Goedenmiddag,
Ik ben samen met een mede-leerling bezig om een elektromagnetisch kanon (ookwel een Coilgun genaamd) te bouwen als profielwerkstuk.
Nu hebben we al het een en ander aan proefjes gedaan met bestaande spoelen van school, magneten en projectielen. Nu hebben wij ijzeren projectielen, gemaakt uit een stuk schroefdraad (ongeveer 0,5 cm doorsnee). Na deze korte proefjes zijn wij aan de slag gegaan om een eigen spoel te maken, welke toch vrij veel Ampère zou moeten aankunnen, aangezien het aantal Ampère, de lengte van het draad en het aantal windingen bepalend is voor de sterkte van de elektromagneet.
En dan komt nu het probleem: onze zelfbouw spoel had totaal geen effect op ons projectiel. De spoelen van school (vrij zwakke dingetjes), zouden in theorie zwakker moeten zijn dan onze zelfbouwspoel, al was er daar al duidelijk merkbaar resultaat, namelijk dat ons projectiel in de spoel bleef hangen. Onze eigen spoel had dus helemaal geen effect. Daarna hebben wij er een Ampèremeter tussen gezet, welke wel gewoon een hogere meting gaf, wat dus zou betekenen dat de spoel het in theorie zou moeten doen.
Onze spoel hebben wij gemaakt op steen stukje PVC-buis, de 2 uiteindes van de draad een beetje afgeschuurd (het moet een gelakte draad zijn, anders neemt de stroom gewoon de kortste weg), en beide uiteinden op een 20A voeding aangesloten. Binnenin het PVC-buisje was dus geen magnetisme meetbaar, al zou plastic magnetisme gewoon door moeten laten. Is er iets wat wij dan verkeerd zouden doen tijdens het maken van de spoel?
Verder had onze Natuurkunde docent het over zogenaamde 'wervelstormen' in aluminium als je dat in een spoel neerlegt. Wij hebben namelijk het idee om een aluminium loop te gebruiken (dit is namelijk beschikbaar op school en slijt niet zo snel als plastic). In theorie zou er in het aluminium dan elektronen zich gaan ophopen, en deze zouden zich in rap tempo door de buis bewegen. Zou dit enig (negatief) effect hebben op de snelheid van ons projectiel?
Alvast bedankt!
Puzzels