Puzzel Puzzels
ypsilon
Artikelen: 0

Re: Minicursussen en microcursussen in pdf-formaat

Daar kan voor gezorgd worden. Is dat dan het logo linksboven aan deze site?
Ja, maar ik denk wel dat we voor de pdf's een apart logo ter beschikking kunnen stellen (het volledige wereldbolletje o.i.d.).

ads

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Ruben01

Ik typ niet in Word, om daarna te converteren in PDF. Ik maak alles dus rechtstreeks in een TeX-verwerker. Ik zou dus waarschijnlijk wel Jan's foto's kunnen invoegen als ik het op jou manier doe. Welk programma gebruik je precies? PrimoPDF?
Ik dacht dat het makkelijker zou zijn zo te werken, wanneer jij liever met een Tex-verwerker werkt mag dat ook natuurlijk. Ikzelf heb daar niet zo heel veel ervaring mee.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HosteDenis

Ik dacht dat het makkelijker zou zijn zo te werken, wanneer jij liever met een Tex-verwerker werkt mag dat ook natuurlijk. Ikzelf heb daar niet zo heel veel ervaring mee.

Ja, maar zoals ik al zei:
Ik zie het wel zitten over te schakelen van programma als we daarmee een beter eindresultaat bekomen.

Voor mij is het dus ook goed met jou programma te gaan werken. We zien wel. Persoonlijk verkies ik de TeX-verwerker, maar er kruipt meer werk in. Ik ben bereid met een TeX-verwerker te werken, als ook Bart, als ik me niet vergis.

We zien waarop deze discussie uitdraait. Dan kunnen we nog zien welk programma we gebruiken.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."
Phys

Het idee van Ruben01 om te werken met een .doc -> .pdf convertor is naar mijn mening niet goed.

Daarmee kom je nooit tot een professionele PDF. We willen juist met LaTeX werken, met alle voordelen van dien. Zoals Bart al zegt, heb je met (La)TeX veel mogelijkheden (documentclasses e.d.) die je met een simpel convertortje niet hebt.

Als we het doen, doen we het goed: zoals ieder wetenschappelijk paper (hetgeen dus ook op de universiteit wordt aangeleerd) gebeurt dit met een TeX-verwerker.

Het lijkt me een goed idee om - zoals Denis reeds opperde - een apart topic te maken waarin de code besproken kan worden.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Bart

Phys heeft het bij het correcte einde. Een .doc -> pdf converter blijft kwalitatief minder dan via LaTeX direct een PDF bestand compileren. Verder komt daar nog bij dat het bij LaTeX makkelijker is om een uniforme stijl aan te houden. Een ander punt is dat een goede .doc->pdf converter geld kost, terwijl LaTeX gratis (en volgens mij zelfs open-source) is.

De discussie hoe het PDF document er uit moet zien (je begint niet direct met code) hoort naar mijn mening thuis in het mini-cursus forum. Ik zal even regelen dat HosteDenis daar toegang tot krijgt, zodat we er dan mee aan de slag kunnen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Ruben01

Phys schreef:Het idee van Ruben01 om te werken met een .doc -> .pdf convertor is naar mijn mening niet goed.

Daarmee kom je nooit tot een professionele PDF. We willen juist met LaTeX werken, met alle voordelen van dien. Zoals Bart al zegt, heb je met (La)TeX veel mogelijkheden (documentclasses e.d.) die je met een simpel convertortje niet hebt.

Als we het doen, doen we het goed: zoals ieder wetenschappelijk paper (hetgeen dus ook op de universiteit wordt aangeleerd) gebeurt dit met een TeX-verwerker.

Het lijkt me een goed idee om - zoals Denis reeds opperde - een apart topic te maken waarin de code besproken kan worden.
Hier kan ik mij wel bij aansluiten Phys.

Waarschijnlijk is mijn kennis van (La)Tex niet voldoende om met kenners zoals jullie mee te werken, ik heb wel nog een vraagje.

Is er ergens een goede website waarop de basis staat uitgelegd zodat ik een beetje kan bijleren, misschien kan ik in de toekomst dan wel meewerken ?
HosteDenis

Ik heb het nog niet helemaal doorgelezen, maar ik denk dat dit document het geheel goed uitlegt. Het is overigens ook in het Nederlands.

Ikzelf leerde in het begin alles van deze website, en wat zelf experimenteren. Op de website staat wat waar te downloaden en staat een korte basis.

Daarna leerde ik wat hiervan. Meer een encyclopedie met alle commando's dan een handleiding.

Ik zou zeggen dat ik goed met het programma kan werken, maar dat ik nog lang niet alles weet. Een beetje zoals Excel, ik vrees dat ik wel nooit alle mogelijkheden zal kennen. Overigens leer ik bij ieder document bij, dus dat is een goed punt! :D

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."
Phys

Ruben01 schreef:Hier kan ik mij wel bij aansluiten Phys.

Waarschijnlijk is mijn kennis van (La)Tex niet voldoende om met kenners zoals jullie mee te werken, ik heb wel nog een vraagje.

Is er ergens een goede website waarop de basis staat uitgelegd zodat ik een beetje kan bijleren, misschien kan ik in de toekomst dan wel meewerken ?
Zoek eens op "latex filetype:pdf" met google; je krijgt dan een aantal handleidingen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
TD

Een goede handleiding is de The Not So Short Introduction to LaTeX2ε.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

ads

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Ruben01

Bedankt voor de informatie !!

Nu weet ik morgen weeral wat te doen, mijn kennis over (La)Tex verruimen :D

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “ℹ️ Over dit forum”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!