Gamer
Artikelen: 0

Re: hoe groot is het heelal

Dan komt de discussie weer. Niets is ook iets,niet? En iets heeft eigenschappen - wat voor :shock:
Anonymous

vraagje?

weet er iemand of de oerknal snelller heeft ontploft dan de snelheid van het licht (hopelijk)?

Als het heelal zich trager dan de snelheid explodeerde hoe kan het dan dat licht van de knal ons nu maar nog bereikt?????

En of de huidige snelheid waarmee het heelal zich uitbreidt???
peterdevis

Je mag de oerknal niet zien als een gigantische ontploffing. De term oerknal is trouwens voor het eerst gebruikt door tegenstanders van deze theorie om hem een beetje in het belachelijke te trekken.

Je kan het beter voorstellen als de ruimte zelf die opgeblazen wordt. Dikwijls wordt dit vergeleken met de oppervlakte van een ballon die opgeblazen wordt. Door deze expansie van de ruimte, kunnen twee dichtbij elkaar gelegen punten zich van elkaar verwijderen zonder dat ze bewegen tov de ruimte. (Teken twee stippen op een ballon en blaas hem op.)

Op die manier is het dus ook nog mogelijk dat we licht zien van het prille begin van ons heelal.
Stefan Kant

Jermaine N schreef:
kroekie schreef:wie kan mij vertellen hoe groot het heelal is en of die stopt of oneindig door gaat? want als die ergens stopt moet er wat achter zitten en wat zit er dan achter ;)   ;)   :?:   ;) :?:   ;)   :?:   :oops: ;)  Afbeelding   :oops:  

iedereen alvast bedankt wie een nuttig antwoord kan geven want ik wil het graag weten ik zit er telkens maar over te denken ik word er alleen maar gek van :shock:
Even een belangrijk onderscheid: het heelal kan best eindig zijn (qua grootte/inhoud), en toch nergens stoppen! Dus ook al zit er geen "rand" aan het universum, het hoeft niet oneindig groot te zijn. Als je moeite hebt om dit in te zien, vergelijk het dan met het aardoppervlak (is namelijk hetzelfde principe, alleen een dimensie lager). Het aardoppervlak is ook eindig, maar heeft geen grens.

Je kan de aarde niet vergelijken met heelal want het heelal is totaal anders ! .
Het heelal heeft volgens een aantal wetenschappers een doorsnee van 156 miljard lichtjaar.

Dat aantal lijkt mij persoonlijk nogal natte vinger werk. Maar dat geld in mijn ogen wel voor meer zaken in de hedendaagse Astronomie.
sjekkeboel

wie kan mij vertellen hoe groot het heelal is en of die stopt of oneindig door gaat?

licht reist door vacuum met 300.000km/s, als je een balvormige vacuumruimte hebt met in het midden een lampje.. en deze ruimte diagonaal een afmeting heeft van 600.000 km, na 2 seconden is de volledige ruimte belicht maar in het midden zal pas na 4 seconden gezien worden hoe groot het is... en na 1 seconde is nog niet eens de gehele ruimte verlicht maar toch dijdt de verlichte ruimte zich uit... als iets niet door het licht bereikt is mag je er dus niet vanuit gaan dat er daar niets is... en wat betreft de leeftijd, een signaal dat op 13,7 miljard lichtjaar afstand van de aarde door ons herkend word is alleen te verdubbelen als je ervan uitgaat dat de big bang plaatsvond op de plek waar aarde zich begeeft op moment van herkenning... anders zou deze afstand nog sterk kunnen fluctueren... in enge zin kan je dus zeggen dat het dus inderdaad 13,7 x 2 = 27,4 miljard jaar oud is... en daarachter, tsjah, dat zou alles kunnen zijn, misschien vluchten daar nog wel allemaal negatieve atoompjes.. word vast nog wel eens bekend, zodra we sneller dan het licht kunnen reizen..
Anonymous

Euhm het "heelal"

Ok puntje bij paaltje, bestaat het heelal toch nergens uit. Niet uit moleculen niet uit water niet uit Iets.

VACUUM

ben ik dan echt zon simpele *** als ik zeg hoe kan NIKS Grenzen hebben ?

Heelal is oneindig

Het is Zo groot als dat de natuur de kans krijgt om hem te vullen met planeten zonnestelsel en dergelijke
Saturn

Wat ik ervan begrijp is dat de oerknal nog steeds aan het uitdeien is. Net zoals een rotje, als je kijkt zie je een explosie gevolgd door een implosie. Maar wetenschappers hebben vast gesteld dat er geen implosie van het heelal volgt, en dat het heelal zich steeds verder uitbreid. met als gevolg dat de planeten en sterrenstelsels steeds verder uit elkaar gedreven zullen worden.

Waar de ruimte ophoud?, wat ik weet is dat het een zwarte kale ruimte is, waar langzaam maar zeker de sterrenstelsels zich zullen doordringen. en nieuwe clusters vormen,

Bron: Discovery
Anonymous

Ik denk dat snelheden en de plaats waar in het heelal we ons bevinden alleen maar kunnen afmeten vanaf de plek waar de big bang plaats gevonden heeft,verder wil ik zeggen dat ik de hele discussie met belangstelling gevolgd heb en me er zelf ook veel mee bezig hou,wel denk ik vaak bij mezelf of we onze denkkracht niet beter kunnen gebruiken om b.v. de aidsproblemathiek op te lossen of het probleem van de overbevolking,waardoor op den duur onze hele planeet naar de knoppen gaat.

groeten,

sjonnie
Gray

die 2 problemen lossen zichzelf wel op :shock:
Anonymous

Ik ben voorstander van de big crunch.

mij lijkt het dus zo dat de kracht van de oerknal op een gegeven moment ten onder doet van de groeiende zwaartekracht van alle materie..

Hoe meer materie hoe meer zwaartekracht en op een gegeven moment zal dat de kracht van de explosie van de oerknal overbruggen lijkt mij, en dan slokt het heelal zichzelf op want de oerknal is geen groeiende kracht, zwaartekracht wel..

Ik geloof dan dus ook dat het heelal weer in klapt tot hetzelfde waar het eerst uitbestond voordat de oerknal er was. Ik denk dus ook dat dit oneindig lang doorgaat en dat de oerknal telkens weer iets anders is, maar bij oneindig veel explosies komt het altijd voor in theorie dat alles weer hetzelfde word als dat het nu is... dus in theorie als de big crunch waar blijkt te zijn zal alles weer opnieuw gebeuren, ookal duurt dit misschien 1.000.000.000.000.000.000.000 en nog veel meer jaar, ooit komen wij weer terug.
Anonymous

Ik zie vele verhalen en theorieen maar houdt er iemand de meest recente ontwikkelingen wel bij ?

Volgens de laatste inzichten is het heelal relatief plat en is deze eindig maar blijft deze wel oneindig uitdijen. Waarop is dit allemaal gebaseerd, zou je zeggen ? In Spanje wordt momenteel een aantal sterrenstelsels stelselmatig (leuke woordspeling) in de gaten gehouden. Hierbij wordt gekeken naar aanwezige materie, naar het doppler-effect van licht (verschuivingen van planeten en sterren) etc. Vier dingen bleken hieruit : het heelal is relatief plat, de afstand tussen de planeten en sterren wordt continu groter (er is sprake van continue versnelling), er is sprake van donkere (anti-)materie en tenslotte donkere energie. De donkere materie is noodzakelijk voor het platte heelal (met alleen zichtbare materie is dat wiskundig niet mogelijk), de donkere energie zorgt voor de versnelling (als tegenwicht voor de zwaartekracht).

Uiteraard blijven nog veel vragen openstaan.

En wat sjonnie zegt, snijdt ook hout.
Anonymous

sommige zeggen dat achter de heelal nog ''mensen'' wonen die al overlden zijn en dat je ze kan berijken door 800000jaar met de snelheid van het licht te rijzen

:wink:
De groene hond

sommige zeggen dat achter de heelal nog ''mensen'' wonen die al overlden zijn en dat je ze kan berijken door 800000jaar met de snelheid van het licht te rijzen
Dat kan wel zo zijn, dat die mensen dat zeggen, maar er is hard bewijs voor dat dat niet zo het geval kan ZIJN...

1) 800000jaar met de snelheid van het licht te rijzen, neem ik dus aan dat je lichtsnelheid bedoelt, 800000 lichtjaar is helemaal niet zo heel ver, relatief gezien. En lichtsnelheid is het snelste wat je kunt bereiken, bijkomende dat 800000 jaar, op een mensenleven niet haalbaar is, omdat zolang de mens nog niet bestaat. (toch?)

2) sommige zeggen dat achter de heelal nog ''mensen'' wonen, ACHTER het heelal, is NIET 800000 lichtjaar ver... dat is ongeveer 14 MILJARD lichtjaar... probeer dat maar eens te bereiken... niet haalbaar... omdat het daarna NOG verder is uitgedijt, en omdat er geen snelheid sneller is dan het licht, kan NIEMAND 'achter' het heelal komen...
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton
Rogier

Er is geen "achter" het heelal :?:

Ook geen voor, boven, onder, naast, om, voorbij, buiten, etc :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
p__

Ik heb eens gelezen dat het universum 156 miljard lichtjaar wijd is.

http://www.space.com/scienceastronomy/myst...day_040524.html

Terug naar “Ruimtefysica”