Puzzel Puzzels
Don Jeffrenzo
Artikelen: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 10:25

Waarom zijn ijzer, nikkel en kobalt magnetisch?

daar moet ik inforumatievoor hebben voor m'n profiel werkstuk.

dit heb ik al:

Als je natuurlijke magnetiseerbare stoffen en natuurlijke magneten beter gaat bekijken, dan zie je dat het magnetisme van die stoffen, net zo als bij elektromagnetisme, word veroorzaakt door bewegende elektrische lading.

weet iemand nog meer? alvast bedankt

ads

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Gebruikersavatar
DePurpereWolf
Artikelen: 0
Berichten: 9.239
Lid geworden op: wo 12 mar 2003, 19:44

Re: Waarom zijn ijzer, nikkel en kobalt magnetisch?

Er zijn drie verschillende soorten magnetisme in materialen, diamagnetisme, paramagnetisme en ferromagnetisme.

Het is een goed idee om eerst op te zoeken wat die betekenen

Hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Diamagnetisme

Hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Paramagnetisme

en Hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ferromagnetisme
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
thermo1945
Artikelen: 0
Berichten: 3.112
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 23:29

Re: Waarom zijn ijzer, nikkel en kobalt magnetisch?

weet iemand nog meer?
Elk atoom van een gemagnetiseerde stof is al een magneetje.

Als de vectorsom van het spin- en baanmagnetisme in het atoom niet nul is, is het atoom een magneetje.

Als deze atomaire magneten min of meer gelijkgericht zijn, is de stof gemagnetiseerd.

Als de chaos overheerst wat betreft richting vd atomaire magneten in het geordende kristal, is de stof gedemagnetiseerd.

Zuurstof (O2) is paramagnetisch.

Fe, Co en Ni zijn ferromagnetisch.

Alle stoffen zijn diamagmetisch.

Zie de curietemperatuur.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Don Jeffrenzo
Artikelen: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 10:25

Re: Waarom zijn ijzer, nikkel en kobalt magnetisch?

bedankt :D

weet iemand nog mee (of goede links)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Elektriciteit en Magnetisme”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!