Anonymous
Artikelen: 0

Re: Nieuwe telescoop kopen/gebruiken? 2

Hallo allemaal! Ik ben nieuw op dit forum en ik heb even een vraag.

Kan iemand mij iets vertellen over de kwaliteit van optisan telescopen en in het bijzonder over de kwaliteit van een optisan star 200 mm? Kan deze telescoop worden uitgerust met een volgmotor? Wat voor montering heeft deze telescoop?

Alle informatie over dit merk is welkom. Ik zit er namelijk aan te denken om een optisan 200 mm te kopen. Mijn budget is beperkt, maar ik wil desondanks geen prul kopen. (Dan koop ik liever zelfs helemaal niets.)

Bij voorbaat dank voor de info!
Anonymous

Meade ETX-70AT

Ondanks dat het bericht van PascalV is afgesloten toch nog een reactie: je vertelt dat er in de doos een 60AT zou zitten, omdat dat op de display van de Autostar zou staan. Wel, al je de kijker zou installeren met de handleiding in de hand dan zou je begrijpen dat Autostar voor tig instrumenten geldt en dat het instrument dat je er aan koppeld aan Autostar bekend gemaakt moet worden. Dus: na State (Netherlands) en City (Amsterdam of Rotterdam) volgt de vraag: instrumenttype. Deze begint met 60AT, maar door te scrollen met de pijltjes naast de SPEED-knop kan je alle instrumenten aanwijzen die er maar mee te bedienen zijn, waaronder ook de 70AT! Bij nood: reset de boel en begin opnieuw!

Maar ook ik heb een probleem, waar wellicht iemand iets over kan zeggen: de kap in het verlengde van de kijkeras zit zo muur vast dat ik hem er niet af krijg. De bedoeling is dat hierop het bijgeleverde 45 gr. prisma opgeschroeft kan worden, de kap zou dus een schroefdraad moeten hebben. Maar met een waterpomptang (kan het nog lomper?) draait wel de onderliggende behuizing mee en de kap blijft keurig vast. Hoe krijg ik deze kap er netjes, zonder de boel te beschadigen, af? HELP!! :shock:
absolute n00b

Rutger,het is idd vrij simpel een AT60 heeft volgens mij een 60mm lens

en een AT70 een 70 mm lens.

Van het resetten ben ik niet zo zeker,het zou kunnen dat je ook de standaard fabrieksinstellingen overboord kiepert?

Met het losdraaien van de beschermkap voor het 45 graden prisma heb

ik geen problemen gehad,idd gewoon schroefdraad,linksom losdraaien.

Hoe krijg je het trouwens voor elkaar de onderliggende behuizing mee te

laten draaien?dit vormt toch 1 geheel met de telescoopbody?

succes!
Anonymous

Inderdaad staan alle gegevens van de kijker in de lens, t.w. F=350mm f/5.0 multi-coated optics MEADE ETX.70 D=70mm. Dus had vragensteller PascalV dit ook kunnen bekijken, voordat hij vermoedde dat Lidl een 60 zou verkopen ipv een 70!

Over je andwoord dat het een schroefdraad is ben ik je dankbaar, ik heb het dopje er af gekregen. Het was er door de fabriek scheef opgedraaid, vandaar het klemmen. Het huis, of de ring, waar dit dopje opgeschroefd is, is dmv felzen in de achterkant van de kijkerbuis bevestigd, wat je kan zien door door de bovenste oculairopening te kijken en de spiegel neer te klappen. Die ring heb ik nu met m'n vinger tegengehouden.

Opmerking algemeen (die niet in het boekje staat) voor de gebruiker: indien een oculair aan de achterzijde wordt bevestigd en er gericht wordt met automatisch volgen, kunnen er beschadigingen ontstaan als de kijkerbuis zich naar boven wil richten!

Voor mij is eea afgedaan.
skywatcher

klein technisch detail voor de geintereseerden

de objectieven uit de 60AT en de 70AT zijn indentiek dezelfde

ze hebben dus allebei een 70mm objectief maar de 60mm is afgestopt tot een 60mm :shock:

teminste dat heb ik es gelezen in een review van S&T
bachus

Een andere manier is om een lokale sterrenwacht te raadplegen. De meeste mensen willen je daar wel helpen met het afstellen en gebruiken.
Jekke

best kan je beginnen leren werken met een telescoop overdag.

toch best niet naar de zon kijken! dat doe je maar twee keer! (een ezel natuurlijk maar een keer!)
noortje

neen, zeker niet en de reden hiervoor is dat je netvlies verbrandt. dit geldt ook voor andere optische materialen die niet beschermd zijn en voor het blote oog.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
Saturn

hallo allemaal ik ben Michael uit zuid holland, Heb sinds kort een Optisan 203 230800 newton spiegel telescoop gekocht, En zat laatst sterren te kijken met mijn grootste lens en ineens zag ik daar SATURNUS. Nu is mijn vraag, Kan het helpen om er los nog lenzen bij te kopen die een duidelijker beeld geven dan 800x.

De lens waarmee ik keek was een PL 25mm lens.

Is het trouwens mogenlijk scherpere lenzen te halen die een groter vergrotingsvermogen hebben?

Ik ben een beginner, Dat merkt u wel.

Alvast bedankt
RDLoos

De maximale vergroting die een telescoop kan halen zonder onscherp te worden is geloof ik ruwweg tweemaal de diameter. Dus als jou diameter 230 mm is (ik weet dit niet zeker, ben zelf ook een beginner) zou de maximum vergroting 460 zijn.

Ik denk dat deze bericht beter in de forum sterrenkunde en ruimtevaart kan staan.
Bart

Verplaatst naar sterrenkunde.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Anonymous

Ok. dat kan wel kloppen, maar er zullen toch wel andere lenzen verkrijgbaar zijn.

En nog 1 ding. Moet je nou zelf ook in het donker zitten zodat je pupillen ook aan het weinige licht kunnen wennen. En is het mogenlijk om nevels te zien, of andere zonnenstelses. Mischien ster clusters en waar sterren geboren worden. Of moet je daar een HUBBLE voor hebben om dat te kunnen zien.

Want anders staar ik een half uur door mijn kijkertje, alleen maar sterren te zien, Hoop ook wat vage dingen te zien.
Saturn

Dat hier boven heb ik geschreven.
RDLoos

Het is inderdaad aan te raden om - voor dat je begint met kijken- te wennen aan het weinige licht. Dit kan veel verschil maken.

Nevels en sterrenstelsels zijn zelfs beschikbaar door een verrekijker. De Andromedanevel kan zelfs met de oog te zien zijn (hoewel lichtvervuiling dit wel lastig maakt).

Ik moet hierbij wel toegeven dat ik zelf niet erg veel vage dingen heb gezien. Maar ik heb dan ook mijn telescoop weg bij de blokker voor 50 euro. Met jouw veel betere telescoop moet vage dingen veel makkelijker te vinden zijn.
Saturn

Ok. dankje.

Ga nu wachten tot het weer opklaart, zit al 3 uur te wachten op de maan maar ik zie hem nergens. PFFF< en nu komen de wolken er weer aan.

Terug naar “Sterrenkijken”