Mijn stelling erover is dat iedereen gelooft, omdat geloof(met betrekking tot een bovennatuurlijke entiteit) een manifestatie is van een (ongrijpbare) wens. God is de manifestatie van de wens op een gelukig leven. Ergo iedereen gelooft.
De redenering gaat mij te kort door de bocht.
Spinoza stelde bijvoorbeeld de natuur gelijk aan God. Als je dat onderschrijft, geloof je dus in de natuur, en niet in iets daarboven (bovennatuurlijke entiteit).
Ik kijk ook net iets anders aan tegen het woord "wens". Als je in jouw stelling "wens" door "hoop" vervangt, kan ik een stuk meer met je meegaan. (misschien bedoelde je dat ook door "ongrijpbaar" eraan vast te plakken).
Ik denk dat Sartre het niet met je eens is, omdat hij stelt dat je zelf verantwoordelijk bent voor alles dat je in je leven overkomt. Hoop is naief, zegt hij.
Echter: niet iedereen "hoopt", ergo: niet iedereen gelooft.
Volgens mij heeft een mens drie drijfveren: overleven, pijn vermijden en vreugde opzoeken, that's it.
Het post-Darwinistische tijdperk heeft de finale doel-oorzaak vraag van Aristoteles losgelaten; volgens mij is de wetenschap bezig met de vraag: "hoe is het zo gekomen, wat maakte het mogelijk dat het nu is zoals het is?", en niet meer met "waarom zijn we hier". Dat is meer iets voor deugd, ethiek, etc. Zie bijvoorbeeld Kinneging.
Als je zegt: "iedereen gelooft", bedoel je dan dat een atheist gelooft dat er geen God is, en dat een sterke agnost gelooft dat je nooit iets zeker kunt weten? Dat soort geloof? Rationele overtuiging dus?
Tsja, wat is geloof nu eigenlijk, da's weer een heel nieuw onderwerp...
Bij mij persoonlijk is het zoiets als: als ik me voorstel dat ik sterf, dan kan het in mijn beleving niet zo zijn dat er niets meer van mij overblijft. Daarom ben ik om me heen gaan vragen en lezen, en vond Spinoza's ideeen mooi.
Stukje Spinoza:
"Er is slechts 1 substantie, dat is God (=natuur); de rest is modaliteit van God; zoals de kleur rood niet op zichzelf kan staan zonder iets dat rood is, kan een mens niet op zichzelf staan"
Edit ypsilon: zie BBcode Help onder "nieuw antwoord-venster" voor quote-tags