Ik kwam dit nieuwsbericht tegen: Klik
Ik heb het tweemaal doorgelezen, maar kan nog niet goed begrijpen hoe dit in zijn werk gaat: hoe kan China ervoor zorgen dat de dollarkoers (drastisch) daalt?
Moderator: Rhiannon
Als ergens veel van is, dan is het per stuk minder waard dan als er weinig van zou zijn. Ofwel: schaarste maakt waardevol, overvloed maakt waardeloos. Als China haar 1330 miljard dollar zou verkopen komt er ineens een enomre partij dollars op de markt. Per stuk wordt een dollar dan een stuk minder waard. Een enorme inflatie in de VS is dan het gevolg. Om over de gevolgen voor de wereldeconomie nog maar even te zwijgen."The Chinese central bank will be forced to sell dollars once the yuan appreciated dramatically, which might lead to a mass depreciation of the dollar."
Op dit moment krijg je voor 1 euro ongeveer 1,44 dollar. Maar dat wordt binnenkort veel meer, zegt Willem Middelkoop. Hij is journalist van RTL Z. In zijn boek 'Als de dollar valt' waarschuwt hij voor een wereldwijde crisis als de waarde van de dollar verder weg zakt. "Het kan heel erg onrustig worden", zo waarschuwde hij gisteravond in FOK!radio.
"Het financiële systeem zoals we dat vanaf de Tweede Wereldoorlog kennen gaat in elkaar zakken, daar is iedereen het wel over eens. Alleen wanneer is de vraag." Volgens Middelkoop is de dollar als wereldmunt ons opgedrongen na de Tweede Wereldoorlog. "De Amerikanen gingen als overwinnaars van die oorlog nadenken over hoe je een systeem op kunt zetten waar zij maximaal van zouden kunnen profiteren. En toen is er een systeem aan ons 'verkocht' waardoor de dollar het anker is van het hele financiële/economische stelsel. Dat gaf de VS groot voordeel, want zij kunnen de dollar als enige gratis drukken terwijl de rest van de wereld de dollar moet aanschaffen." (meer)
Historische goudprijs :En als je echt vermogend bent moet je het papierengeld omzetten in echt iets waardevols, zoals goud en zilver. Dat verliest nooit z'n waarde.

Als de OPEC nu eens olie zou gaan verhandelen in de Euro of wellicht een Arabisch Equivalent (Arabic Union?)...
wat moet er volgens jouw opgelost worden?Ik denk niet dat het iets oplost als de OPEC de olie in euro's gaat verhandelen i.p.v. dollars.