Darkie schreef:hmm, ik ben al wat wijzer geworden van deze topic...
Als je op een lichtstraal ( 3e8km/s) zit, je zet een zaklamp aan en schijnt hem naar voren, wat gebeurt er dan met het licht van die zaklamp...?
Conclusie:
Als licht altijd met de zelfde snelheid gaat, dan zal het licht van de zaklamp niet sneller gaan dan de lichtstraal waar je op zit... Dus als er iemand voor je op de lichtstraal zit, ziet deze persoon de zaklamp niet schijnen.....
Klopt mijn conclusie, verbeter mij als ik ernaast zit
Wel, het antwoord is simpel: je kan hierover geen zinnige uitspraak doen.
Praktisch én theoretisch is het onmogelijk om met de lichtsnelheid te gaan. Je kan deze snelheid zo dicht mogelijk als je wil benaderen, maar ze werkelijk behalen is onmogelijk.
Het is zoiets als vragen wat er gebeurt wanneer je iets afkoelt tot onder 0K, of wat er gebeurt als je iets inkort tot korter dan 0 meter. Het gaat niet.
Wat dus wel gaat is de lichtsnelheid benaderen. Stel 0,99 c (c=lichtsnelheid). Stel dat je nu een zaklamp laat oplichten zou je merken dat het licht zich gewoon met de normale lichsnelheid, c, voortplant, en niet met 0,01 c of 1,99c.
Er is dus duidelijk een verschil met 'normale' voorwerpen en met licht. Bij een bal die je uit een rijdende auto gooit, mag je wel snelheden optellen. Je gooit een bal met 5km/h vooruit vanop het dak van de auto (die zelf met 50 hm/h rijdt), je bal zal dan wel met 55 km/h over de aarde vliegen.
Maar merk op dat dit met licht niet geldt!