De vraag "wat is het niets" vind ik wat te essentialistisch. Als je naar 'niets' zoekt alsof het een ding is - 'het' niets - ben je sowieso al wat paradoxaal bezig. Er bestaat geen materiële of idealistische entiteit die beantwoordt aan Nietsheid ofzoiets. Het is gewoon een term met een praktische betekenis; ik ben wat teveel nominalist om me daar verder al te druk om te maken.
Omdat 'niets' eerst en vooral een talig concept is, hangt de betekenis ervan grotendeels van de gebruikscontext af. Misschien zou je er in zijn algemeenheid over kunnen zeggen dat het woord gebruikt wordt om afwezigheid van alle in de context relevante potentieel aanwezige zaken aan te duiden.
"Wat heb je gevonden?" - "Niets", i.e.: "Geen van die dingen die ik zocht."
"Wat zie je?" - "Niets", i.e.: "Geen van de dingen die nu eventueel het opmerken waard zouden kunnen zijn."
Ook:
"Wat zei je?" - "Niets", i.e.: "In de tijd die ertoe doet, ben ik stil geweest."
Geen van die voorbeelden houdt in dat de spreker 'het niets' gevonden heeft, of 'het niets' gezien heeft, of 'het niets' uitgesproken heeft. Alle zijn ze gewoon praktische antwoorden op praktische vragen.
@Herodotus: van je verbanden tussen 'niets', en boekhouding en geld etc. snap ik vrij weinig (0, 'geen cent'

). De relevantie van de vraag hoeveel recht Piet wel of niet op een appel heeft, lijkt me helemaal afwezig.
De discussie over de appelboom is afgesplitst naar hier.