Puzzel Puzzels
kleini
Artikelen: 0

Ranking-systeem

Dit is geen huiswerk.

Met een deel vrienden kaarten we regelmatig en we houden nu ook al een geruime tijd een "all-time-ranking" bij, waar we dus de scores van iedere avond bij schrijven. Nu zijn er een paar op het idee gekomen om die ranking een beetje aan te passen, mn:

Dat de personen die laag in de ranking staan (en dus slecht zijn of heel veel pech hadden) minder snel zakken en sneller kunnen stijgen en omgekeerd voor de hooggeklasseerden. Zelf heb ik nu een formule uitgewerkt, maar ik zou jullie mening omtrent die formule eens willen weten. Plus ik vind de procenten die ik uitkom iets te hoog, ik dacht dit op te lossen door gebruik te maken van wortels, maar ik zal eerst de formule eens posten:
alle kleine letters staan voor waarden uit de ranking zonder de laatste scores te hebben toegevoegd. alle hoofdletters staan voor de behaalde scores de laatste kaart'avond' we gaan ook uit van de veronderstelling dat 'a' hoger staat dan 'b', 'b' hoger dan 'c' enz... het is een kaartspel met 4 spelers, en 'd' stelt dan ook de score van de laagst gerangschikte persoon voor.

1 - [(a-d)/2+(a-x)]/(a-d) = % voor x (de x wordt ingevuld door a,b,c of d)

X - |X|*% = de score die in de ranking wordt toegevoegd.

Als mijn redenering volledig klopt zou de slechtste speler altijd een negatief procent krijgen waardoor zijn/haar score altijd iets hoger komt te liggen. Maar zoals het er nu staat krijgt persoon met score 'a' altijd maar de helft van zijn punten en persoon met score 'd' krijgt de helft van zijn score er bij. (als beiden in de plus eindigen, anders is het omgekeerd natuurlijk...) En dit is te veel... Is dit op te lossen door in de eerste formule een wortel te plaatsen?

Personen 'b' en 'c' zullen wel altijd tussen de ander zweven met hun procenten afhankelijk van hoe veel meer punten 'a' of hoeveel minder 'd' heeft, dus dat zit wel goed denk ik zo...

ps: dit is mijn eerste eigen post, is dit goed gedaan? maw. is alles volgens de regels?

ads

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Zest

Re: Ranking-systeem

met een wortel maak je de verschillen kleiner ja, als je dat bedoeld

is het overigens niet veel makkelijker een vast aantal % te stellen die iemand per rangplek kan krijgen? :D
If a man can love a thousand women, why can't he get forgiveness ninehundredninety times?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

kleini

Zest schreef:met een wortel maak je de verschillen kleiner ja, als je dat bedoeld

is het overigens niet veel makkelijker een vast aantal % te stellen die iemand per rangplek kan krijgen? pi.gif
dat kan ook, maar hoe we die procenten dan zouden bepalen is nog de vraag... 8-)

daarenboven komt het feit dat er soms mensen bijkomen....
Morzon

Kan iemand dit topic niet naar Wiskunde verplaatsen?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Zest

wat dacht je van een procentueel aantal extra punten van de wortel van het verschil met de nummer 1?

bv. dus dat een speler die 49 punten achter de nummer 1 staat 107% van het normale aantal punten krijgt?

hierdoor is inlopen makkelijker, maar blijft het wel een competitie en geen snel schommelend getallen schema
If a man can love a thousand women, why can't he get forgiveness ninehundredninety times?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!