Ik weet niet of er woorden voor bestaan maar hoe zit het met de angst/afkeer om jezelf te zien op foto's en de angst/afkeer jezelf te horen op geluidsopnames? Ik zou gaan voor autofotofobie en autofonofobie respectievelijk (of iets dergelijks) maar ik vind 't geen mooie woorden. Bestaan hier wooden voor, zo ja welke zijn dat dan, en zo niet, heeft hier iemand suggesties voor mooiere benamingen?
Via
Wikipedia vond ik
deze lijst waaruit ik haal: angst voor spiegels: "catoptrofobie". De angst om jezelf op geluidsopnames en foto's te horen/zien komt misschien het dichtsbij de angst voor imperfectie: "atelofobie" (
http://www.angstlijst.nl/sociaal.php ) maar specifiek heb ik deze niet kunnen vinden.
Ik denk trouwens dat catoptrofobie niet eens van toepassing is op hetgeen je beschrijft. Daarin zie ik meer een angst voor spiegels in het algemeen, terwijl het in jouw beschrijving meer gaat om angst
jezelf in een spiegel te zien. Ik denk dat atelofobie een goede beschrijving is van een algemener fenomeen waaruit de angsten/afkeer die je beschrijft voorkomen: namelijk de angst niet perfect te zijn. Maar als we hier verder op door willen borduren dan is dat wellicht meer iets voor een topic in het psychologie forum.
Edit: ik kwam net nog een "betere" fobie tegen die van toepassing zou kunnen zijn (op dezelfde lijst waar ik atelofobie vond): Angst om zichzelf te zien: Scopofobie/Scoptofobie . Nu nog eentje voor angst om jezelf te horen.
Edit 2: het is uiteraard nog maar de vraag in hoeverre de gelinkte lijsten (en ook Wikpedia zelf) in dezen serieus genomen mogen worden.