Als met redeneerkunst de kunst van het spreken wordt bedoeld zijn we weer bij het punt waar ik mee begon...
Later dacht ik echter: redeneren en spreken zijn niet hetzelfde. Mischien dat daardoor verwarring ontstaat.
Moderator: Rhiannon
an exchange of propositions (theses) and counter-propositions (antitheses) resulting in a synthesis of the opposing assertions
...je moet rekening houden met het feit dat de ontvanger deze ook logisch moet vinden en daar ligt naar mijn mening dus de kunst.
Dat is retorica (de kunst dat men iets logisch laat overkomen), geen redeneerkunst in de betekenis van logica (of iets logisch is).De doelstelling is het overbrengen van jou boodschap, waarbij de ontvanger deze open ontvangt.
re·de·neer·kun·de (de ~ (v.))
1 leer van het redeneren, logica
2 retorica
Mmmm, even kijken of je consequent bent, meneer van Dale:re·de·kunst (de ~ (v.))
1 redekunde => retorica
Yup, hij is consequent.re·de·kun·de (de ~ (v.))
1 leer van de welsprekendheid => retorica
re·to·ri·ca (de ~ (v.), ~'s)
1 leer van de welsprekendheid => redekunde, redekunst, redeneerkunde, retoriek
lo·gi·ca (de ~ (v.))
1 juiste, rationele opeenvolging van oorzaak en gevolg
2 wetenschap die zich met de formele regels van het denken bezighoudt => redeneerkunde
En nu nog de regels van de logica erop loslaten om erachter te komen welke nu eigenlijk volwaardige synoniemen zijn voor retorica zijn.re·de·neer·kun·de (de ~ (v.))
1 leer, methode van het redeneren (3), logica, syn. logica, dialectiek
2 (veroud.) retorica, welsprekendheid
redeneerkunst (v.)
1 redeneerkunde
2 geoefendheid in het redeneren (3)
redeneren in betekenis (3):
gedachten, een mening over iets ontwikkelen, uit zekere premissen zekere gevolgtrekkingen afleiden
redekunst (v.) welsprekendheid, syn. retorica
redekunde (v.), (veroud.), leer van de welsprekendheid, syn. retorica