Puzzel Puzzels
Bruce
Artikelen: 0

Re: bestaan deeltjes met een diameter 0?

Ik zou zeggen:

"Je bent Antoon en je hebt energie. Hoeveel energie je hebt en in welke vorm (massa, kinetisch, chemisch, etc...) weet ik natuurlijk niet, maar als je op de weegschaal gaat staan dan weet jij je massa in ieder geval.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

snmsee

Je kan toch moeilijk zeggen dat een object in beweging energie is.  

Het bevat energie. maar ik vind het zo raar klinken: " Ik heb een snelheid dus ik ben energie "  

Het zelfde voel ik als iemand zegt " Ik heb een massa dus ik ben energie "
En toch is het zo. Massa is equivalent aan Energie. Ik zou dan eerder zeggen: Ik heb snelheid, dus ik heb Energie. Maar dat is 'n woord spelletje.
maar als je op de weegschaal gaat staan dan weet jij je massa in ieder geval.
Weegschaal geeft het gewicht van iemand (of iets) weer. En dat hangt weer af van de aantrekkingskracht van het hemellichaam waar je je op dat moment op begeeft; ik neem aan dat dat aarde is :roll:
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Sparks

Knowing a lot kills the fantasy
Phys

What's your point, na 14 maanden?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Yanniek Hertgers

Elektronen en elektron-neutrino's hebben diameter 0
Lekker zwemmen in het H2O-bad▒
Phys

Beste Yanniek, heb je het topic gelezen? Het lijkt er niet op, want als je even terugleest zie je dat dit al een paar keer is genoemd. Het was dan ook vrij onnodig om dit topic na 9 maanden omhoog te halen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
joren

wat ik me afvraag is het volgende.

Stel dat elementaire deeltjes diamter 0 hebben, hoe kan je hiermee dan deeltjes vormen die wel een diamter hebben protonen, neutronen,...?
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle
eendavid

Omdat er tussen deze deeltjes een afstand is. Vergelijk met de afmetingen van een atoom (of een molecule), die ontstaat doordat de elektronen een wolk van elektronen is (in QM wordt het zelfs nog iets eleganter, omdat het elektron dan op verschillende posities tegelijk is)
joren

maar een proton is bij mijn weten toch geen wolk van rondvliegende quarks, dus is het dan niet de buitenranden van de quarks die de grenzen van het proton bepalen? Maar als de quarks geen afmetingen hebben kunnen zijn toch ook geen rand van een proton ofzo vormen, niet?
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

eendavid

maar een proton is bij mijn weten toch geen wolk van rondvliegende quarks
Het is, als je wil (maar natuurlijk zijn dit uitspraken die wringen met quantummechanica), een wolk van rondvliegende quarks en gluonen. Ik zeg niet dat er enige analogie is in het algemeen (het gaat over een compleet verschillende kracht), alleen dat ook hier een wolk van deeltjes (en antideeltjes) in de kern zitten, en dat daardoor het proton een zekere afmeting heeft.
joren

ok, stel dat de quarks en gluonen rondvliegen in een wolk met bepaalde afmetingen, dan wordt de grootte van een proton bepaald door de groten van de wolk. Maar hoe kan deze wolk een tastbare rand hebben als ze wordt bepaald door de groten van een (onzichtbare) wolk van rondevliegende deeltjes met diameter 0?

DePurpereWolf

Dat is dus het probleem 'een tastbare rand' bestaat niet wanneer het zowel golf- als deeltjeseigenschappen heeft.

De 'rand' van de wolk word dan bepaald door het grensgebied waar het quark in kan rondvliegen.

Zelfde als een elektron rond een atoom, we noemen het een schaal omdat het elektron zich daar overal in kan bevinden. Dit zijn effecten van quantum mechanica, leuke stof.
gouwepeer

Volgens mij heeft massa energie nodig om te kunnen bestaan.

Protronen en elekrtonen houden elkaar stabiel,wat dus betekend dat ze energie bevatten.

De aantrekkingskracht tussen verschillende moleculen (adhesie en cohesie) lijkt mij ook een vorm van energie.

Misschien worden de kernen van protonen,neutronen en elektronen ook wel door energie in stand gehouden.

Haal je alle energie uit een bepaalde stof,dan zou het een temperatuur van 0 kelvin krijgen.

Misschien is het kleinste stukje materie wel een stabiele opeenhoping van energie,waardoor je zou kunnen zeggen dat een foton ook massa heeft,alleen dan onmetelijk laag.

Volgens de relativiteitstheorie buigt licht af in het zwaartekrachtveld van de zon.

Het feit dat je met kernfusie energie vrijkomt geeft aan dat energie en materie met elkaar te maken hebben.

Vrijkomende straling bij kernsplitsing geeft aan dat straling van materie afkomt,dus kunnen we weer de vraag stellen of straling massa heeft.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect
Nassarius

Haal je alle energie uit een bepaalde stof,dan zou het een temperatuur van 0 kelvin krijgen.
Het absoluute 0 punt is niet te bereiken,er blijft dus altijd energie achter.Om het Absoluute 0 punt te bereiken zal je bv het absoluute vacuum moeten kunnen creeren,dat is ook onmogelijk gezien de materie die we zien. :D

ads

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Jan van de Velde

Het absolute 0 punt is niet te bereiken,
Dat is zuiver thermodynamisch te verklaren: een warmtestroom loopt alleen van iets warmers naar iets kouders. Wil je iets op 0 K brengen dan heb je daarvoor al minstens iets anders van 0 K nodig
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Atoom- en deeltjesfysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!