Een thema waar men veel over zou kunnen zeggen is volgens mij de vraag: Wie heeft schuld?
Deze vraag kan in de theologierubriek gesteld worden, omdat theologie volgens mij voor een belangrijk deel draait om de vraag hoe men - zich eenmaal bewust van de eigen schuldigheid - zich daarvan kan bevrijden. Mij gaat het echter hier in eerste instantie om de vraag: wie heeft schuld?
In sommige religieuse kringen heerst de gedachte dat er *altijd* sprake is van schuld. Hoewel dit een vreemd idee lijkt, zit er volgens mij een hoop in. Dat is zo gekomen:
In mijn leven ben ik er een aantal keer achter gekomen dat iets dat ik jarenlang deed in feite verkeerd was. Ik besefte me dus plotseling en min of meer per toeval dat ik ergens schuldig aan was, zonder dat ik me dat eerder ooit had beseft. In mijn geval was dat voor het eerst: het eten van vlees, waar ik toen ook mee gestopt ben toen ik net 20 was. Ja, ik was echt een engelachtig jochie met torenhoge idealen dat nooit iemand kwaad deed en voor iedereen vriendelijk was, dus dat vleeseten kon toen voor mij een behoorlijk schok zijn, en was het ook. (Wat u zelf vindt van het wel en wee van vleeseten doet er even niet toe, het gaat hier slechts om het voorbeeld als u mij toestaat.)
Gedurende mijn leven daarna zijn er echter meer en meer momenten geweest dat ik me realiseerde dat er een tot dan toe onopgemerkte smet kleefde aan mijn denken of handelen. Telkens ondernam ik een succesvolle poging om mij daarvan te ontdoen tot mijn eigen tevredenheid. Maar op een goede dag ontdekte ik voor het eerst iets waarvan ik me realiseerde dat ik die smet nooit zou kunnen verwijderen. Ik ontdekte dat ik iemand had gekwetst tot op het diepste van die persoons hart, om een reden waarvan ik me meteen realiseerde dat ze onvoldoende was.
Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Ben ik mijn broeders hoeder? Iedere bok moet zijn eigen ballen dragen. Er zijn een keur aan tegeltjeswijsheden die ons op zouden moeten beuren als we ons beseffen dat we een (dood)zonde hebben begaan. Maar voor een serieus iemand klinken ze allemaal even hol. Op dit moment in mijn leven en met wat ik van mensen aan levensverhalen gehoord heb, en wat ik heb geleerd over hoe mensen met elkaar omgaan, kan ik niet om de gedachte heen dat het inderdaad zo is: dat we *allemaal* schuldig zijn, ons dat (stiekum) beseffen, en daarmee allen tot op zekere hoogte worstelen.
Echter voor de mensen die zich nochthans 'van geen kwaad bewust zijn' heb ik de volgende boodschap. Juich niet te vroeg. Er is schuld in deze wereld, en er zijn schuldigen, en het kan op een dag zomaar zijn dat *u* zich realiseert dat u schuldig bent aan iets dat niet kan worden goedgemaakt. Sterker nog: als u een fijngevoelig, nobel en helderdenkend mens bent dan weet ik *zeker* dat dat moment voor u zal komen, vroeg of laat.
Mijn conclusie dus: *iedereen* heeft schuld, die denkt en handelt. De theisten hebben het antidotum daarvoor gevonden door zich op een zeker moment over te geven aan hun heer in boetedoening en zich oefenen in offervaardigheid, waardoor ze gelouterd raken van hun schulden, maar hoe zit het met de atheisten? Hoe gaat de atheist om met de alomtegenwoordige schuld, met de doodzonde? Op welke manier loutert de atheist zich? Acht hij *zichzelf* in staat om zichzelf te louteren? Acht hij zichzelf in staat om voor zichzelf een geschikte boetedoening te formuleren? Of is er voor de atheist uberhaubt geen schuld, zoals ook dieren en jonge kinderen geen schuld kennen? Of kent de atheist alleen schuld door de reactie van anderen, dus: niet gezien of gesnapt is niet schuldig? Hoe zit het eigenlijk, zo vraag ik me nu af?
Puzzels