Ik heb globaal gezien alle reacties gelezen. Het antwoord op de vraag of vreemdgaan slecht is als je er niemand mee kwetst is evident nee, dan kan men het zeker niet moreel slecht noemen, zoals vele anderen beargumenteerd hebben. Deze vraag is in die zin gesteld dan ook weinig interessant, ik bedoel hoe kunnen wij als mensen iets moreel slecht noemen als het geen negatieve consequenties heeft? In mijn ogen hebben morele uitspraken overigens altijd betrekking op een actie in relatie tot anderen, immers als een actie alleen op jezelf betrekking neemt en jij erzelf per saldo slechter van wordt zullen we dat eerder 'dom' of 'niet verstandig' noemen. Het is goed om dit onderscheid te maken.
De vraag die echt interessant is om te beantwoorden is of wij verwachten dat vreemdgaan per saldo meer negatieve consequenties heeft dan positieve; in die zin heb ik een in eerste instantie ethische vraag omgedoopt tot een empirische. En dit is ook mijn benadering van alle ethische vraagstukken, wat zou moeten zijn staat niet los van wat is, wat is in de zin van hoe een mens de wereld ziet. Een mens percipieert zijn omgeving op een bepaalde manier en hoe hij deze percipieert in zijn gedachten zo is voor hem de wereld, dat vormt op dat moment zijn stroom van feiten. Als een mens dus denkt dat vreemdgaan meer negatieve consequenties heeft dan positieve (voor wordt dat dus een gegeven, een feit) zal hij vandaaruit beoordelen dat vreemdgaan slecht is. Slecht is dus niet meer een uitdrukking van 'feiten' (sollen und sein is dus niet gescheiden van elkaar). Belangrijk hierbij is op te merken dat iedereen natuurlijk andere inschattingen kan maken en dus andere gegevens in zijn hoofd heeft, dat vreemdgaan in zijn algemeenheid te boek staat als slecht wil zeggen dat de meeste mensen een negatieve inschatting over vreemdgaan hebben qua welzijn als het henzelf zou betreffen, als het henzelf zou gebeuren ten opzichte van de voordelen die anderen te beurt zou vallen. Als wetenschappers of anderen misschien door evolutietheorie of andere methoden op een of andere manier mensen ervan gaan overtuigen dat vreemdgaan ook positieve welzijnsconsequenties heeft verandert mogelijk deze perceptie en kan vreemdgaan als goed bestempeld worden (waarschijnlijk zal het woord ook veranderen, want vreemd en vreemdgaan heeft een negatieve connotatie).
De algemene perceptie is dus dat vreemdgaan slecht is (men praat niet over concrete situaties natuurlijk, mogelijk dat er concrete situaties zijn waarin iedereen denkt ja in die situatie als daarmee het huwelijk te gronde gaat en een ieder meer geluk vindt uiteindelijk ja dan is het goed). Mijn perceptie sluit aan bij die algemene perceptie, vreemdgaan komt in heel veel gevallen uit en dan kan het leiden tot kapotte huwelijken, partners die gebroken achter blijven en een rotleven tegemoet gaan en aan de andere kant worden minnaressen misschien uiteindelijk verstoten en hebben die weer problemen. Alle schade die vreemdgaan normaalgesproken zal veroorzaken kan mijn inszien niet opboksen tegen de kortstondige momenten van geluk die iemand eraan beleeft. De vraag is ook uberhaupt of iemand die vreemdgaat daar op de lange termijn meer welzijn uithaalt, alleen deze vraag hoeven we hier niet te beantwoorden, want als dat namelijk niet zo is dan is het behalve moreel slecht ook nog eens uiterst dom...
Overigens als men niet vreemdgaat hoeft men ook nooit de afweging te maken tussen liegen of kwetsen...
Puzzels