Puzzel Puzzels
Jona444
Artikelen: 0

Waar ligt het besef van leven?

je leest dit artikel, terwijl drink je een koffie en peuter je eens in je neus. Je doet dit misschien omdat je de titel van mijn vraag interessant vindt, en omdat je koffie lekker vindt en je graag in je neus peutert.

Nu zat ik zo te denken, waar het besef van leven in de mens zit. Op het eerste zicht denken we meteen aan de hersenen. De hersenen zijn opgebouwd uit verschillende lobben en zenuwen. Nu bestaan deze weefsels uit hersencellen en neuronen, die op hun beurt weer bestaan uit verschillende onderdelen, die eigenlijk weer op hun beurt te delen zijn in moleculen =) atomen =) protonen, neutronen, elektronen =) quarks, leptons enz enz... je krijgt wel een idee wat ik wil zeggen. Het begin van het besef van het leven zit dus niet in deze deeltjes omdat deze deeltjes eigenlijk niet voldoen aan de voorwaarden voor het leven (metabolisme, voortplanting...), en toch zijn wij er volledig uit opgebouwd.

Wat wel voldoet aan de voorwaarden van het leven, zijn de cellen die ontstaan uit deze miljarden elementaire deeltjes. Deze cellen voldoen wel aan de voorwaarden om te leven. Nu hebben onze lichaamscellen ook geen besef van leven, maar leven ze wel.

De mens is opgebouwd uit deze cellen, die weefsels vormen =) organen. Enkele belangerijke weefsels die deze cellen zullen vormen zijn de hersenen en de zenuwen, die ons het besef van leven verschaffen. Stel nu dat je zegt dat het besef van leven in de hersenen ligt. Dat zou ik ook zeggen. Stel dat de hersenen bestaan uit 100000000000 hersencellen. Ik herhaal nogmaals, deze 100000000000 hersencellen beseffen niet dat ze leven.

Wat ik nu raar vindt, en ik geloof nu niet in het feit dat de mens een ziel heeft, dat wij beseffen dat we leven. Immers, wij zijn opgebouwd uit verschillende delen die afzonderlijk niet beseffen dat ze leven, en de combinatie van deze verschillende delen zorgt er enkel voor dat het organisme in stands wordt gehouden (aanvoeren bloed, zuurstof...)

Graag enkele opbouwende reacties! Groetjes!!
Its supercalifragilisticexpialidocious!

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Jona444

Re: Waar ligt het besef van leven?

Of misschien is het slechts een illusie dat we leven??
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

ZonnTroLL

Of misschien is het slechts een illusie dat we leven??
Wiens illusie? Je moet toch leven om een illusie te hebben?

Ik snap het niet echt. :D
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.
ypsilon

Onze afzonderlijke delen beseffen niet dat ze leven, dat klopt. Maar afzonderlijk zouden ze ook niet leven. En omgekeerd ook natuurlijk: zonder die afzonderlijke delen zouden wij niet leven (reminiscentie van de parabel waarbij de lichaamsdelen in staking gaan).

Hoe het allemaal precies zit weet ik niet, maar het lijkt mij logisch dat het bewustzijn van het leven ontstaat in de hersenen. Ik geloof niet in een ziel die op een of ander manier met het lichaam communiceert, maar er in feite los van staat. Niets in ons lichaam staat los van de rest van ons lichaam. Eén hersencel alleen weet niets, het is de rudimentaire communicatie tussen onze hersencellen die de basis van onze psyche vormen, daartoe behoort ook het (diepere?) besef van leven.
oroborus

het besef of men leeft of niet is bijna onmogelijk te onderzoeken wat is ook het beseffen dat je leeft men kan dit zien als de manier hoe je op bepaalde kenmerken van je leefomgeving reageert

:D
Grasduiner

Ik heb iemand wel eens een vergelijking horen maken tussen de werking van de hersens met het zelfbewustzijn en een voetbalstadion.

Door een prikkel worden een aantal mensen in het stadion getriggerd om een bepaalde lied te zingen, bijvoorbeeld 'You never walk alone'. Even later wordt er een ander lied ingezet die dan door de massa wordt overgenomen.

Van buiten het stadion zou een alien kunnen denken dat er één wezen is die zingt, in werkelijkheid zijn er vele autonome mensen die door een toevallige prikkel zich als één geordend geheel gaan gedragen.

Het bewustzijn zetelt niet op één plek, maar veplaatst zich over meerdere neuronen die getriggerd worden. Je zou het ook kunnen vergelijken met een cycloon die zich over een stuk land beweegt. Het zelfbewustzijn bevindt zich in het centrum van de cycloon. Er is een illusie van een waarnemer.

Ik heb ook een andere vergelijking horen maken.

Je hebt een groep paarden (parallel werkenden neuronen) die alle in bedwang gehouden worden door een koetsier (serieel proces) die wanhopig probeert die bende paarden in goede banen te leiden.

Het seriele proces schept de illusie van een waarnemer. De koetsier werkt volgens een aantal regels, ook gebaseerd op normen en waarden.

Ik vermoed dat de hersens werken op basis van parallelle processen en één serieel (maar multi neuronaal) proces, en dat het seriele proces de illusie schept van een waarnemer, maar uiteindelijk blijft het een zielloos mechanisch proces.
kleini

er zijn ook mensen die vergeten te beseffen dat ze leven.

ik denk aan de harwerkende work-aholic of somige mensen met een handicap (al kan je hier natuurlijk een andere uitleg bij geven).

En wat die vergelijking met dat voetbalstadion betreft: als een alien denk dat het een soort megaorganisme is betekend nog niet dat het voetbalstadion (of toch de mensen erin) beseft dat het zo gezien wordt.

Ik denk juist omdat we met elkaar in contact komen dat het besef van leven er komt, zonder contact ontwikkelen uiteindelijk ook geen taal (omdat we die toch niet nodig hebben).
Zest

misschien is dat besef gewoon een onderdrukking van een oer-impuls ontwikkeld door bepaalde combinaties van stoffen, wat uitlegt waarom dit idee vooral bij mensen voor lijkt te komen net als sommige andere rare ideen
If a man can love a thousand women, why can't he get forgiveness ninehundredninety times?
Jekke

zonder leven was er geen besef, dus het besef van het leven ligt in het leven
Jona444

heb al heel wat mooie vergelijkingen gelezen. Weet er soms iemand een goed wetenschappelijk artikel over dit onderwerp?
Jesper

Kijk bijvoorbeeld eens op de Wikipedia pagina over consciousness (bewustzijn) - daar vind je een uitgebreide beschrijving en veel links naar andere websites.
Sign

Het lichaam is een perfect functionerend geheel dat wordt aangestuurd door de hersens, het doel van het lichaam is om besef te laten ontstaan en groeien in de hersens. Het lichaam en de hersens creeeren de mogelijkheid om besef te laten ontstaan. Het feit dat je besef bezit moet je doen vaststellen dat het besef zit opgesloten in de hersens, alle andere lichaamdelen zijn ondergeschikt, en zijn in dienst van de hersens. Er komt een tijd dat we alle lichaamsdelen kunnen vervangen, dat geldt echter niet voor de hersens en het besef/bewustzijn, die zijn niet te vervangen.

Gr. Sign
TheGreaterGood

In theorie zou je kunnen aantonen of een ziel, met of zonder bewustzijn, bestaat.

Dat wil zeggen, het aantonen van het wezen van het niet-stoffelijke van de mens. Iedere ziel zou in theorie uniek moeten zijn.

Stel je hebt twee identieke organismen, die je laat opgroeien in twee identieke, (van elkaar gescheiden) omgevingen met identieke externe impulsen.

Als er geen ziel bestaat, zouden deze organismen dus alles precies hetzelfde moeten doen. Als de ziel wel bestaat is er dus naast de stoffelijke opbouw en de externe impulsen dus nog een derde variabele is, namelijk de ziel, er vanuitgaande dat deze uniek is, zullen de twee organismen dus anders reageren.

Stel het bewustzijn komt vanuit de hersenen. Is dit "bewustzijn" dan niet gewoon een verzamling van erfelijk gedrag en externe impulsen?
"Your American beer is a little like making love on a canoe."

"How so?"

"It's ******* close to water!"
Dr. Gonzo

kweeni of ik on topic antwoordt: maar imo: is yaal de ketfactor om zelfbewustzijn mogelijk te maken, zonder taal kan je niet innerlijk denken en besta je dus niet?

ads

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

supern0va

kweeni of ik on topic antwoordt: maar imo: is yaal de ketfactor om zelfbewustzijn mogelijk te maken, zonder taal kan je niet innerlijk denken en besta je dus niet?
[offtopic]Ik snap je gedachtengang. Ik denk dat je een onderscheid kan maken tussen doorhebben dat je leeft, en in staat zijn om na te denken over het feit dat je leeft. Mensen kunnen beiden, dieren alleen het eerste. Hoewel, misschien hebben apen ofzo wel hele filosofische gedachten over hun leven. We zullen 't ze alleen niet horen uitspreken, bij gebrek aan een geschikt communicatiemiddel.[/offtopic]

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!