De voordelen zijn voor jou dat het dichterbij is en dat je er veel mensen kent. Met andere woorden, je zal je daar vermoedelijk meer op je gemak gaan voelen en mi is niets belangrijker om goed te kunnen presteren voor je studie. Als je je prettig voelt dan gaat alles ook makkelijker.Ik begin weer te twijfelen of ik toch niet beter naar Gent zou gaan ipv naar Leuven. Gent is dan misschien drukker enzo, maar het is dichterbij (bij Oostende), vertrouwder, ik ken er al veel mensen enz. Aan de andere kant..: ik heb gezien dat het programma in Gent nogal verschilt van dat in Leuven (voor zover ik weet toch voor het eerste Bajaar)! In Gent krijg je dan vooral fysica, chemie en informatica, terwijl in je dan in Leuven bijna uitsluitend bio krijgt. Is dit gewoon een kwestie van volgorde of verschilt de opleiding wel degelijk zo sterk (wat ik eerlijk gezegd betwijfel)?
Je zegt dat Gent misschien drukker is. Zolang het misschien is is het toch geen valide argument? Probeer daar eerst eens wat meer zekerheid over te hebben voordat je het een rol laat spelen in jouw afweging.
Ikzelf vind Leuven in ieder geval vrij druk. Wij hebben les met meer dan 200 man in de kandidatuurjaren en ik ervaar het in de stad meestal als erg druk hoewel er ook rustigere buurten in de stad zijn. Ik weet niet precies hoe het in Gent is.
Over de vakken: kijk niet enkel naar het programma in het 1ste jaar. Verder zou ik me daar niet al te veel op baseren aangezien je enkel afgaande op de naam niet veel kunt zeggen over hoe het vak is. De moeilijkheidsgraad van een vak hangt meer af van de profs die het geven dan van het vak zelf, je moet vooral daar geluk mee hebben. Als je in jouw ganse studie 2 extra vakken moet doen die je wat minder interessant vindt dan staat dat toch in schril contrast met de 4 of 5 jaar die de studie duurt, nietwaar?
Zoals ik boven al aanhaalde, als je je prettiger voelt dan presteer je ook makkelijker voor de vakken dus dan zijn 2 extra moeilijke vakken ook niet zo'n probleem.
Wat versta je precies onder drukker? Informeer hier nog eens wat meer naar en maak de uiteindelijke afweging op basis van deze 2 argumenten (vrienden, regio en drukte). Laat de vakken buiten beschouwing zolang je hetzelfde werk er mee gaat doen. Dat is mijn advies.