Moderator: Rhiannon
Ik zou echt niet weten wat ik hier nog aan uit moet leggen. Misschien dat ik met toeschouwer bedoel, dat je terugkijkt naar gebeurtenissen. de rest spreekt volgens mij vanzelf.Hessel schreef:Ik denk dat het er aan ligt hoe je het bekijkt.
Bekijk je het als zijnde in het nu, dan is nu altijd.
bekijk je het als zijnde "toeschouwer" dan is nu nooit.
Volgens mij is nu OF nooit OF altijd
Niet alleen gedachten maar ALLE fenomenen word niet meer op ingegaan/gehandeld , er word alleen maar naar gekeken.Ga je met een fenomeen samen dat komt er weer een IK/persoonsbesef( die ook uitgeschakelt is in het nu ) die dit uit ga werken en sta je gelijk weer buiten de lijn.Waarom zou een gedachte je weghalen uit het "nu"? Je hebt die gedachte toch op een moment x, alleen je focus verschuift.
Ja, deze is te bereiken en ALLEEN door meditatie er is geen andere manier/weg hiervoor.Mijn vraag nu: denk jij dat door meditatie invloeden van buitenaf op een zodanige manier worden verwerkt dat je het oneindig kleine "nu" kan benaderen?
Het lijkt mij dat jij het "nu" opvat als een entiteit. Ik denk dat het een concept is, een voorstelling die we nodig hebben om de wereld te kunnen bevatten, eerder dan een eigenheid (want daarbij loert de esoterie om de hoek).