Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Klintersaas
Artikelen: 0
Social:

Re: Gat in de taal

Ik ben werkelijk waar compleet beduusd door het bericht dat elleboogholte bestaat. Waarschijnlijk bedacht door één of andere Vlaamse taalpuritein.
Even muggenziften: puriteinen aanhangen het
Neologomanie :D
Ik kom er juist achter dat dit woord wel degelijk bestaat (in het Engels weliswaar):
NEOLOGOMANIA: The transhuman enthusiasm for neologisms, especially the creation of words with many prefixes.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Rubik

Even muggenziften: puriteinen aanhangen het Vanwaar die reactie?

Heb je het al hardop uitgesproken?
ypsilon

Heb je het al hardop uitgesproken?
Ja, dat heb ik. En ik zie nog steeds niet in waarom dit een purisme/puriteins is, noch waarom het van een Vlaming afkomstig zou moeten zijn.
Rubik

Ja, dat heb ik. En ik zie nog steeds niet in waarom dit een purisme/puriteins is, noch waarom het van een Vlaming afkomstig zou moeten zijn.

Omdat die altijd lelijke dingen zeggen, zoals 'die moment' en 'zeker en vast' etc. Mijn bericht was trouwens helemaal niet zo serieus bedoelt als U wilt geloven.
Symone

Omdat die altijd lelijke dingen zeggen, zoals 'die moment' en 'zeker en vast' etc.
Hier verslik ik me toch even in m'n thee... zoiets subjectiefs met een dergelijke stelligheid poneren, als zijnde een waarheid... mwah, er zijn subtielere uitdrukkingswijzen :D .
Mijn bericht was trouwens helemaal niet zo serieus bedoelt als U wilt geloven.
Pfieuw... Enneh... U met een hoofdletter?
ypsilon

Omdat die altijd lelijke dingen zeggen, zoals 'die moment' en 'zeker en vast' etc. Mijn bericht was trouwens helemaal niet zo serieus bedoelt als U wilt geloven.
Ik wil me hier - als Vlaming - toch even tegen verdedigen. Ik vind die/dat fouten ergerlijk, maar in mijn ervaring hangt het niet af vanwaar je komt, om de fout te maken. Persoonlijk ga ik ook voor "vast en zeker", maar daarover heb ik dit gevonden. Ik sluit me voorts aan bij de opmerking van Symone dat je uitspraak subjectief is, en geen feit.

Je hoeft hier trouwens niet de beleefdheidsvorm te hanteren: we gaan er in onze forumetiquette van uit dat iedereen hier respectvol met elkaar omgaat, dus "u" hoeft niet :D
Veertje

Rubik schreef:Mijn bericht was trouwens helemaal niet zo serieus bedoelt als U wilt geloven.
Pfieuw... Enneh... U met een hoofdletter?
Die fout vind ik niet zo erg hoor, het is een beleefdheidsvorm, en met een hoofdletter is het nog beleefder. :D Nee hoor geintje, het is gewoon niet goed, maar de fout die mij veel eerder in het oog springt (sorry Rubik, maar weet waar je aan begint als je je op het taalkundeforum begeeft) is bovenstaande "bedoelt", dat natuurlijk "bedoeld" moest zijn.

Maar waar waren we eigenlijk gebleven in deze discussie? Oh ja, elleboogholte. Bij dit soort gelegenheden pak ik altijd de echt dikke van Dale van drie volumes erbij: (die is wel uit 1992) en kwam samengestelde woorden beginnend met elleboog tegen, maar geen elleboogholte of -plooi.

Google wordt pas betrouwbaar als de hits ook onderzocht worden.

Elleboogholte:

Gelre Ziekenhuizen

Bovenij Ziekenhuis Amsterdam

Verloskundigen Amsterdam Oost

Judobond Nederland

Taalvlinder taalsite, onder vakjargon medici staat: bend of the elbow: elleboogholte (uitwendig)

(ben nu op pagina 14 van 689 hits, dit waren de serieuze sites tot daar, )

Elleboogsplooi:

Serviceapotheek

geneeskundestudent.nl

Huidartscom

NGIR-Sectie van Nederlandse Interventie voor Radiologen

LUMC (Leids Universitair Medisch Centrum

Document van de NVKNF - Nederlanse Vereniging voor Klinische Neurofysiologie

Sanquin

Skillslab Laboratoriumstandaard online

Nederlands Kanker Instituut

LUMC (Leids Universitair Medisch Centrum

Erasmus Medisch Centrum

(ben nu aan het begin van pagina 3 van 267 hits, dit waren de serieuze site tot daar)

De concentratie serieuze sites lijkt in het geval van elleboogsplooi in ieder geval een stuk hoger te liggen. Verderop in de lijst van hits wordt die uiteraard dunner, maar toch. Ook de aard van de hits laten me denken dat elleboogholte meer een volkswoord is terwijl elleboogsplooi in de medische wereld doorgaans gebruikt wordt.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Rubik

Ik schrijf U altijd met een hoofdletter, want u met een kleine letter vind ik niet mooi. Zo lang het niet een tentamen Nederlands is, doe ik het zo. Bedoelt moet inderdaad bedoeld zijn. My bad.
Klintersaas
Social:

De concentratie serieuze sites lijkt in het geval van elleboogsplooi in ieder geval een stuk hoger te liggen. Verderop in de lijst van hits wordt die uiteraard dunner, maar toch. Ook de aard van de hits laten me denken dat elleboogholte meer een volkswoord is terwijl elleboogsplooi in de medische wereld doorgaans gebruikt wordt.
Correct. Maar waarom is dan enkel elleboogholte in de meest recente versie van de Woordenlijst Nederlandse Taal opgenomen? Misschien moeten we de lexicografen er maar eens op attent maken dat elleboog(s)plooi in de volgende editie van Van Dale/het Groene Boekje een plaatsje verdient.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Veertje

U met een hoofdletter is niet fout. In speciale gevallen (waarbij de tekstschrijver zeer veel respect heeft voor de persoon naar wie "U" verwijst) is het gebruik van de hoofdletter toegestaan.
Discussie over grote U/kleine u kan hier verder gevoerd worden.
Jan van de Velde
Moderator

Ritssluiting is de benaming voor de hele rits. Wij zoeken de benaming voor het lipje dat de eigenlijke handeling van het sluiten uitvoert.
Dus maar eens contact opgenomen met YKK, en een vriendelijk antwoord gekregen:
Beste Jan,

Er bestaat geen echt 'ritsen' woordenboek, maar hierbij de belangrijkste benamingen van rits-onderdelen:

slider = schuiver

puller = hanger

open-endparts = deelbaarheid

topstops = bovenstopjes

bottomstops = onderstops

element = vertanding

Met vriendelijke groet,

-------------------------------------

Jan Huisman

YKK Nederland bv.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Symone

Dus maar eens contact opgenomen met YKK, en een vriendelijk antwoord gekregen:
Een hanger dus... raadsel opgelost :D

(Vind 't wel een vreemde benaming, maar ja...)
Erik Leppen

Ik weet niet of er woorden voor bestaan maar hoe zit het met de angst/afkeer om jezelf te zien op foto's en de angst/afkeer jezelf te horen op geluidsopnames? Ik zou gaan voor autofotofobie en autofonofobie respectievelijk (of iets dergelijks) maar ik vind 't geen mooie woorden. Bestaan hier wooden voor, zo ja welke zijn dat dan, en zo niet, heeft hier iemand suggesties voor mooiere benamingen?
Veertje

Ik weet niet of er woorden voor bestaan maar hoe zit het met de angst/afkeer om jezelf te zien op foto's en de angst/afkeer jezelf te horen op geluidsopnames? Ik zou gaan voor autofotofobie en autofonofobie respectievelijk (of iets dergelijks) maar ik vind 't geen mooie woorden. Bestaan hier wooden voor, zo ja welke zijn dat dan, en zo niet, heeft hier iemand suggesties voor mooiere benamingen?
Via Wikipedia vond ik deze lijst waaruit ik haal: angst voor spiegels: "catoptrofobie". De angst om jezelf op geluidsopnames en foto's te horen/zien komt misschien het dichtsbij de angst voor imperfectie: "atelofobie" ( http://www.angstlijst.nl/sociaal.php ) maar specifiek heb ik deze niet kunnen vinden.

Ik denk trouwens dat catoptrofobie niet eens van toepassing is op hetgeen je beschrijft. Daarin zie ik meer een angst voor spiegels in het algemeen, terwijl het in jouw beschrijving meer gaat om angst jezelf in een spiegel te zien. Ik denk dat atelofobie een goede beschrijving is van een algemener fenomeen waaruit de angsten/afkeer die je beschrijft voorkomen: namelijk de angst niet perfect te zijn. Maar als we hier verder op door willen borduren dan is dat wellicht meer iets voor een topic in het psychologie forum.

Edit: ik kwam net nog een "betere" fobie tegen die van toepassing zou kunnen zijn (op dezelfde lijst waar ik atelofobie vond): Angst om zichzelf te zien: Scopofobie/Scoptofobie . Nu nog eentje voor angst om jezelf te horen.

Edit 2: het is uiteraard nog maar de vraag in hoeverre de gelinkte lijsten (en ook Wikpedia zelf) in dezen serieus genomen mogen worden.
ypsilon

Dit lijkt me moeilijk, want ik geloof dat Erik Leppen niet meteen een echte fobie heeft t.o.v. foto's van zichzelf of opnamen van zijn stem, maar het soort afkeer dat velen van ons voelen: weinig mensen vinden zichzelf fotogeniek, en weinig mensen vinden hun stem echt mooi op band. Misschien moeten we eens op zoek naar een passende naam voor deze neiging.

Terug naar “Taalkunde”