 100°C)

4) Stoom van 100°C

1 Warmte opgenomen door het ijs :

=======================

+Q1 = m * c * (0°C - (-10°C))

+Q1 = 1kg * 4190 * 10

2 Smeltend ijs

=========

Q2 = Lv * m

Q2 = 1kg * 330 kJ/kgK

3. Water

======

-Q3 = m * c * (100°C - 0°C)

-Q3 = m * 4190 * 100

4 Stoom

======

Q4 = Lv * m

Q4 = 2260 kJ/kgK * 1 kg

Klopt mijn redenering of heb ik iets over het hoofd gezien?
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Warmteberekening

foutjes:

1

je hebt de volgende 4 stoffen:

opwarmend ijs

smeltend ijs

opwarmend ijswater

condenserende stoom

2

ijs heeft niet dezelfde warmtecapaciteit als water,

3

en voor de hoeveelheid stoom vul je 1 kg in, en de vraag is nou juist hoeveel stoom je nodig hebt (342 g overigens)

Dat gesmolten ijs en de gecondenseerde stoom samen leveren dan de totale gevraagde waterinhoud van het vat aan het eind van de proef.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Stef31
Artikelen: 0
Berichten: 609
Lid geworden op: do 05 jul 2007, 12:29

Re: Warmteberekening

bedankt maar ga dit morgen eens bekijken en invullen in de tabel
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Warmteberekening

tabel in de
Verborgen inhoud
ijsstoom
ijsstoom 346 keer bekeken


volgorde

blauw

rood

groen

lila

oranje
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Stef31
Artikelen: 0
Berichten: 609
Lid geworden op: do 05 jul 2007, 12:29

Re: Warmteberekening

Bedankt ik heb door jou methode veel opgestoken en vind je methode veel logischer dan de methode dat wij hebben gezien in het middelbaar en de hogeschool.

Ik kon zo die laatste 5 oefeningen zelfstandig maken.

Onderwerp mag van mij worden afgesloten.

Bedankt

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!