Puzzel Puzzels
Anonymous
Artikelen: 0

Warmte omzetten in energie

Kan je warmte omzetten in energie? is dit mogelijk?

Of kan ik de warmte gebruiken als de energie die mijn koeling aandrijft?

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

deRolfo

Re: Warmte omzetten in energie

Je kunt warmte toch omzetten in bewegingsenergie. Doordat warme lucht stijgt kun je hiermee een soort van turbine aandrijven.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Anonymous

Warmte is energie. U bedoelt waarschijnlijk warmte omzetten in arbeid of mechanische energie.

Dit gaat maar steeds met een rendementsverlies.
Anonymous

Zoek eens naar heat pipes, er bestaan nu ook nieuwere systemen die aan warmte geleiding doen, via opwarming van water en belletjes die erin gevormd worden maar het fijn weet ik er ook niet van
woodstock

Wat d8 je van stoommachines? :wink:
Anonymous

Surf eens naar hetvolgende adres, ik vermoed dat je het bestaan van stoom machines buiten beschouwing laat en zoekt naar ultra moderne oplossingen voor het koelen van onderandere PC's...

http://www.tweakers.net/nieuws/26576
Rita de Pita

ik kan me vergissen, maar warmte dat is toch de snelheid van de beweging van de deeltjes? door die beweging te "gebruiken" zet men dat om...

Ik wéét het; het is simplistisch gezegd, maar ik was dan ook gebuisd voor fysica, wiskunde én chemie...ik probéér
Anonymous

warmte geeft deeltjes snelheid, maar je moet geen begrippen door elkaar halen, warmte is geen snelheid, het is een vorm van energie.

warmte is de meest ongunstigste vorm van energie, een overgang naar een andere vorm van energie kost altijd energie (dus rendementverlies)

Dus waar er ook warmte vrijkomt, het is soms opnieuw bruikbaar, maar altijd met verlies
Jort

Volgens mij is warmte de wisselwerking tussen de kinetische energie van atomen/moleculen en de omgevingsdeeltjes (zoals de lucht, voorwerpen, etc) Het is dan ook een proces dat twee richtingen op kan:

1) Er is warmte, die laat de deeltjes trillen waardoor ze zelf ook weer warmte gaan uitzenden (wat neerkomt op het doorgeven van de trilling aan weer andere deeltjes)

2) Je laat deeltjes trillen waardoor er warmte ontstaat. Zo werkt een magnetron ook: de elektromagnetische straling laat de moleculen in het voedsel trillen met als gevolg warmte.
aha!
Anonymous

:shock: wat is er nodig om energie van warmte om te zetten naar licht?
Bart

:shock: wat is er nodig om energie van warmte om te zetten naar licht?

Volgens mij alleen warmte, omdat een object met een bepaalde temperatuur straling uitzendt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Jekke

baron schreef: :shock: wat is er nodig om energie van warmte om te zetten naar licht?

Volgens mij alleen warmte, omdat een object met een bepaalde temperatuur straling uitzendt.

idd denk maar aan een gloeiend blok metaal
Ponyhaar

Volgens wat ik heb gehoord, is er een slimmerik die de warmte die 's zomers ontstaat in het wegdek, rechtstreeks kan omzetten in electriciteit.

Daarmee zou een kilometer snelweg een hele wijk kunnen voorzien.

Iemand enig idee hoe dit werkt?
Tinustechniek

Ja ook wel eens van gehoord. Volgens mij werd er water verwarmd (slangen in het asfalt) in de zomer, en kon zo tevens het afalt relatief koel gehouden worden. Ook kon zo het asfalt ontdooit gehouden worden in de winter. Wat er met het warme water gedaan wordt in de zomer weet ik niet. De verwarming van het water in de winter zal wel op een conventionele wijze gaan.
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."

"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

ads

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Ponyhaar

Ja, dat is mij bekend, het warme water wordt 's zomers diep in de grond gepompt, waar het zijn temperatuur vast houdt, en kan dan in de winter de weg verwarmen en bevriezing voorkomen.

Maar hoe haal je nou electriciteit uit warm asfalt???

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏗️ Praktische en overige technische wetenschappen”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!